خبر/

آژانس تحولات هسته‌ای گام نهایی ایران را به اطلاع اعضا می رساند

1398/10/16 - 17:32 - کد خبر: 11385
اروپا

نصر: آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز(دوشنبه ۱۶ دی) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، هر تحول هسته‌ای ناشی از گام پنجم برجامی ایران را به اطلاع اعضاء این نهاد نظارتی سازمان ملل خواهد رساند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، در این بیانیه آمده است: بازرسان آژانس به فعالیت‌های نظارتی و راستی‌آزمایی در ایران ادامه خواهند داد و کشورهای عضو از هر تحولی در این رابطه به موقع مطلع خواهند شد.
پیش از این، جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در ارتباط با گام آخر ایران در کاهش تعهدات برجامی، با بیان اینکه وی به همکاری با همه طرف‌های برجام برای حفظ و اجرای این توافق ادامه می‌دهد، تاکید کرد که اجرای کامل برجام، در شرایط کنونی از هر زمان دیگری مهم تر است.
وی امروز در صفحه توئیترش، همچنین از اعلام اخیر ایران در ارتباط با گام پنجم کاهش تعهدات برجامی ابراز تاسف کرد و نوشت: در شرایط کنونی، اجرای کامل توافق هسته‌ای بیش از هر زمان دیگر برای ثبات و امنیت منطقه‌ای و جهانی مهم است.
هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان نیز اعلام کرده که برلین، پاریس و لندن امروز در مورد برجام و گام پنجم تهران تبادل نظر کرده و واکنش نشان می‌دهند.
جمهوری اسلامی ایران شامگاه یکشنبه (۱۵ دی) در بیانیه‌ای، گام پنجم و نهایی کاهش تعهدات ایران در برجام را اعلام کرد.
براین اساس، ایران از این پس با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی (شامل ظرفیت غنی‌سازی، درصد غنی‌سازی، میزان مواد غنی‌شده، و تحقیق و توسعه) مواجه نیست.
در بیانیه منتشر شده در این زمینه آمده است: جمهوری اسلامی ایران در گام پنجم کاهش تعهدات خود، آخرین مورد کلیدی از محدودیت‌های عملیاتی خود در برجام، یعنی «محدودیت در تعداد سانتریفیوژها» را کنار می‌گذارد.
بدین ترتیب برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران دیگر با هیچ محدودیتی در حوزه عملیاتی مواجه نیست و از این پس، برنامه هسته‌ای ایران فقط بر اساس نیازهای فنی خود پیش خواهد رفت.
انتهای پیام/

پژوهشیار