رئیس جمهوری آذربایجان در سفارت ایران:

آقای رئیسی؛ جانش را فدای پیشرفت ایران کرد

1403/03/01 - 18:58 - کد خبر: 113552
علی اف

نصر: الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان برای عرض تسلیت در سفارت ایران در باکو حضور یافت.

به گزارش سرویس بین الملل نصر، الهام علی اف رییس جمهوری آذربایجان امروز برای عرض تسلیت در سفارت جمهوری اسلامی ایران در باکو حضور یافت.
وی طی سخنانی گفت: فوت فاجعه بار رییس جمهور ایران جناب ابراهیم رییسی همه ما را عمیقا اندوهگین کرد. آقای حسین امیر عبدالهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه هم به شکل فاجعه باری جانشان را از دست دادند. خدا رحمتشان کند. به مردم ایران تسلیت عرض می کنم. اتفاق بزرگ از دست دادن آن ها فقط برای ملت و دولت ایران نیست بلکه برای تمام مسلمانان رخ داده است.
وی در ادامه افزود: آقای سید ابراهیم رییسی دولتمرد بزرگی بود و سیاستمدار بزرگ و شخصیت بزرگ و محبوب مردم ایران بود. بنده دیدارهای زیادی با وی داشتم که همیشه تاثیرات بزرگی در من به جا می گذاشت.
وی درباره آخرین دیدارش با رییس جمهور کشورمان نیز گفت: آخرین دیدار من با ایشان یک دیدار تاریخی بود. هم ایشان و هم بنده این دیدار را دیداری تاریخی نامیده بودیم. شرکت هر دو ما در افتتاحیه یک پروژه بزرگ مرزی خبر از قوی بودن روابط ایران و آذربایجان دارد. این دیدار هم به مردم دو کشور و هم به کل دنیا پیام روشنی داشت که ما دوست و برادر هستیم و بعد از این باهم خواهیم بود. بعد از مراسم افتتاحیه هم سخنان آقای رییسی و هم بنده معنی سیاسی خیلی جدی داشت. در این دیدار هر دو رییس جمهور به طور صریح بیان کردیم که در پیشرفت آینده منطقه، کشورهای منطقه باید فعال باشند. 


 
وی درباره حادثه سقوط هلیکوپتر ریاست جمهوری کشورمان نیز گفت: بروز این فاجعه البته که درد بزرگی است هم به خانواده ایشان و هم به نزدیکان ایشان. اما تسلی دهنده این است که ایشان زندگیشان را فدای پیشرفت مردم ایران کرده بود. در دفاع منافع ملی ایران نقش ویژه ای داشت و هم در زمانی که مسوولیت ریاست جمهوری را برعهده داشت و هم قبل از آن برای رفاه مردم ایران تلاش می کرد و نقش مهمی در منافع ملی داشت.
وی افزود:  همانطور که می دانید قبل از فاجعه، ما بیش از دو ساعت باهم بودیم. در زمان دیدارهای دو جانبه که بیش از یک ساعت به طول انجامید مسایل مهمی مذاکره شد و مسیر آینده پیشرفت روابط ایران و آذربایجان یکبار دیگر تصدیق شد و اراده سیاسی هر دو طرف یکبار دیگر به نمایش گذاشته شد. به همراه آن ما در پروژه های بزگ مشخص تبادل نظر کرده تصمیمات مهمی اخذ کردیم. شرکت کنندگان در آن دیدار مطمئن هستم که این موضوع را به سران جدید ایران انتقال خواهند داد. مطمئن هستم توافقات بدست آمده اجرا خواهد شد چون این موضوع وابسته به اراده مردم ایران و آذربایجان است و ما در زمان مذاکره با مرحوم آقای رییسی اراده قطعی خود را درباره این که بعد از این تعداد پروژه های بزرگ دو جانبه و چند جانبه بیشتر خواهد بود نشان دادیم. متاسفانه دیدن اجرای پروژه های ملی آینده نصیب ایشان نشد.


 
وی در پایان سخنان خود گفت: باز هم عرض می کنم تسلی دهنده این است که ایشان زندگی خود را فدای پیشرفت ایران کرده است و در خاطرات مردم ایران و جمهوری آذربایجان شخصیت درخشان و دولت مرد بزرگ  بودن ایشان مانده و ایشان به عنوان دوست بزرگ مردم ایران و جمهوری آذربایجان خواهند ماند. یکبار دیگر تسلیت عرض می کنم. خدا رحمت کند.
انتهای پیام/

پژوهشیار