رئیس گروه مالی و سرمایه گذاری تسنیم مطرح کرد:

امکان سرمایه گذاری 30 درصد مالیات شرکت های بزرگ در شرکت های دانش بنیان

1403/03/05 - 18:10 - کد خبر: 113496
جلسه

نصر: رئیس گروه مالی و سرمایه گذاری تسنیم گفت: تلاش ما بر این است که در حوزه تامین مالی اکوسیستم نوآوری استان پاسخگوی نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم همچنین از ظرفیت‌های صندوق سرمایه گذاری تسنیم، استفاده از قانون بند ت ماده ۱۱ جهش دانش بنیان است به این صورت که شرکت‌های بزرگ می‌توانند ۳۰ درصد از مالیات خود را یا در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند و یا با تأسیس نهاد سرمایه‌گذاری و یا صندوق پژوهش فناوری با ارائه خدمان سود دهی بیشتری داشته باشند.

به گزارش نصر، فیروز عبادی درنشست اختصاصی با معاون فناوری و نو‌آوری پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی توضیح داد: در سال ۹۴ صندوق پژوهش فناوری جهت ارائه خدمات به شرکت‌های دانش بنیان در تبریز تأسیس شد که به ۱۲۰ شرکت دانش بنیان ضمانت‌نامه به ارزش ۵۰ میلیارد ارائه می‌داد اما در حال حاظر به  ۳۵۵ شرکت ضمانتنامه ای به ارزش بالای ۵۰۰ میلیارد ضمانت‌نامه ارائه می‌دهد. با توجه به اینکه آذربایجان شرقی یک منطقه صنعتی است و ظرفیت جذب سرمایه بالایی دارد وجود یک صندوق مالی برای تسهیل روند تولید شرکت‌های دانش بنیان ناکافی است و نیاز به نهادهای مالی متعددی دارد.
رئیس گروه مالی و سرمایه گذاری تسنیم ادامه داد: ادبیات سرمایه‌گذاری خطرپذیر در استان رواج پیدا نکرده است و هدف ما این است که از ظرفیت‌های خارج از استان استفاده و منابع مالی و سرمایه‌گذار را جذب کنیم چنانچه پیش از این اقداماتی جهت جذب و نگهداری سرمایه‌گذار صورت گرفته بود، اما بر اثر تنگ نظری نتیجه‌بخش نبود اما با پیگیری‌های صورت گرفته شده سرمایه‌گذاران موافقت خود را به صورت پایلوت جهت همکاری اعلام کرده‌اند و اگر قابلیت سوددهی داشته باشد با تاسیس صندوق مالی سرمایه‌گذاری افزایش پیدا می کند.
عبادی اذعان داشت: تلاش ما بر این است که در حوزه تامین مالی اکوسیستم نوآوری استان پاسخگوی نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان باشیم همچنین از ظرفیت‌های صندوق سرمایه گذاری تسنیم، استفاده از قانون بند ت ماده ۱۱ جهش دانش بنیان است به این صورت که شرکت‌های بزرگ می‌توانند ۳۰ درصد از مالیات خود را یا در شرکت‌های دانش‌بنیان سرمایه‌گذاری کنند و یا با تأسیس نهاد سرمایه‌گذاری و یا صندوق پژوهش فناوری با ارائه خدمان سود دهی بیشتری داشته باشند.
وی ادامه داد: مجموعه گروه سرمایه‌گذاری تسنیم  به کمک پارک علم و فناوری به دنبال فعال‌سازی ظرفیت‌های تاسیس صندوق‌ سرمایه‌گذاری است تا از ظرفیتی که از طریق مالیات شرکت‌های بزرگ ایجاد می‌شود جهت تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کند همچنین با هم‌افزایی  ظرفیت سرمایه‌گذاران خارج از استان   بیشتر نیازهای مالی شرکت‌های دانش‌بنیان تأمین می‌شود.
رئیس گروه مالی و سرمایه گذاری تسنیم گفت: صندوق پژوهش‌ فناوری در اکوسیستم نوآوری آذربایجان شرقی به تازگی شکل گرفته است و شرکت‌های دانش بنیان از ظرفیت منابع مالی خارج از پارک علم و فناوری، اطلاعی ندارند که می توان با تشکیل سمینار و مذاکره با شرکت‌های بزرگ نهاد‌های مالی بزرگ ایجاد کرد.
وی در خصوص تأمین منابع مالی شرکت های دانش بنیان توضیح داد: در آذربایجان‌شرقی دسترسی به منابع مالی بسیار دشوار است چنانچه مستلزم دریافت وام های کلان از بانک‌ها گردش حساب با مبلغ‌های کلان است و این امر موجب می‌شود دریافت وام برای شرکت‌های دانش‌بنیان امکان پذیر نباشد و با وجود نهادهای تامین مالی مانند صندوق پژوهش و فناوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و ستادهای حمایتی همچنان مشکل منابع مالی پا برجا بماند زیرا مسافت و تفاوت زبان در آذربایجان‌شرقی شرکت‌های دانش‌بنیان را از دسترسی به این صندوق‌های مالی محروم می کند.
عبادی اظهار داشت: صندوق تسنیم می‌تواند رابط بین سرمایه‌گذار و شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و باید در مقوله زیست فناوری فرهنگ‌سازی شود به گونه ای که فقط شرکت‌های هدف دار و برنامه دار باید از این امکانات استفاده کنند. صندوق‌های پژوهش فناوری دارای مزایای برای شرکت‌های دانش بنیان دارد مانند تخفیف در ضمانتنامه و پیش پرداخت و حسن انجام کار ارائه می دهد همچنین در ارائه تسهیلات هم به عنوان سرمایه‌گذاری و مشارکت و هم سرمایه در گردش مالی کمک بسزایی دارد که نزدیک به نرخ بانکی است که شرکت های دانش بنیان تسهیلات با نرخ ۲۰ درصدی را صرفا جهت رفع نیاز مالی به صورت اضطراری متقبل می‌شوند.
رئیس گروه مالی و سرمایه گذاری تسنیم در انتهای سخنان خود گفت: گاها سرمایه‌گذاران در صندوق پژوهش و فناوری ریسک‌پذیر بوده و سرمایه‌گذاری در طرح پروژه را پدیرا می شوند و تامین کننده بر حسب نیازهای شرکت می‌شوند. از دیگر خدمات این طرح میتوان به تدوین طرح کسب و کار و امکان‌سنجی اشاره کرد و سرمایه‌گذاران تمرکز خود را روی بازار کار و برنامه آنها می‌گذارند تا ریسک سرمایه‌گذاری کاهش یابد و خدمات صندوق پژوهش‌ فناوری هم سودهی بیشتر دارد و هم به صورت سرمایه‌گذاری خطرپذیر همکاری بیشتری را دارد.
انتهای پیام/

پژوهشیار