خبر/

زینب پاشا تنها نماینده آذربایجان شرقی در جشنواره تئاتر فجر شد

1398/10/16 - 11:38 - کد خبر: 11326
زینب پاشا زینب پاشا

نصر: نمایش خیابانی «زینب پاشا» تنها نماینده تئاتر آذربایجان شرقی در جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران معرفی شد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، نمایش خیابانی «زینب پاشا» تنها نماینده تئاتر  آذربایجان شرقی در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تهران- بهمن ماه ٩٨ شد.
این نمایش به نویسندگی و کارگردانی مهدی صالحیار هنرمند مرندی، هفتمین حضور گروه تئاتر «اوینار» دراین جشنواره را رقم زده است.
این نمایش مربوط به قیام زینب پاشا در شهر تبریز در زمان مشروطه می باشد که علیه بازاریان محتکر و مفسدان اقتصادی آن زمان رخ داده است؛ زمانی که مردانی درگیر جنگ بودند و مردانی دیگر به علت شرایط اجتماعی و سیاسی زبان اعتراض نداشتند، زنانی به صورت خودجوش با اسلحه سرد و گرم به انبار محتکران حمله کرده و محتویات آن را برای فقرا تقسیم کردند.
 شراره سهیلی، پویا معصومی، دنیز فرحانی، مهدی دفیری، سپیده مستقیمی، سبحان حاکی، علی احمدی، و معصومه عباسی بازیگران این نمایش هستند؛ نقی یحیایی دستیار کارگردان و اصغر زارعی طراحی حرکت این نمایش را برعهده دارند.
گفتنی است، در بررسی نقش زنان در طول تاریخ ایران، زینب پاشا را می‌توان یکی از نمونه‌های بسیار شاخص و تاثیرگذار حرکت‌ های اعتراضی و جنبش‌ علیه بیداد زمان به شمار آورد.  
این شیرزن دلاور در دوره‌ای از تاریخ ایران و آذربایجان عصیان کرد و حماسه‌ها آفرید که در آن دوره محدودیت‌ های بسیاری بر حضور زنان در فعالیت‌ های سیاسی، اجتماعی حاکم بود؛ لذا جنبشی که این شیرزن با برخی از یارانش آفرید در نوع خود بی نظیر بود.

انتهای پیام/

پژوهشیار