//اطلاع رسانی//

معرفی ترمینال ها اتوبوس بین شهری تهران

1398/10/15 - 10:03 - کد خبر: 11213
ترمینال های تهران ترمینال های تهران ترمینال های تهران

نصر: از سال 1174 تاکنون، تهران به عنوان پایتخت ایران شناخته شده و به یکی از پرجمعیت ترین شهرهای ایران تبدیل گردیده است.

همه در این شهر بزرگ گرد هم آمده و علاوه بر آن مراکز و ادارات مهمی نیز در آن تاسیس شده که این موجب می شود تردد مسافران نیز به این شهر زیادتر شود. در کنار دیگر روش های سفر، یکی از امن ترین و آسان ترین روش ها خرید بلیط اتوبوس و سواری ها است که در ترمینال های تهران شاهد آن هستیم. ما در این مقاله می خواهیم ترمینال های مهم بین شهری تهران را به شما معرفی کنیم.
اولین پایانه مسافربری تیرماه سال 1359 در تهران، با نام ترمینال جنوب، به طور جدی و رسمی فعالیت خود را آغاز کرد. به دنبال آن پایانه های غرب، شرق و بیهقی در تهران افتتاح شدند و به طور همزمان در شهرهای دیگر، تاسیس پایانه های بین شهری آغاز گردید.

ترمینال جنوب؛ قدیمی ترین پایانه مسافربری تهران
این ترمینال قدیمی ترین پایانه شهر تهران محسوب می شود. اگر می خواهید خود را به ترمینال جنوب برسانید باید در ایستگاه متروی پایانه جنوب سوار بی آر تی یا مترو شوید که بعد از آن مستقیما وارد ترمینال جنوب خواهید شد. مثل پایانه های دیگر، در این ترمینال خودروهای سواری وجود دارند که می توانند در مسیرهای بین شهری شما را به مقصد مورد نظرتان برسانند. در پایانه جنوب روزانه به طور میانگین 116 سفر از طریق 11 شرکت تعاونی مسافربری در حال انجام است که اکثر این تعداد شامل شهرهای جنوبی و مرکزی از جمله بلیط اتوبوس اصفهان هستند.
تاسیس این ترمینال به سال 1353 بر می گردد که مساحتی حدود 17 هزار هکتار دارد و دارای سه طبقه می باشد. ترمینال جنوب جهت رفاه حال مسافران امکانات با کیفیتی را در اختیار مسافران قرار داده است که از نمونه آنها می توان به نمازخانه، اتاق مادر و کودک، اورژانس و درمانگاه،‌ خوابگاه جهت استراحت رانندگان اتوبوس های بین شهری، پارکینگ خودرو، رستوران، فروشگاه های مواد خوراکی، سایت کامپیوتر، انبار جهت جا به جایی بار مسافران و... اشاره کرد. اتوبوس هایی که در این پایانه استفاده می شوند از امکانات و تجهیزات بروز استفاده می کنند. به طور میانگین حدود دو هزار نفر به این پایانه جهت خرید بلیط و مسافرت مراجعه می کنند که این آمار در سال به طور میانگین به هشت میلیون نفر می رسد.

ترمینال غرب؛ بزرگ‌ترین پایانه تهران
یکی از بزرگترین پایانه های شهر تهران، پایانه غرب است که بیشتر شرکت های تعاونی اتوبوسرانی نیز در آن فعالیت می کنند. ترمینال غرب تهران در سال 1375 تاسیس شده که دارای دو طبقه می باشد. هدف از ساخت این ترمینال در ابتدا، رفع مشکلات ناشی از رفت و آمد اتوبوس ها از جنوب تهران به شهرهای شمالی و غربی بود.
 
 
این ترمینال برای اکثر شهرهای ایران به خصوص غرب کشور خدمات خود را ارائه می دهد. از آنجا که این ترمینال در نزدیکی میدان آزادی واقع شده، بیشتر مسافران گزینه های زیادی را برای جا به جایی می توانند انتخاب کنند. در قسمت ورودی این ترمینال خودروهای سواری مسافربری مستقر شده اند و آماده این هستند که شما را به مقصد مورد نظرتان برسانند. روزانه 114 سفر در این پایانه (بدون احتساب مسیرهای تکراری)، در 29 شرکت مسافربری در حال انجام است. اگر می خواهید از ساعات حرکت اتوبوس های مختلف اطلاعات کسب کنید، می توانید به تعاونی های هر کدام در ترمینال مراجعه کنید. برخی از بلیط های شهرهای شرقی،‌ مثل بلیط اتوبوس مشهد نیز در این پایانه یافت می شود.
طبقه اول این ترمینال مخصوص تعاونی های مسافربری است و طبقه دوم نیز فروشگاه های متعددی وجود دارد. در سالن انتظار طبقه دوم نیز بانک شهر آماده ارائه خدمات به افراد است.

ترمینال شرق، پایانه ای برای رفتن به شهر های شمال شرقی
ترمینال شرق را دومین پایانه شهر تهران می دانند که تاسیس آن به سال 1360 برمی گردد و مساحتی حدود پنج هکتار دارد. این ترمینال هم اکنون طرحی را ارائه کرده که هدف از آن گسترش و تبدیل آن به بزرگترین پایانه مسافربری خاورمیانه است. طرح این گسترش از سال 1390 أغاز شده و چشم انداز آن، این است که روزانه 120 هزار مسافر را جا به جا کند. البته در حال حاضر سفرهای مختلف زیادی در این پایانه در حال انجام است که 31 شرکت مسافربری این خدمات را برای مسافران ارائه می دهند. موقعیت جغرافیایی این ترمینال گوشه انتهایی تهران پارس واقع شده است. در خارج از ترمینال خودروهای سواری آماده ارائه خدمات برای مسافران در مقاصد مختلف هستند. مقصدهای این ترمینال بیشتر در شرق و شمال شرق این کشور هستند. ایستگاه بی آر تی تهران پارس شما را به این ترمینال می رساند.

ترمینال پونک تهران
یکی دیگر از پایانه های مسافربری تهران پونک است که در میدان پونک، واقع شده است. پونک نام محله ای در شمال غربی تهران می باشد. مقصدهایی که در این پایانه وجود دارند اکثرا به سمت شمال کشور هستند. یکی از شرکت های تعاونی که در این ترمینال وجود دارد رویال سفر است که البته شرکت های دیگری نیز در این پایانه در حال فعالیت هستند.

ترمینال بیهقی؛ پایانه ای در میدان آرژانتین
ترمینال بیهقی را با نام پایانه آرژانتین نیز می شناسند که دسترسی راحتی نیز به مرکز شهر دارد. خطوط بی آر تی تهران پارس و انقلاب شما را به این پایانه می رسانند. همچنین پایانه اتوبوسرانی داخل شهری بیهقی نیز در کنار آن واقع شده که شما را به میدان آرژانتین می رساند. چندین تعاونی مسافربری در ترمینال بیهقی مشغول ارائه خدمات هستنند که به طور میانگین روزانه 47 سفر در آن جا به جا می شوند.
 

 این ترمینال در سال 1370 تاسیس شده و مساحتی حدود 13 هکتار دارد. اولین شرکت مسافربری که در این ترمینال فعالیت خود را آغاز کرد تعاونی سیروسفر بود و پس از آن شرکت های نظیر رویال سفر، همسفر و ایران پیما در ترمینال بیهقی فعالیت های خود را آغاز کردند. می توان گفت هم اکنون تمامی شرکت های تعاونی مسافربری در این ترمینال نمایندگی دارند. مسیرهای داخلی و خارجی بسیاری نیز در پایانه آرژانتین برای سفر یافت می شوند. سایت بازارگاه از مبدأ پایانه بیهقی به صورت آنلاین بلیط تمامی مقاصد را به فروش می رساند. اتوبوس شهرهایی مثل اصفهان، رشت، خرم آباد، همدان و... آماده خدمات رسانی به مسافران هستند. همچنین بلیط اتوبوس شیراز نیز در این ترمینال به فروش می رسد.

امکانات رفاهی پایانه های شهر تهران
همگی ترمینال های غرب، جنوب، شرق و بیهقی از امکانات رفاهی با کیفیتی استفاده می کنند. این امکانات شامل: دستگاه خودپرداز، فروشگاه های بزرگ، انواع نوشیدنی و فروش تنقلات هستند. در پایانه ها اتاق های انباری وجود دارند که افراد می توانند بارهای خود را به آنها بسپارند تا به مقصد برسند. در این انبارها،  بارها نیز برای چندین روز نگهداری می شوند که برای استفاده از این امکان باید هزینه های بیشتری صرف شود. به جز پایانه شرق تمامی پایانه ها دارای پارکینگ های شبانه روزی هستند که می توانید در مدت زمانی که در سفر هستید خودروهای خود را آنجا نگه دارید. البته اگر بخواهید چندین روز خودروی شما در پارکینگ های شبانه روزی باشد باید هزینه های بیشتری را پرداخت کنید. خرید بلیط  در تمامی پایانه ها به صورت اینترنتی نیز انجام می شود. همچنین با تماس تلفنی نیز می توانید بلیط های خود را آماده کنید.
انتهای پیام/

پژوهشیار