معابر تبریز برای معلولان رضایت بخش نیست/ وضعیت نامناسب آسفالت تبریز ملموس است

1403/02/02 - 17:05 - کد خبر: 111767
فریدون بابایی اقدم

نصر: عضو شورای شهر تبریز گفت: برای معلولان بحث دسترس پذیری معابر مورد بحث است و طی چند سال گذشته کارهایی در این رابطه انجام شده است، اگر بگوییم که هیچ کاری نشده است نا انصافی است و از طرفی معابر ما اکنون برای معلولان رضایت بخش نیست و جامعه معلولین در این رابطه گلایه هایی داشتند، متاسفانه شهرداری بصورت مدون در این حوزه اقداماتی را انجام نداده است. 

به گزارش نصر، "فریدون بابائی اقدم" در گفتگو با «نصر» با انتقاد از برخی اقدامات شهرداری تبریز گفت: بخش عمده ای از انرژی شهرداری را کارهایی از قبیل پخش پیام نوروزی و.. می گیرد که نام آن را تزویر می گذارم، شهرداری یک مجموعه خدماتی است و بعضا به موضوعاتی ورود می کند که اصلا در وظیفه شهرداری نیست و این تزویر هزینه برای شهرداری تحمیل می کند در حالی که می‌تواند این انرژی و هزینه در خدمت شهر قرار گیرد. 

شهردار و کار های ویترینی 
وی ادامه داد: کار های ویترینی شهرداری برمی‌گردد به سیاست شخص شهردار و تیمی که در کنار ایشان هست و در هر مقطعی از تاریخ شهرداری ها این سیاست وجود دارد و بعضا تلاش دارند تا کارهای خدمات شهری و شهرداری تا به عمق محلات رفته یا در برخی موارد کارهایی که در جلو چشم قرار دارد.
وی اظهار داشت: متاسفانه رسانه ها به این موضوعات بیشتر پر و بال داده و اصحاب رسانه به شهرداری به هر شکلی کمک می کنند، چنین اتفاقاتی می افتد تا وضعیت شهر را وارونه جلوه دهند، بخش عمده ای از آن به همراهی اصحاب رسانه بر می‌گردد که امیدوارم رسانه ها گلایه مردم و نارضایتی آن ها را پیگیر و منعکس نمایند چرا که این اقدام بسیار موثر و می‌تواند کمک زیادی برای پیشرفت و آبادانی شهر کند.

شورا مانع از اقدامات ویترینی شهرداری نخواهد شد 
وی اضافه کرد: اگر به شهریار نیوز نگاه کنید عملا بازدیدها و مراسماتی که اتفاق می افتد بخشی از آن ها در این مجرا است و در این بحث به شورا امیداور نیستم و شورا مانع از این نوع اقدامات شهردار نخواهد شد و وظیفه نظارتی و سیاستی نخواهد داشت، مگر این که اعضای شورا به این جمع بندی برسند که از ظرفیت و منابع شهرداری صرف خدمت به شهروندان استفاده شود.

گلایه شهروندان از وضعیت نا مناسب آسفالت 
بابائی اقدم با اشاره به مقایسه آسفالت کلانشهر تبریز با دیگر شهر های کشور گفت: شرایط اقلیمی کلانشهر تبریز با اکثر کلانشهرها تفاوت بسیاری دارد، به لحاظ عرض جغرافیایی شاید بتوان گفت مشهد به ما نزدیک تر است، اما اردبیل و ارومیه را می‌توان بعنوان شهرهای نزدیک نام برد.
وی ادامه داد: کیفیت آسفالت یکی از چالشی ترین موضوعات طی چند سال اخیر است که مطرح است. این موضوع در شهرهای دیگر نیز این نمود بیشتری داشته و می‌توان آن را از نزدیک تجربه کرد، اگر بخواهیم درباره کیفیت آسفالت و تبریز صحبت کنیم یکی از فاکتور های مهم مصالحی است که در آسفالت تبریز استفاده شده است و قیری که در کارخانه های آسفالت استفاده می شود، کیفیت آن، کیفیت اجرا و نظارت بر آن تعیین کننده است.
عضو شورای شهر تبریز گفت: تمامی این آیتم ها مورد توجه است، از سوی دیگر عدم هماهنگی بین دستگاه های خدمات رسان نیز وجود دارد، بعنوان مثال آسفالتی که تازه اجرا شده است بعد از مدت کوتاهی دستگاه های حفاری یک اداره خدمت رسان اقدام به تخریب آن می‌کند که اکثر این موارد چون از بستر شهرداری صورت می گیرد، بیشترین انتظار از شهرداری است.
بابایی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مولفه های مهم بحث نگهداری آسفالت است که متاسفانه دیده نمی شود و باید از پیمانکاری که آسفالت ریزی می کند در مدت زمان معین در صورت از بین رفتن مورد بازخواست قرار گرفته و علت سوال شود.
وی اظهار داشت: حجم زیادی از گلایه ها از سوی شهروندان در محلات مختلف وجود دارد و وضعیت آسفالت بسیار ملموس است.

لزوم توجه جدی به مسئله شهربازی 
بابائی اقدم با اشاره به ضعف در حوزه شهربازی گفت: در رابطه با موضوع لوناپارک گلایه های زیادی از قدیمی بودن دستگاه های این شهر بازی توسط شهروندان وجود داشت؛ علت اصلی جمع آوری لوناپارک بخاطر این بود که مجموعه ائل گلی برای ثبت جهانی شدن باید لوناپارک از آن جا حذف می‌شد و طبق بازدید کارشناسان یونسکو نیاز بود تا جمع آوری شود. 
وی ادامه داد: از آخرین وضعیت ثبت جهانی این مجموعه خبری ندارم، شهری که حدود 2 میلیون نفر جمعیت دارد فاقد شهربازی است و هرچند مجموعه باغلارباغی را داریم هرچند همان نقد که قدیمی بودن دستگاه ها برای لوناپارک داشتیم به همان جا نیز این نقد را داریم.
وی خاطرنشان کرد: بیش از 30 سال از تاسیس این شهربازی ها می‌گذرد و نیاز است تا دستگاه های آن ها بروز باشد. 

رانندگان BRT مشکلات معیشتی دارند
رئیس کمیسیون شهرسازی با اشاره به اعتراض شب عیدی رانندگان BRT گفت: در رابطه با اعتراض رانندگان BRT که قبل از عید صورت گرفته بود، در دو سال اخیر جذب رانندگان جدید در دستور کار شهرداری با رقم های بسیار پایینی قرار گرفته است، بسیاری از آن رانندگان با طی مراحل زیاد گزینش بخاطر دریافتی اندک خیلی از آن رانندگان حاضر به کار نشدند و باید به این موضوع توجه شود.
وی ادامه داد: لایحه ای از طرف شهرداری در این خصوص به شورا آمده است که بخش خصوصی نقش محوری داشته باشد و جابجایی ها از طریق بخش خصوصی پرداخت شود.
این عضو شورای اسلامی شهر تبریز اظهار کرد: شرکت واحد از جمله مجموعه های شهرداری است که همواره مسائل مالی دارد و قبلا بدهی زیادی به بیمه، دارایی داشت که همه این چالش ها متوجه این مجموعه است.
بابائی اقدم گفت: در این دوره شورای شهر با این که اتوبوس جدید تزریق ناوگان شده است اما باز از لحاظ معیشتی رانندگان و تعاونی 433 که به نوعی وابسته به شهرداری و مجموعه شرکت واحد هستند باز نیز گلایه هایی وجود دارد.

شهرداری اراده ای برای حل مشکلات میدان آذربایجان ندارد 
وی در ادامه در رابطه با آخرین وضعیت پرونده حقوقی میدان آذربایجان گفت: در رابطه با میدان آذربایجان، علی رغم این‌که مدعی العموم ورود داشته و مسئله قضایی شده است یکی از نقد های مهمی که برای این میدان وجود دارد بحث دسترسی های آن است که قرار بود از فرودگاه به اتوبان پاسداران، ستارخان تا میدان آذربایجان یا بالعکس و.. که این ایرادات را از ابتدا مطرح کرده ایم و در یک مقطعی تحت عنوان نواقص میدان آذربایجان صحبت هایی کرده ایم که متاسفانه شهرداری اراده ای برای حل مسئله نداشته است.

معابر برای معلولان رضایت بخش نیست 
وی سپس با تاکید بر لزوم دسترسی پذیری معابر برای جامعه معلولان پرداخت و گفت: برای معلولان بحث دسترس پذیری معابر مورد بحث است و طی چند سال گذشته کار هایی در این رابطه انجام شده است، اگر بگوییم که هیچ کاری نشده است نا انصافی است و از طرفی معابر ما اکنون برای معلولان رضایت بخش نیست و جامعه معلولین در این رابطه گلایه هایی داشتند، متاسفانه شهرداری بصورت مدون در این حوزه اقداماتی را انجام نداده است و بخش قابل توجهی از همشهریان چنین محدودیت هایی دارند که امیدواریم در سال جدید مطالبات معلولان به درستی انجام پذیرد.
انتهای پیام/

پژوهشیار