خبر/

مرحله پایانی جشنواره علمی_آموزشی یادگیری مسئله محور ویژه دانش آموزان ابتدایی برگزار شد

1402/12/21 - 08:13 - کد خبر: 110111
متفرقه

نصر: جشنواره علمی_آموزشی یادگیری مسئله محور (PBL) با هدف توسعه و ترویج تفکر حل مسئله در مدارس آذربایجان شرقی، با حضور چهل تیم سه نفره در مرحله پایانی برگزار گردید.

به گزارش نصر، گفتنی است مرحله مدرسه‌ای این جشنواره  بین ۶۲۰۰۲ دانش‌آموز در ۲۶۴۶ کلاس و ۱۷۸۷ مدرسه، اجرا گردیده است. 
به گفته مدیرکل آموزش و پرورش استان، جشنواره علمی_آموزشی یادگیری مهارت محور برای اولین بار با هدف توسعه عدالت آموزشی به منظور اجرای راهکارهای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با موضوع تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری در فرایند تعلیم و تربیت رسمی و عمومی و ارائه خدمات آموزشی و فرصت‌های تربیتی متناسب با مصالح جامعه، نیازها و علایق دانش‌آموزان در راستای شکوفایی استعدادهای آنان، برگزار می‌شود.
سعادتی با بیان اینکه دوره ابتدایی، مهم‌ترین دوره تحصیلی در نظام آموزشی به شمار می‌آید، اظهار کرد: برخی افراد بر این باورند که دانش‌آموزان ابتدایی باید در طول یک ساعت روی صندلی بنشینند و مانند بزرگسالان به معلم گوش کنند؛ درحالیکه شرایط سنی دانش‌آموز چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد و معلم باید در این ۴۵ دقیقه برنامه‌ریزی کند.
این مقام مسئول بیان کرد: برخی افراد نیز با نگاهی افراطی دوره ابتدایی را صرفا برای بازی می‌دانند؛ درحالیکه بازی باید دارای هدف آموزشی و تربیتی باشد و منجر به یادگیری شود. معلمان باید مانند کارگردانی حرفه‌ای کلاس درس را مدیریت کند.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به ارزشیابی توصیفی در دوره ابتدائی، گفت: منظور از ارزشیابی توصیفی، قبولی بی قید و شرط همه دانش‌آموزان، بدون نمره‌دهی نیست؛ بلکه ارزشیابی باید جدی‌تر، همه‌جانبه و دقیق‌تر از ارزشیابی کمی بوده و تمامی حرکات و لحظات حضور دانش‌آموز در کلاس درس و تمام فعالیت‌های فردی اجتماعی او، محور ارزشیابی معلم باشد.
سعادتی در پایان گفت: جشنواره آموزشی یادگیری مسئله محور، مورد توجه معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته و در صورت اجرای موفق به عنوان الگو به سایر استان‌ها تعمیم پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: هدف اصلی از برگزاری جشنواره، فرهنگ‌سازی برای یادگیری مسئله محور در کلاس درس بوده و هدفمان ایجاد رقابت نیست. امیدواریم این جشنواره را در دوره‌های بعدی در سطوحی بالاتری برگزار کنیم.
در مرحله استانی جشنواره، دانش‌آموزان در سه مرحله با سوالات حل مسئله، چالش اجتماعی و مهارتی با یکدیگر، رقابت می‌کنند. در اجرای این جشنواره بر توسعه مهارت‌های اجتماعی، تقویت کار گروهی و مشارکتی در بین دانش‌آموزان و فرهنگ‌سازی در این زمینه نیز توجه ویژه شده و علاوه بر این، اجرای جشنواره به صورت مستقیم و غیر مستقیم باعث توانمندسازی حرفه‌ای آموزگاران پایه چهارم ابتدایی استان در زمینه طراحی سوال و راهبردهای حل مسئله می‌شود.
انتهای پیام/

پژوهشیار