مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی خبر داد:

آموزش رایگان صنایع‌دستی به دو هزارو 800 نفر طی یک سال گذشته

1398/10/09 - 16:20 - کد خبر: 10773
صنایع دستی

نصر: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از برگزاری دورهای آموزشی رایگان در حوزه صنایع‌دستی به ۲۸۰۰ نفر طی یک سال گذشته در استان خبر داد.

به گزارش نصر به نقل از مهر، مرتضی آبدار ظهر امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران بابیان اینکه صنایع‌دستی بازگوکننده خصوصیات تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است که این خود عاملی مهم برای جذب گردشگر است، گفت: از این رو ارتقا جایگاه صنایع‌دستی به توسعه گردشگری کمک خواهد کرد و در این راستا معاونت صنایع دستی اداره کل اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان حوزه صنایع‌دستی در ۳۰ رشته باهدف توانمندسازی و حرفه‌آموزی به متقاضیان و علاقه‌مندان، توانمندسازی جوامع شهری و روستایی، احیا، توسعه و ترویج صنایع‌دستی بومی و سنتی در سطح استان کرده است.


آبدار با اشاره به فعالیت بیش از ۱۳ هزار هنرمند در این رشته‌ها، اظهار داشت:

معاونت صنایع دستی اداره کل به‌منظور ارتقا شاخص‌های هنری در تولید صنایع‌دستی بومی و سنتی نیز، به‌صورت سالانه دوره‌های آموزشی ویژه شاغلان این حوزه در استان نیز برگزار می‌کند که تعداد شرکت‌کنندگان در این دوره‌ها بالغ بر ۳۰۰ نفر است.
او در ادامه به ظرفیت بسیار ویژه تولیدات صنایع‌دستی و افتخارآفرینی شاغلان در این زمینه نیز اشاره کرد و افزود: امسال در پنجمین دوره نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی سال ۹۸، ۳۱ اثر از آذربایجان شرقی موفق به دریافت نشان ملی مرغوبیت صنایع‌دستی شدند که درمجموع تاکنون ۱۸۲ اثر از آذربایجان شرقی نشان ملی کسب کرده‌اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ادامه داد: ۱۳ اثر نیز موفق به دریافت نشان بین‌المللی مرغوبیت شدند و همچنین ۱۱ رشته صنایع‌دستی در زمره میراث معنوی کشور ثبت شد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه باید در کنار تولید و خلق آثار صنایع‌دستی، در جهت برندسازی و بازاریابی آن نیز تلاش شود، اضافه کرد: یکی از اقداماتی که اداره کل در این راستا انجام داده است، راه‌اندازی موزه زنده سفال تبریز در محل خانه علوی با حضور ۸۰ نفر از فعالان این حوزه است، در این مرکز تلاش شده است روش‌های سنتی سفالگری احیا شود و آثار تولیدی هنرمندان برای نمایش و فروش عرضه شوند.

پژوهشیار