رئیس نظام پرستاری آذربایجان شرقی؛

بزرگترین مشکل جامعه پرستاری، کمبود نیروی انسانی است

1398/10/10 - 00:09 - کد خبر: 10771
پرستار

نصر: رئیس نظام پرستاری آذربایجان شرقی گفت: باتوجه به فعالیت شش هزار و ۵۰۰ پرستار در استان، بزرگترین مشکل جامعه پرستاری، کمبود نیروی انسانی است.

به گزارش نصر، "محمد ارشدی" در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته پرستار اظهار کرد: شعار امسال هفته پرستار " جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت" است که در استان نیز همزمان با این هفته برنامه‌ های مختلفی در جهت تکریم جایگاه پرستاران اجرا می ‌شود.
وی به تعداد پرستاران استان اشاره کرد و گفت: هم اکنون شش هزار و ۵۰۰ پرستار در سطح استان مشغول خدمت رسانی در بخش ‌های دولتی و غیردولتی هستند که این تعداد در کل کشور ۱۴۰ هزار نفر است که طبق استانداردهای جهانی در کل کشور ۳۰۰ الی ۳۶۰ هزار پرستار نیاز بوده که با توجه به آمار کمتر از ۵۰ درصد این نیاز تامین شده است.
ارشدی ادامه داد: در استان نیز برای رسیدن به حداقل ‌های استاندارد جهانی نیازمند سه هزار پرستار هستیم که در سه سال گذشته هزار نفر پرستار به صورت موقت در استان جذب و به کارگیری شده‌ اند.
رئیس نظام پرستاری آذربایجان شرقی، طیف عظیمی از پرستاران استان را در سن بازنشستگی دانست و گفت: با این وصف، با کمبود شدید نیروی انسانی مواجه هستیم.
وی با اشاره به فعالیت ۹ دانشگاه در استان با دو هزار دانشجوی در زمینه تربیت پرستاری گفت: سالانه ۵۰۰ نفر از استان در این رشته فارغ التحصیل می‌ شوند اما با وجود فارغ التحصیلی این تعداد دانشجوی پرستاری با توجه به خلاء های گذشته نیروی انسانی همچنان در این حوزه کمبود شدید نیرو یکی از بزرگترین معضلات جامعه پرستاری است.

برنامه ویژه روز پرستار سه شنبه در تبریز
مدیر پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص مشکلات جامعه پرستاری کشور گفت: در چهار سال گذشته شورای عالی نظام پرستاری کشور تعامل خوبی با مجلس و سایر نهادها نداشت که در نهایت این عدم تعامل سبب حذف ردیف بودجه کشوری نظام پرستاری شد.
"عبداله صفری" افزود: در دور پنجم شورای عالی نظام پرستاری که از سه ماه پیش شروع به کار کرده‌ اند، خوشبختانه طیفی روی کار آمدند که به تعامل اعتقاد دارند و در این مدت با رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهوری و وزیر بهداشت جلسه داشتند و هرچند که اکنون زمان بودجه نویسی گذشته است ولی شورای عالی تلاش دارد حداقل برای بیماری‌های مزمن دیابت، سرطان، سکته مغزی و نوزادان اعتبار بگیرد.
وی با اشاره ‌به برنامه‌ های هفته پرستاری در استان نیز گفت: برنامه‌های هفته پرستار در استان امروز با نشست خبری آغاز شد که دیدار با نماینده ولی فقیه در استان با حضور پرستاران نمونه و سخنرانی رئیس نظام پرستاری پیش از خطبه‌های نماز جمعه از برنامه‌های مهم این هفته خواهند بود.
صفری ادامه داد: روز سه شنبه ۱۱ دی ماه در مرکز همایش‌های بین المللی تبریز واقع در خاوران ساعت ۹ صبح برنامه‌ای با حضور استاندار، امام جمعه تبریز و جمعی از پرستاران استان برگزار می‌شود.

تحصیل یکهزارو 58 دانشجوی پرستاری در تبریز
رئیس دانشکده پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست، تبریز را در حوزه تربیت پرستار جزو اولین‌ها دانست و گفت: دانشکده پرستاری از ۱۰۳ سال گذشته برای اولین بار در کشور در تبریز شروع به تربیت پرستار کرد و البته در ارومیه این کار قبل از تبریز آغاز شد ولی بعد از یک سال فعالیت آن متوقف شد.
"وحید زمان زاده" ادامه داد: در حال حاضر با ۵۲ هیأت علمی در رشته‌های مختلف پرستاری و در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا پذیرش دانشجو داریم.
وی با اشاره به تحصیل هزار و ۵۸ نفر دانشجو در تبریز در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا گفت: دانشکده پرستاری تبریز از نظر پژوهش رتبه سوم و یا چهارم در نمایه اسکوپوس را دارد و ۲۵ درصد از تولید علم دانشگاه علوم پزشکی تبریز متعلق به دانشکده پرستاری است.
انتهای پیام/

پژوهشیار