عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز در گفتگو با «نصر» مطرح کرد:

محلولی آلاینده تر از نمک / پساب صنعتی در خیابان های تبریز! + فیلم

1402/11/08 - 16:21 - کد خبر: 107661
عبدالرضا واعظی

نصر: عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز ضمن ارائه برگه رسمی آزمایشگاه مرکزی این دانشگاه درباره ترکیبات محلول یخ زدای مورد استفاده توسط شهرداری تبریز، جزئیات این آزمایش را تشریح کرد.

به گزارش نصر، عبدالرضا واعظی در گفتگو با خبرنگار «نصر» با بیان اینکه کشورهای مختلف برای یخ زادیی معابر از روش های مختلفی استفاده می کنند که معمول‌ترین روش یخ زدایی در کل دنیا استفاده از نمک است، افزود: اما مسئله‌ای که در اینجا قابل بحث است نوع نمک استفاده شده است، نمکی که در اینجا برای یخ زدایی مورد استفاده قرار می‌گرفت، نمک طعام بود که می‌تواند با نفوذ به سطح خاک باعث شوری آب زیر زمینی شود.
وی ادامه داد: امروزه روش های بدیعی برای یخ زدایی معابر به عنوان مثال استفاده از برق و المنت (گرمکن برقی) برای گرم کردن سطح جاده ها و یخ زدایی در مناطق برون شهری، استفاده از آب های زیر زمینی حاوی املاح نمک های مختلف، استفاده از مخزن ذوب برف، استفاده از کانال های زیرزمینی ویژه انتقال برف در دو طرف خیابان استفاده می شود، البته این روش ها مرسوم کشورهای دیگر است و برای سهولت یخ زادیی در ایران می توان از محلول های یخ زدا استفاده کرد، اما به شرطی که ترکیبات آسیب زا و آلاینده نداشته باشند.
واعظی با اشاره به اینکه می توان از نمک‌های کم ضررتر مانند نمک‌های کلرید کلسیم که یک نمک بدون سدیم است برای یخ زدایی استفاده کرد، گفت: با توجه به اینکه سدیم از ترکیب این نمک حذف و کلسیم جایگزین شده است؛ ماده‌ای که باعث شوری و تخریب کیفیت آب و خاک شده از بین رفته و با استفاده از کلسیم که یک ماده مفید است در این ترکیب، عمر آسفالت افزایش می‌یابد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه از سال گذشته شهرداری تبریز با اطلاع رسانی در خصوص حذف نمک پاشی و استفاده از محلول برای یخ زادیی معابر در شرایط برفی، توجه همه را جلب کرد، گفت: طبق بنرهایی سال گذشته که در سطح شهر این خبر را اطلاع می داند، محلول جدید از فرمولاسیون جدیدی برخوردار بود و هیچ آسیبی به معابر، سلامت عموم و محیط زیست نداشت.
واعظی اضافه کرد: در پی همین موضوع مقداری از محلول ذکر شده را در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار دادیم، اما با چیزی دور از انتظار روبرو شدیم.
وی اظهار کرد: ترکیبات این محلول از نظر میزان آلایندگی بررسی نشد، اما به دلیل بالا بود میزان کلراید و سدیم قطعا استفاده از این محلول در معابر تبریز برای محیط زیست آسیب زا است. این محلول فرمولاسیون مشابهی با ترکیب آب نمک دارد، اما چیزی که استفاده از آن را ریسک پذیر میکند، ترکیبات دیگر داخل این محلول است که طبق آزمایش های انجام شده، ظاهراً این محلول پساب یک کارخانه است که خطرات آن برای سلامتی شاید حتی بیشتر از نمک پاشی باشد.
واعظی با بیان اینکه جواب آزمایش این محلول گویای این است که ترکیبات آن قطعا آلوده کننده محیط زیست،خاک و آب های زیر زمینی است، تاکید کرد: این محلول چون با آب ترکیب شده است و نمک خالی نیست، قابلیت حرکتی و نفوذ بیشتری دارد و از طرفی چون بدون برف روبی روی سطح زمین ریخته شد شاهد یخ زدن آن بودیم.
وی با بیان اینکه این محلولی که سال گذشته شهرداری در بارندگی شدید برف استفاده کرد، پساب یک کارخانه صنعتی بود که خریداری شده بود، افزود: درست است که این محلول هزینه کمتری نسبت به خریداری نمک دارد، اما آسیب های آن قطعاً بیشتر از نمک پاشی خواهد بود.
 


واعظی اضافه کرد: متاسفانه روز چهارشنبه نیز این محلول بدلیلی عدم مدیریت بحران و استفاده در معابری که برفروبی نشده بود، جوابگو نشد و شب چهارشنبه شاهد نمک پاشی معابر بودیم و تمام وعده ها بر عدم استفاده از نمک نیز دچار ابهام شد.
وی با بیان آسیب های محلولی که در آزمایشگاه سال گذشته مورد بررسی قرار گرفت، قطعاً بیشتر از نمک معمولی است، افزود: اگر مسئولان امر تمایل داشته باشند آمادگی داریم تا در دانشگاه تبریز مضرات این محلول را از جوانب دیگر آن هم ارزیابی کنیم.


انتهای پیام/

پژوهشیار