رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان؛

زنجان برای اولین بار در تاریخ فعالیت معدنی، میزبان شورای عالی معادن کشور بود

1398/10/09 - 09:45 - کد خبر: 10690
معدن

نصر: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: با توجه به اهمیت حوزه معدن، یک هفته معدنی پرکار را در استان زنجان داشتیم که مهمترین اتفاق آن میزبانی زنجان برای اولین بار در تاریخ فعالیت معدنی خود از اعضای شورای عالی معادن کشور بود.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ناصر فغفوری شامگاه دیشب در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان که در محل مجتمع معدنی سرب و روی انگوران برگزار شد، با بیان اینکه اعضای این شورا به دعوت استاندار زنجان به مدت سه روز در این استان مستقر بودند، اظهار داشت: جلسه شورای عالی معادن کشور به صورت مشترک با استان زنجان با حضور تمام اعضا برگزار شد.
وی افزود: پرونده ۲۰ معدن استان در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت که اگر در مرکز، بررسی می‌شد ماه‌ها به طول می‌انجامید.
فغفوری با اشاره به برگزاری جلسه احیای معادن کوچک و غیرفعال استان با تولی‌گری شرکت تهیه و تولید مواد معدنی، گفت: ساماندهی معادن آهن و جذب سرمایه‌گذار برای معادن را نیز داشتیم که احیای ۱۴ معدن در برنامه کاری قرار گرفت.
وی اظهار داشت: احیای معادن کوچک، طرح خوبی است و با استقبالی که از معادن کوچک و متوسط در سطح استان شده امیدواریم بتوانیم بخش عمده‌ای از واحدهای معدنی غیرفعال به بهره‌برداری برسانیم.
فغفوری خاطرنشان کرد: گردهمایی معاونان معدنی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت شمال‌غرب کشور نیز هفته گذشته در زنجان برگزار شد.
وی افزود: مباحث خوبی مانند بخشنامه گَوَن، حق چَرا، وکالت بلاعزل و نحو محاسبه حقوق دولتی در این گردهمایی مطرح و به وزارت صنعت منتقل شد.
فغفوری با اشاره به به‌روز شدن مزایده معادن استان، ادامه داد: آخرین برندگان مزایده معادن نیز اعلام شد و اکنون در این حوزه، معدن آماده برای مزایده در استان وجود ندارد.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به برگزاری یکصد و چهل و سومین جلسه گارگروه تسهیل و رفع موانع استان زنجان از اردیبهشت ۹۴ تا کنون، گفت: جلسه امروز، شصت و سومین جلسه در سال جاری است.
وی اظهار داشت: بنا به دستور استاندار زنجان از آذر سال ۹۷ تمام جلسات کارگروه هم در محل واحدهای تولیدی و هم به صورت تخصصی برگزار می‌شود.
فغفوری خاطرنشان کرد: جلسه‌های مختص میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و کشاورزی برگزار شده و این جلسه نیز به بخش معدن اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه جلسه بعدی کارگروه، مربوط به صنوف تولیدی با تولی‌گری اتاق اصناف خواهد بود، افزود: در این صورت، جلسه اختصاصی برای تمام بخش‌های تخصصی استان برگزار شده است.


ماهنشان، بهشت معادن استان زنجان است
فرماندار ماهنشان نیز این شهرستان را بهشت معادن در سطح استان و کشور خواند و گفت: ماهنشان ۴۶ معدن دارد که ۳۱ مورد فعال و ۱۵ مورد غیرفعال هستند.
مجتبی نوری با بیان اینکه ۲۲ ماده معدنی از معادن ماهنشان استخراج می‌شود، اظهار داشت: حدود ۹۰۰ نفر نیز در معادن این شهرستان اشتغال دارند.
وی گفت: از معدنکاران انتظار داریم به تکالیف اجتماعی خود عمل کنند زیرا تمام راه‌های مواصلاتی روستایی این شهرستان را تخریب می‌کنند اما هیچ مشارکت و حمایتی نمی‌کنند.
نوری خاطرنشان کرد: شرکت تهیه و تولید مواد معدنی و معدن سرب و روی انگوران، حمایت و مشارکت لازم را دارند اما انتظار داریم دیگر صاحبان معادن و صنایع در شهرستان نیز به تکالیف خود عمل کنند.
فرماندار ماهنشان اظهار داشت: روستاهای محروم در جوار معادن قرار گرفته‌اند اما معدنکاران به تکالیف خود عمل نمی‌کنند در حالی که جاده‌ها برای روستاها ساخته شده و برای معادن نیست.
وی افزود: مسیرهای این شهرستان، کشش بار تناژ زیاد را ندارند و کامیون‌ها بارهای مازاد بر ظرفیت خود می‌زنند.
نوری گفت: بیشترین تحصیلکرده حوزه معدن حتی در مقطع دکتری نیز در این شهرستان قرار دارد و ظرفیت خوبی برای بهره‌مندی معادن به شمار می‌روند.
فرماندار ماهنشان، مجموع راه‌های مواصلاتی این شهرستان را ۹۰۰ کیلومتر خواند و اظهار داشت: برای اولین بار در طول چند سال اخیر، نزدیک به ۸۰ کیلومتر از مسیرهای روستایی با همکاری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان و با اعتباری بالغ بر ۴۵ میلیارد تومان از منابع ملی، آسفالت می‌شود.
بنا به این گزارش، استاندار زنجان پیش از این جلسه از معدن فسفات و آهن روستای سعیدکندی و معدن سرب و روی انگوران بازدید به عمل آورد.
از زمان حضور حقیقی به عنوان استاندار در زنجان تمام جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان به صورت تخصصی و در محل واحدهای تولیدی و صنعتی برگزار شده و پیش از برگزاری جلسه نیز چند واحد در آن حوزه مورد بازدید اعضای کارگروه قرار گرفته است.
انتهای پیام/

پژوهشیار