محمدرضا همتی؛

دو میلیون هکتار از اراضی طبیعی در اختیار نهادهای دولتی تعیین تکلیف می‌شود

1398/10/08 - 19:49 - کد خبر: 10680
اراضی طبیعی

نصر: مدیر کل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری از منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری گفت: دو میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی کشور که در اختیار نهادهای دولتی و نیروهای مسلح است، در حال بررسی و تعیین تکلیف هستند.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، محمدرضا همتی روز یکشنبه در نشست خبری در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: یکی از وظایف این دفتر، تعیین تکلیف زمین‌های واگذار شده به نهادهای دولتی، نظامی و امنیتی است. 
وی ادامه داد: ۴۵۰ هزار هکتار از زمین‌های تحت اختیار نهادهای دولتی و نیروهای مسلح تعیین‌ تکلیف شده و ۳۵ هزار هکتار آن به سازمان منابع طبیعی مسترد شده است.  
مدیرکل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری از منابع طبیعی با اشاره به طرح تلفیقی در منابع طبیعی گفت: این طرح ترکیبی از طبیعت‌گردی و راه‌اندازی تولید انرژی‌های نو است که به شورای عالی ارسال شده و به زودی تصویب خواهد شد.  
همتی اظهار داشت: منابع طبیعی بعد از ثبت به عنوان انفال، مقوله دیگری نیز برای بهره‌برداری دارد که این بهره‌برداری با رعایت استانداردهای موجود و حفظ پوشش گیاهی انجام می‌شود که اعم از زراعت چوب، توسعه گیاهان دارویی و طرح‌های بیابان‌زدایی است.
همتی تصریح کرد: حفظ منابع طبیعی با مشارکت مردم انجام می‌شود که این طرح‌ها به تقویت معیشت بهره‌برداران و اقتصاد آنها کمک می‌کند، همچنین موجب جذب سرمایه و ایجاد اشتغال در کنار حفظ منابع طبیعی خواهد شد.
وی گفت: بعد از پیروزی انقلاب و در زمان جنگ بخشی از عرصه‌های منابع طبیعی در اختیار دستگاه‌های دولتی و دستگاه‌های انتظامی و نظامی قرار گرفت که اکنون این دفتر وظیفه ساماندهی و تعیین تکلیف این اراضی را برعهده دارد.
مدیر کل دفتر استعدادیابی و بهره‌برداری منابع طبیعی سازمان جنگل‌ها گفت: در مجموع دو میلیون هکتار عرصه عمومی در اختیار دستگاه‌های اجرایی و انتظامی قرار گرفته است که هنوز بخشی از این اراضی بررسی و تعیین تکلیف نشده است.  

۳۹ میلیون هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی سند دولتی دارند
همچنین در ادامه مدیرکل ممیزی سازمان جنگل ها و مراتع کشور گفت: تا پایان سال ۹۷ حدود ۳۹ میلیون هکتار از منابع طبیعی کشور به نام دولت سند خورده و این رقم تا پایان امسال به ۵۰ میلیون هکتار می‌رسد.
اکرم توفیقی با بیان اینکه نقشه ۱۲۰ میلیون هکتار از زمین‌های کشور آماده و تحویل سامانه ثبت شده است، گفت: تا سال ۹۷، اسناد مالکیت ۳۹ میلیون هکتار از این زمین‌ها به نام دولت ثبت شده و تا پایان سال ۹۸ به ۵۰ میلیون هکتار خواهد رسید.
انتهای پیام/

پژوهشیار