حضور اینفلوئنسرها در تلویزیون مبارک

1402/10/02 - 14:06 - کد خبر: 105232
متفرقه

نصر: افرادی که همواره از بیرون گود نشسته بودند و به عالم و آدم و هر نوع کار و برنامه‌ای در صداوسیما انتقاد داشتند، حال که خود بر مسند مدیریت نشستند فهمیدند که این قضیه به آن سادگی هم نیست که آنها فکر می‌کردند و ارتباط رسانه‌ای چون تلویزیون با مخاطب یک رابطه دو طرفه است.

در این چند روز به مناسبت شب یلدا تلویزیون برنامه‌های ویژه‌ای تدارک دیده است و در خبری اعلام شد که حسن ریوندی هم در برنامه‌ای به استندآپ کمدی می‌پردازد و تصاویری هم از ضبط این برنامه منتشر شد.
محمدجواد آذر جهرمی وزیر سابق ارتباطات در یک استوری کنایه آمیز به صداوسیما در صفحه اینستاگرامش نوشت: «در تاریخ خواهند نوشت: آن تفکر صداوسیمایی که به دنبال نابودی شبکه‌های اجتماعی بود و با زمینه‌سازی و حمایت از فیلترینگ، سرمایه اجتماعی نظام را به حراج گذاشت، در نهایت برای جذب مخاطب ریزش کرده و جلب توجه مردم در شب یلدا، دست به دامان اینفلوئنسرهای اینستاگرامی شد.»
منشا حرف آذزی جهرمی مشخص است و نشان دهنده سیاست گذاری غلط در تلویزیون علی الخصو ص در این 2 سال اخیر است که پیمان جبلی و تیم او به صداوسیما آمده‌اند و بسیاری از برنامه‌های موفق و یا چهره‌های تلویزیونی را متوقف کردند و البته از همان روزها که مدام این هشدار داده شد به حرف هیچ کس گوش ندادند و عاقبت این شد که مخاطبی دیگر برایشان نماند.
حال برای جبران این خسران بزرگ دارند از انواع و اقسام ظرفیت‌ها بهره می‌برند که دوباره مردم تلویزیون را ببینند، که اتفاقا این اقدام خوبی است.
همان مواقع‌ که ما به رویکرد جدید تلویزیون بسیار نقد داشتیم و تا جایی که در توان بود اعتراضمان را نوشتیم همه حرف ما این بود که تلویزیون و در کل صداوسیما یک نهاد مهم فرهنگی، اجتماعی است که نمی‌توان آن را به شکل سلیقه‌ای یا جناح بندی سیاسی اداره کرد و در این رسانه باید انتظار مخاطبان از هر طیف و جناحی را برآورده ساخت.
این سخن به این معنا نیست که تلویزیون به این دام بیافتد که ببیند مخاطب چه چیزی را دوست دارد و همان را بسازد بلکه برعکس باید برنامه یا فیلم و سریالی را بسازد که بتواند مخاطب را به آن جذب کند و این مهم به دست نمی‌آید مگر با نگاهی باز و وسیع و بدون حب و بغض یا لجبازی و جناح بندی سیاسی و ...
اتفاقا آمدن اینفلوئنسرها به تلویزیون یک قدم رو به جلو است که نشان از تجدید نظر در سیاست گذاری برای تلویزیون دارد. البته به شرط این که مقطعی و فقط برای خواباندن اعتراضها نباشد.
حرف از ساخت برنامه‌های جدیدی با بازگشت فرزاد حسنی و محمدرضا گلزار هم به میان آمده است و اتفاقا این را هم باید به فال نیک گرفت، انگار برنامه سازان و مجری‌های فعال کنونی در تلویزیون هم خود به این نتیجه رسیده‌اند که باید این سبد با رنگ و بوهای متنوع پر شود والا تک بعدی بودن فقط ملال به دنبال دارد و خودشان هم نمونه‌اش را در همین دو سال شاهد بودند.
فقط الان نکته هشدار دهنده این است که از طرف دیگر بام به پایین نیافتید و برای جبران مخاطب هر برنامه‌ای را تولید نکنید. 
این تجربه دو ساله باعث شد افرادی که همواره از بیرون گود نشسته بودند و به عالم و آدم و هر نوع کار و برنامه‌ای در صداوسیما انتقاد داشتند، حال که خود بر مسند مدیریت نشستند فهمیدند که این قضیه به آن سادگی هم نیست که آنها فکر می‌کردند و ارتباط رسانه‌ای چون تلویزیون با مخاطب یک رابطه دو طرفه است.
تلویزیون در ایران تمام پولش از بودجه دولت و بیت المال است و به همین دلیل تمام ایرانیان در چرخیدن چرخ‌های این رسانه نقش دارند، پس باید این را مد نظر قرار دهند که باید برای تمام ایرانیان برنامه بسازند. به همین سادگی.
امیدواریم که شب یلدای امسال باعث شود تا مدیران کنونی این مهم را مد نظر قرار دهند.

نهال موسوی
انتهای پیام/

پژوهشیار