از پاس کاری صمت و شرکت فرآورده های نفتی استان/

سرگردانی مردم در شارژ کپسول گاز مایع/ چه کسی قرار است بر قیمت شارژ کپسول ها نظارت کند؟

1402/09/21 - 16:56 - کد خبر: 104666
گاز مایع

نصر: معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: تاکنون هیچ نامه و درخواستی از سوی شرکت نفت برای بازرسی و نظارت بر قیمت گاز های مایع برای ما نشده است، شرکت پخش فراورده های نفتی باید اعلام کند که مثلا 30 مورد شرکت موزع داریم که نیاز به نظارت دارد.

به گزارش نصر، از ابتدای آذر قیمت کپسول گاز مایع یک شبه و ناگهانی افزایش ۱۰ برابری پیدا کرد به طوری که در تمام نقاط شهر به غیر از هزینه شارژ کپسول، گاز مایع کم یاب و امکان شارژ کپسول ممکن نشد.
برای پیگیری دقیق این موضوع سراغ "ناصر راشدی" مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی رفته و موضوع را جویا شدم.
وی در گفتگو با نصر گفت: گاز مایع برای خانوار هایی که از گاز شهری بهره مند نیستند، خودرو هایی که سوخت آن ها گاز مایع است ( بیش از 6 هزار خودروی LPG سوز در استان وجود دارد) بصورت ماهانه سوخت تعلق می‌گیرد و نیازی به حضور در هیچ جا وجود ندارد.
راشدی با توضیح به این که مشکلی وجود ندارد، گفت: هیچ مشکلی بابت کمبود وجود ندارد و تامین گاز مایع به خوبی صورت می گیرد.
وی به قیمت شارژ کپسول اشاره کرد و گفت: نرخ یارانه ای برای شارژ هر کپسول 11 کیلویی 27 هزار و 900 تومان است.
راشدی گفت: در استان ما صنایع دیگری وجود دارد که از گاز مایع استفاده می کنند که آن ها هم می توانند با مراجعه به سامانه سدف (نیو تجارت آسان) ثبت نام کرده و کارت بانکی خود را شارژ کنند و از طریق عاملیت ها با قیمت یارانه ای کپسول را شارژ کنند.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه آذربایجان شرقی با اشاره به گزارش مردمی آژانس خبری تحلیلی نصر نیوز گفت: برخی ها متاسفانه در چند روز اخیر کپسول ها را با قیمت بالاتری شارژ می کردند که چنین حقی ندارند، سامانه 0927 در خدمت هم استانی های عزیز است که می‌توانند مشکلات مربوطه را گزارش دهند.
وی اضافه کرد: همچنين بازرسین سازمان صنعت، معدن نیز می‌تواند به این ها سرکشی کرده و نظارت بر قیمت داشته باشند تا گران فروشی صورت نگیرد. 
راشدی به دیگر مشاغل که با گاز مایع سر و کار دارند پرداخت و گفت: برخی از افراد که صاحب صنف نیستند و مجوز یا پروانه فعالیت ندارند، برای آن دسته نیز پیش بینی هایی شده است که امیدواریم آن ها نیز بزودی از گاز مایع بهره مند شوند.
سپس سراغ "یوسف پایدار" معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان‌شرقی رفته و نحوه نظارت به شارژ کپسول ها را جویا شدم.
وی توضیح داد: بر حسب وظیفه، کل واحد هایی که در امر ارائه کالا یا خدمات فعالیت می کنند را نظارت می کنیم اما مستقیما خودمان نه؛ مثلا اداره میراث فرهنگی درخواست می کند که نظارت و بازرسی به واحد های ما انجام شود که در قالب گشت مشترک صورت می گیرد، اداره استاندارد نیز مورد دیگری است که برای موارد مختلف نامه نگاری کرده و درخواست بازرسی و نظارت بر قیمت ها را می کند.
پایدار تشریح کرد: تاکنون هیچ نامه و درخواستی از سوی شرکت نفت برای بازرسی و نظارت بر قیمت گاز های مایع برای ما نشده است، شرکت پخش فراورده های نفتی باید اعلام کند که مثلا 30 مورد شرکت موزع داریم که نیاز به نظارت دارد.
معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: تمامی موارد در قالب گران فروشی، عدم صدور فاکتور، خودداری از عرضه، امتناع از عرضه و... برخورد می کنیم.
انتهای پیام/

پژوهشیار