گزارش/

چرایی خروج تبریز از حلقه بسکتبال

1402/09/19 - 09:03 - کد خبر: 104417
بسکتبال

نصر: بسکتبال تبریز که روزگاری در لیگ برتر باشگاه های کشور آقایی کرد و حتی به مقام قهرمانی نیز رسید، امروز در شرایط بسیار نامناسب به لحاظ تیم داری، آموزش و حرفه ای گری قرار دارد و با روزهای اوج خود فاصله چندفرسنگی گرفته است.

به گزارش نصر، زمانی که در ۲۴ بهمن ماه سال ۱۳۹۶ تیم بسکتبال شهرداری تبریز با غلبه بر مهرام تهران جام قهرمانی را به آغوش کشید و همه سرمست از این عنوان بودند، کسی از مدیران و مسئولان ورزشی و غیرورزشی آذربایجان شرقی برای فردای این رشته پرهوادار چیزی در چنته نداشت و همه آمال و آرزوهای خود را با این قهرمانی ظاهری تمام شده می پنداشتند.
بی تدبیری و مسئولان وقت ورزش آذربایجان شرقی، هیات بسکتبال و مدیران شهرداری تبریز به حدی ناراحت کننده و تاسف بار بود که تنها کمتر از ۹ ماه از قهرمانی در لیگ برتر و در ۹ آبان ماه ۱۳۹۷، خبر انحلال تیم بسکتبال شهرداری تبریز منتشر و اعلام شد این تیم دیگر در سطح حرفه ای و لیگ برتر تیمداری نمی کند و این خبری بود که عاشقان و دلسوختگان ورزش آذربایجان را متاثر و از اینکه کسی به فکر جوانان این دیار نیست، متاسف کرد.
هیات بسکتبال آذربایجان شرقی هم به عنوان متولی اصلی این رشته مهیج طی پنج سال اخیر، نقشی فراتر از یک تماشاگر نداشته و با دست روی دست گذاشتن ، نشان داده است که تیمداری در لیگ برتر برای آنها اهمیتی ندارد.
این در حالی است که بسیاری از جوانان و نوجوانان استان هر هفته با برگزاری بازی های لیگ برتر رهسپار سالن ها شده و برای تشویق تیم شهر خود سر از پا نمی شناختند و در کنار آن بسیاری از علاقمندان نیز به کلاس های آموزشی و مدارس بسکتبال جذب شده بودند و موضوع مهم استعدادیابی و استعدادپروری در این رشته دنبال می شد.
استاد دانشگاه، کارشناس، مربی و از داوران بسکتبال تبریز در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، با تحلیل شرایط کنونی این رشته، پیرامون چالش ها، مشکلات و راهکارها ، نقطه نظرات کارشناسی خود را اعلام و ابراز امیدواری کرد با تلاش های بی وقفه، بسکتبال آذربایجان شرقی از شرایط بغرنج کنونی رهایی یابد.

"مهرداد آذرمی" با اشاره به اینکه فاصله کنونی بسکتبال تبریز با امکانات و داشته های این رشته ورزشی زیاد است، گفت: برای جبران این فاصله و خلاء های ایجاد شده طی سال های اخیر، تلاش های گسترده و خردجمعی به منظور بهره مندی از ظرفیت های بالای موجود ضروری است تا بلکه به روزهای اوج گذشته بازگردیم.
وی با انتقاد از عملکرد هیات بسکتبال آذربایجان شرقی طی چند سال اخیر، یادآور شد: متاسفانه در حال حاضر افراد کاربلد و متخصص که سال های سال برای بسکتبال استان تلاش کرده اند، بیرون گود و خارج از ساختار هیات مانده اند که این امر بسیار نگران کننده است.
آذرمی ادامه داد: اگر علت این امر را از هر کسی جویا شویم به پاسخی مشترک خواهیم رسید و آن عدم ارزش گذاری و حفظ حرمت، شخصیت و کسوت در هیات بسکتبال استان است.
وی با بیان اینکه عملکرد هیات بسکتبال آذربایجان شرقی طی چند سال اخیر با توجه به برخی اقدامات مثبت، مطلوب ارزیابی نمی شود، یادآور شد: ویترین عملکرد هیات همانا سازگاری و مطلوب ساختن شرایط برای تیم داری در سطح حرفه ای است که این امر به طور مستقیم باید با تلاش و ممارست شخص اول هیات پیگیری و تا حصول نتیجه ادامه یابد، که متاسفانه شاهد و ناظر این امر تاکنون نبوده ایم.
آذرمی اظهار کرد: شرایط کنونی بسکتبال تبریز و استان باعث شده است شور و نشاط در جامعه و بین جوانان علاقمند از بین برود و انگیزه جوانان و نوجوانان برای ادامه راه ورزشی در سنین پایه با اما و اگرهای فراوان مواحه شود.
به گفته وی با شرایط موجود طیف سنین پایه و علاقمند به بسکتبال هر چقدر هم کوشش کنند، به دلیل نبود تیم داری حرفه ای راه به جایی نخواهد برد.
آذرمی اضافه کرد: شرایط ایده آل برای این ورزش در هر رشته ای در صورتی فراهم خواهدشد که پایگاه و تیمی برای عضویت در آن وجود داشته باشد که این مهم در تبریز فراهم نیست و نتیجه آن ناخودآگاه موجب دلسردی شده و بحث استعدادیابی و استعدادسازی جای خود را به استعدادسوزی می دهد.
وی با ابراز تاسف از اینکه طی چند سال اخیر تبریز با این همه ظرفیت های صنعتی و مالی و عدم پیگیری های لازم برای تیمداری در رشته بسکتبال راه به جایی نبرده است، لازمه دست یابی به موفقیت در بحث حامیان مالی را تلاش های بی وقفه و پیگیری مسوولان هیات عنوان کرد.
آذرمی، نبود آذربایجان شرقی و تبریز در سطح اول رقابت های باشگاهی بسکتبال را مایه شرمساری دانست و یادآور شد: ادامه این روند نسل کنونی علاقمند به بسکتیال استان را به مسیر سوخته شدن هدایت می کند و معلوم نیست چه کسی باید پاسخگوی این مهم باشد.
وی یکی از دلایل افت بسکتبال آذربایجان شرقی را غیرفعال بودن کمیته های مختلف هیات برشمرد و اظهار کرد: متاسفانه کمیته های هیات سال هاست فعال نیست و باید در راس آنها افراد کاربلد، متخصص باشند که در حال حاضر این کمیته ها یا به صورت نمایشی هستند، یا فقط عنوان کمیته را یدک می کشند و یا اینکه افراد متخصص حاضر به همکاری نیستند که یکی از علل آن عدم همکاری هیات و حرمت شکنی هاست.
آذرمی نبود عزم جدی برای شناسایی و یافتن حامیان مالی از سوی هیات بسکتبال را جای تامل و تاسف دانست و ادامه داد: یکی از دلایل این امر نبود کمیته اسپانسریابی ( پشتیبان مالی) قوی در هیات است که در این حالت شخص رییس هیات باید اهتمام داشته باشد.
به گفته وی برای پیگیری، شناسایی و به کارگیری حامیان مالی تنها بسکتبالیست بودن و ورزشی بودن روسای هیات نمی تواند عامل موفقیت باشد، چون این امر یک کار تخصصی و مدیریتی است.
این کارشناس بسکتبال استفاده از ظرفیت های موجود و افراد کاربلد، متخصص و متعهد در راس کمیته های هیات و فعال سازی آنها به معنای واقعی کلمه را یکی از مسیرهای برون رفت از شرایط نامناسب کنونی دانست و اضافه کرد: بر همین مبنا باید دعوت از دلسوختگان، زحمتکشان، فرهیختگان و پیشکسوتان خارج از گود مانده و ایجاد انگیزه های لازم برای آنها جهت همکاری در دستور کار هیات بسکتبال آذربایجان شرقی قرار بگیرد.
آذرمی، ارزش گذاری به مربیان زحمتکش و بی ادعای مدارس بسکتبال و ساماندهی آنها، پیگیری و پیدا کردن اسپانسر قوی برای هیات که لازمه آن تلاش های شبانه روزی و پیگیری های مداوم است را از دیگر راهکارهای خود برای بهبود شرایط این رشته ورزشی در استان برشمرد و یادآور شد: باید توجه داشت تبریز سرشار از واحدهای مختلف صنعتی و تولیدی و صاحبان صنایع ورزش دوست است که می توان با رایزنی و مذاکراه زمینه های حمایت ها را فراهم کرد.
وی گفت: بهره مندی از نفراتی که با بسکتبال آذربایجان زندگی و عمر خود را وقف این رشته کرده اند و متخصص این حوزه هستند و نیز پرهیز از به کارگیری افرادی که بسکتبال را سرگرمی می دانند و برای تفریح اطراف این ورزش هستند، از دیگر پیشنهادات برای اصلاح وضع موجود است.
آذرمی خواستار تشکیل کارگروه های مختلف مثل ورزشکاران، پیشکسوتان، داوران، مربیان و فعالان اقتصادی برای یکسان سازی اهداف هیات بسکتبال استان در مسیر پیشرفت و نزدیک شدن به روزهای اوج قبلی شد.
انتهای پیام/

پژوهشیار