خبر/

ابهاماتی در سرنوشت ذرت های آلوده

1398/10/03 - 08:00 - کد خبر: 10126
ذرت، آلوده

نصر: این روز‌ها در حالی بحث استیضاح و استعفای وزیر جهاد کشاورزی مطرح است که هنوز از تعیین تکلیف ذرت‌ های آلوده خبری نشده و معلوم نیست چه اقدامی در این مورد صورت خواهد گرفت.

به گزارش سرویس اجتماعی نصر، موضوع واردات ذرت‌ های آلوده در شرایطی از تابستان امسال داغ شد که با گذشت مدت قابل توجهی از ورود محموله‌ های آلوده به گمرک هنوز اقدام عملی برای برخورد با این محموله ‌ها صورت نگرفته و سرنوشت این ذرت های آلوده در همچنان گرفتار برخی ابهامات است.
ماجرای ذرت ‌های آلوده از ۱۴ اسفند سال ۱۳۹۵ و با خبری از سوی یک مقام مسئول در بندر امام خمینی استان خوزستان مبنی بر کشف و توقیف ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در گمرک این استان آغاز شد. در این خبر از وجود  ۵۰۰ هزار تن ذرت در استان خوزستان آمده بود که ۳۵۰ هزار تن آن دارای تایید سازمان استاندارد و وزارت بهداشت بوده و ۱۴۰ هزار تن دیگر دارای آلودگی است و عمده ذرت‌ های آلوده توسط ۱۷ واردکننده بخش خصوصی و دولتی از کشور برزیل وارد شده و بعد از تایید و احراز آلوده بودن توسط اداره استاندارد استان خوزستان، انبار‌های نگهداری این ذرت‌ ها پلمب شده است؛ پس از آن، اما ظاهرا فشار‌های شدیدی از سوی واردکنندگان وجود داشت تا این محموله ترخیص شود.
البته این موضوع که سر و صدای زیادی به پا کرده است، سابقه ‌ای سه ساله دارد و حرف اشتباهی هم نیست ولی موضوع این است که این ذرت‌ ها فقط وارد گمرک امام خمینی (ره) شده و طی این مدت اجازه خروج پیدا کرده یا نکرده است؟!
گزارش نصر از پیگیری این ماجرا توسط چندین رسانه معتبر حاکی از برآورد زیر است؛
 
ذرت دو ساله
دو سالی است که ذرت آلوده از برزیل وارد شده و هنوز به‌ دلایلی که مشخص نیست از بندر خارج نشده است. صاحب کالا بارها وعده داده بود که این ذرت ‌ها خارج خواهد شد اما با وجود فشار برخی دستگاه‌ ها هنوز این ذرت در بندر امام وجود دارد و مانعی بزرگ در برابر واردات کالاهای اساسی به کشور شده است. از آنجا که واردات کالاهای اساسی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش یافته است، این بندر به انبار و محل نگهداری کالاهای اساسی نیاز مبرم دارد.
 
یک کیلو هم وارد کشور نشد
از ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده حتی یک کیلوگرم هم از سوی گمرک ترخیص نشده است، بدین جهت نباید هیچ نگرانی بابت این باشد که ذرت ‌های آلوده وارد کشور شده و خوراک دام و طیور قرار گرفته است. دانه‌ های ذرت آلوده که تغییر شکل داشته تحت هیچ شرایطی مجوز برای ورود به کشور نگرفتند و نخواهند گرفت. آن‌ گونه که دولت به جمع ‌بندی رسیده اگر صاحب کالا نتواند برای ذرت‌ های آلوده خود مشتری در بازارهای خارجی پیدا کند، دولت می‌ تواند کل محموله را منهدم کند.
 
ذرت آلوده به کشور دیگری برود
سؤال این است وقتی ذرتی برای ایران آلوده است، چطور کشور دیگر خریدار آن خواهد شد؟ این موضوع به استانداردهای ایران برمی ‌گردد. از آنجا که استانداردهای ایران به اروپا نزدیک است، سم موجود در ذرت خوراک دام خیلی بیشتر از حد استاندارد کشورمان است، بدین جهت امکان دارد در کشورهای دیگر با توجه به سطح استانداردها خریدار پیدا شود.
 
دو راه برای صاحب کالا
صاحب ذرت آلوده مدعی شده که می ‌خواهد بار خود را به کشور مبدا برگرداند یا مشتری جدیدی پیدا کند اما گذشت زمان نشان داد که وی هیچ موفقیتی به دست نیاورده است و به نظر می‌ رسد مدت زمان طولانی‌ تری این ذرت‌ ها در بندر امام باقی بماند.
 
واردکننده خبر داشته؟
گمانه‌ زنی‌ها بر این محور است که واردکننده ذرت آلوده نسبت به آلوده بودن این محموله مطلع بوده و از آنجا که با قیمت پایین ذرت آلوده را خریداری کرده، بر این باور بوده که هیچ اتفاقی رخ نخواهد داد و حتی دستگاه‌ های نظارتی چون استاندارد و وزارت بهداشت متوجه نخواهند شد این در حالی است که در اولین روزهایی که ذرت خوراک دام و طیور از کشتی تخلیه شد، بازرسی ‌های سلامت انجام و در نهایت مشخص شد که این محموله‌ ها آلوده هستند و امکان ورود به کشور را ندارند.
 
نهاد نظارتی در مبدأ
این ذرت‌ ها با ارز چهار هزارو 200 تومانی وارد کشور شده و هر روزی که ذرت‌ ها در بندر است، ارزهای دولتی به هدر می ‌رود. برخی منابع مطلع می ‌گویند که افراد ذی ‌نفوذ در واردات ذرت نقش داشته ‌اند و از سوی یک نهاد عالی امنیتی که به موضوع امنیت غذایی و خرید ذرت آلوده از مبدا(برزیل) حساس بوده و آن را کشف کرده است.
 
لابی واردکننده
یک منبع آگاه می ‌گوید: گویا واردکننده اصلی ذرت آلوده به‌ دنبال این بوده است که از طریق لابی نسبت به واردات ذرت به کشور مجوز بگیرد؛ چرا که اعتقاد دارد در ایران قوانین سختگیرانه است و در سایر کشورها این حجم از سم آفلاتوکسین (نوعی قارچ سمی) خطرناک نیست.
 
ذرت آلوده وارد کشور نخواهد شد
در این میان، یک منبع آگاه دولتی می‌ گوید که تحت هیچ شرایطی ذرت آلوده وارد کشور نخواهد شد و باید با سرعت این ذرت ‌های آلوده از کشور خارج شود، اگر خارج نشود از طریق مراجع قضایی پیگیری ‌های لازم صورت می‌ گیرد.
 
تا به حال خبر جدیدی در این باره مطرح نشده / انهدام این ذرت ‌ها هم کار چندان ساده‌ ای نیست
"علی ربیعی"، سخنگوی دولت نیز در این مورد گفته بود: موضوع میزان سم افلاتوکسین است که سازمان دامپزشکی و سازمان استاندارد، هر کدام استاندارد مشخصی داشته اند و استاندارد سازمان استاندارد سختگیرانه ‌تر بوده و میان این دو استاندارد ۱۶ یا ۱۴ واحد اختلاف وجود دارد. واحد سازمان دامپزشکی ۲۰ پی پی ام بوده است که این اختلاف قابل توجه است؛ اما آنچه برای ما ملاک قرار گرفت، سازمان استاندارد بوده و این سازمان معتقد است که آن ‌ها باید مرجوع یا امحاء شود، بنابراین اجازه ورود و ترخیص به کشور داده نشده است.
وی گفته بود: سالانه ۶ تا هفت میلیون تن ذرت به کشور وارد می ‌شود که توسط سازمان استاندارد مورد ارزیابی قرار می ‌گیرد، ولی اجرای هر تصمیمی در مورد محموله ‌های آلوده اعم از مرجوع کرد و یا امحا کردن محموله‌ ها خارج از حیطه وظایف این سازمان است.
ربیعی اظهار داشت: در هر حال در مورد ذرت ‌های آلوده قرار است سازمان ‌ها ذیربط مداخله و تصمیم ‌گیری کنند، ولی تا به حال خبر جدیدی در این باره مطرح نشده و مشخص نیست چه سرنوشتی برای این ذرت‌ ها رقم خواهد خورد.
ربیعی اذعان داشت: به دنبال طرح این موضوع، گمرک، استاندارد و وزارت جهاد کشاورزی با انتشار بیانیه‌ ای اعلام کردند که این ۳۵۰ هزار تن ذرت قبل از ورود به کشور از سوی سه مرجع نظارتی یعنی سازمان ملی استاندارد، وزارت بهداشت و سازمان دامپزشکی مورد پایش قرار گرفته و ترخیص شده ‌اند.
وی ابراز داشت: با این وجود توضیحی در مورد سرنوشت ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده و اینکه چرا هنوز در انبارها باقی مانده ‌اند، ارائه نشد. این در حالی است که پیگیری‌ ها حاکی از آن است که این حجم ذرت آلوده همان محموله‌ ای است که در سال ۱۳۹۵ وارد بندر امام خمینی (ره) شد و از سوی سازمان ملی استاندارد وجود سم آفلاتوکسین در آن به اثبات رسید و رئیس جمهور هم همان موقع دستور توقف واردات آن را صادر کرد.
سخنگوی دولت گفته بود: بعد از آن این ذرت ‌ها به هیچ عنوان از گمرک خارج نشد و با توجه به این‌ که قابلیت ترخیص نداشتند، از سوی گمرک در اختیار سازمان اموال تملیکی قرار گرفت. در این شرایط سازمان اموال تملیکی یا باید آن را صادر کند، یا باید آن را به فروش داخلی برساند یا اینکه آن را منهدم کند. امکان صادرات و فروش داخلی که با توجه به آلودگی ذرتها امکان ‌پذیر نیست و از این ‌رو فعلا در انبارها نگهداری می ‌شود تا تعیین تکلیف شود.
ربیعی اظهار داشت: حتی انهدام این ذرت ‌ها هم کار چندان ساده ‌ای نیست، چون مستلزم صرف هزینه‌ های سنگینی است و شرایط و مجوزهای خاص خود را می‌ طلبد؛ از این ‌رو تا زمانی که راهکار مناسبی اتخاذ نشود، محموله ذرت آلوده در انبارها و در اختیار سازمان اموال تملیکی باقی خواهد ماند.
 
حتی یک گرم ذرت آلوده وارد کشور نشده است
رئیس کل گمرک گفت بود: حتی یک گرم ذرت آلوده وارد کشور نشده که مهمترین علت آن سختگیری درباره سلامت این کالاها و مقررات مربوط به آن است. بیشتر کشورها برای تشخیص سلامت یک کالا در گمرکات یک مرجع دارند، اما به دلیل اهمیت صحت و سلامت اینگونه کالاها در ایران سه مرجع نظر می ‌دهند. لذا در موضوع ورود کالاهای بهداشتی، خوراکی و آشامیدنی ایران یکی از سخت ‌ترین مقررات دنیا را دارد.
رئیس کل گمرک یادآور شد: قرار بود در سال ۹۱ بیست هزار تن ذرت و در سال ۹۶ و ۹۷ صد و بیست و پنج هزار تن از طریق گمرک بندر امام خمینی وارد کشور شود، اما مراجع ذیصلاح سلامت آن را تأیید نکردند و در مجموعه این ۱۴۵ هزار تن در بندر امام خمینی متوقف شده و حتی یک گرم از آن وارد کشور نشده است که مهمترین علت آن سختگیری در خصوص سلامت این کالاها و مقررات مربوط به آن است و اجازه ترخیص داده نشده است.
 
سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ انبار به ‌صورت مجزا و البته قرنطینه ذرت ‌های آلوده را نگهداری می کند
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اظهار داشت: در تعیین تکلیف صورت گرفته دو راهکار وجود دارد، یک آن که ذرت آلوده به کشور دیگری صادر یا کل محموله منهدم شود. در حال حاضر زمان قانونی برای فرآیند انهدام طی شده (حتی محموله در زمره کالاهای متروکه قرار گرفته) است. لذا امیدواریم اگر صاحب کالا نتوانست مشتری برای محموله خود پیدا کند، این ذرت‌ ها منهدم شود.
وی ابراز داشت: قرار بود دو ماه گذشته ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده که در ۱۲ انبار بندر امام جا خشک کرده است، خارج شود اما هنوز این ذرت ‌ها در بندر امام است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی خوزستان اذعان داشت: این ذرت‌ ها که بیش از دو هزار بار از سوی آزمایشگاه‌ های سازمان ملی استاندارد، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت مورد بررسی قرار گرفته، به سم آفلاتوکسین (نوعی از قارچ سمی) آلوده است.
وی افزود: از آنجا که بندر امام یکی از مهم ‌ترین بنادر کشور در واردات کالاهای اساسی است و بیم آن می ‌رود که ذرت‌ های آلوده مشکلاتی را برای کالاهای اساسی ایجاد کند، سازمان بنادر و دریانوردی در ۱۲ انبار به ‌صورت مجزا و البته قرنطینه ذرت ‌های آلوده را نگهداری می ‌کند و آن‌ گونه که عنوان شده این انبارها پلمب است و هیچ گونه خطری سایر کالاهای اساسی موجود انبارهای سازمان بنادر را تهدید نمی‌ کند.
 
۳۶۰ هزارتن خوراک دام شد
امیر خجسته، رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی درباره آخرین وضعیت ذرت‌ های آلوده گفته است: ۵۰۰ هزار تن ذرت توسط ۹ شرکت وارد کشور شده است. در این میان حدود ۳۶۰ هزار تن ذرت خوراک دام و طیور که سالم و عاری از بیماری بود وارد کشور شده است ولی ۱۴۰ هزار تن ذرت به جهت آن که بیماری آفلاتوکسین(یک نوع سم خطرناک) داشته در بندر امام مانده است.
وی با بیان این که ارزش ذرت‌ های وارد شده با ارز دولتی ۳۵ میلیون دلار (از آنجا که ذرت خوراک دام و طیور در زمره کالاهای اساسی است به آن ارز دولتی اختصاص یافته است) بوده است، می ‌گوید: قرار بود طی مدت یک ‌ماه وضعیت ذرت‌ های آلوده تعیین تکلیف شود اما بیش از پنج ماه طول کشیده است و هنوز نتوانستیم این موضوع را مشخص کنیم.
رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی ادامه می ‌دهد: سازمان ملی استاندارد برای آن که وضعیت ذرت‌ های مانده در انبار بندر امام را بررسی کند، حداقل دو هزار بار آزمایش انجام داده است و این امر مورد تأیید وزارت بهداشت هم هست.
وی می ‌گوید: از نزدیک انبار ذرت‌ های آلوده را دیده و از آنجا که این محموله به سم خطرناک آلوده است باید سریع ‌تر نسبت به بازگشت آن به کشور دیگر اقدامات لازم صورت گیرد.
 
مقیاس‌ها فرق دارد

"نیره پیروزبخت"، رئیس سازمان ملی استاندارد درباره چنین موضوعی گفته بود: میزان نوعی سم در برنج وارداتی به ایران به طور مثال ۱۰ است اما ممکن است این میزان در برخی دیگر از کشورها ۵۰ باشد؛ چراکه میزان مصرف آنها کمتر از ایران است، به هر حال این مقیاس ‌ها در کشورها متفاوت است.
انتهای پیام/
 

پژوهشیار