معاون سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور؛

قانون مجازات ایران، جزو مترقی‌ترین قوانین دنیا است

1398/10/02 - 14:00 - کد خبر: 10122
ابوالفضل حجتی‌پور

نصر: معاون سلامت و اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: قانون مجازات ایران به‌رغم کمبود امکانات و شمار بالای زندانیان، جزو مترقی‌ترین قوانین مجازات دنیا محسوب می‌شود چراکه مبانی ما برگرفته از تعالیم دینی و احکام اسلامی است.

به گزارش نصر به نقل از ایرنا، ابوالفضل حجتی‌پور امروز در آیین تکریم و معارفه مدیران کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان، اظهار داشت: جُرم، زاییده زندگی اجتماعی بشر بوده و خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: جُرم، نظم یک زندگی اجتماعی را مختل می‌کند و بشر نیز همیشه به تناسب در جهت مقابله با جرم و جنایت، سیاست‌ها و راهکارهایی را اتخاذ و اجرا کرده است.
حجتی‌پور گفت: بخشی از اقدامات و راهکارها، زیرساختی و قبل از وقوع جرم بوده که در تقویت بنیه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفته است.
وی افزود: بخشی از اقدامات در ارتباط با حین ارتکاب جرم، مورد توجه قرار گرفته و نحوه برخورد با جُرم است و بخشی دیگر نیز برای بعد از وقوع جُرم این است که حکم، صادر شده و زمان نحوه اجرای کیفر و مجازات است.
معاون سازمان زندان‌های کشور با بیان اینکه انتقام، اولین هدف از چرایی کیفر بوده است، اظهار داشت: انتقام با ذات بشر، همگون و نهفته است اما اینکه هر مجازاتی را به هر نحوی که خواستیم مجازات کنیم، صحیح نبود و به همین دلیل عدالت کیفری مطرح و مجازات‌ها نظام‌مند شد تا دیگران از مجازات فرد مجرم، متضرر نشوند.
وی با بیان اینکه عدالت کیفری با گذشت زمان به عدالت ترمیمی، ارتقا یافت، خاطرنشان کرد: در این نوع عدالت علاوه بر شخصی بودن مجازات، تناسب جرم و مجازات مشخص شد به‌گونه‌ای که عوامل متعددی که در بروز جرم و جنایت دخیل هستند هر کدام به اندازه خود، خسارت را جبران کنند.
حجتی‌پور افزود: در ادامه نیز برای اینکه جامعه از وقوع جرم، متضرر نشود مجازات جایگزین مطرح شد.
معاون سلامت و اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: با ارائه راهکارهای متعدد در عدالت ترمیمی، مجازات در گذر زمان به شیوه‌های اصلاحی و تربیتی تبدیل شد تا تمام زندان‌ها کانون اصلاح و تربیت شده و حوزه فعالیت‌ها بر محور اصلاح و تربیت باشد.
وی تصریح کرد: اصلاح و تربیت به معنای نادیده گرفتن انتقام نیست بلکه اِعمال مجازات با اصلاح مجرم همراه و یک نگاه روانی و دینی نسبت به مجرم است تا احساس کند که با انجام گناه از خود دور شده بود و با اجرای مجازات به اصل خود بازگشته است.
حجتی‌پور افزود: هدف این است که نگاه مجرم و محکوم به مجازات، نگاه دینی و کمال‌آفرینی باشد.
معاون سلامت و اصلاح و تربیت سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به توانمندسازی و آموزش زندانی‌ها، گفت: ۵۶ هزار نفر زندانی در سطح کشور در سال ۹۷ تحت حرفه‌آموزی مورد تایید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور قرار گرفته و بیش از ۲۱ هزار نفر نیز در حوزه اشتغال در درون زندان‌ها و موسسات وابسته به زندان‌ها مشغول به کار شدند.
وی اظهار داشت: در راستای عدالت ترمیمی، ۲۲۰ انجمن حمایت از زندانیان در سراسر کشور به خانواده زندانیان، خدمات ارائه می‌دهند به‌گونه‌ای که ۸۷ میلیارد تومان در سال ۹۷ فقط به خانواده‌های زندانیان کمک مالی کرده‌اند.
حجتی‌پور خاطرنشان کرد: برنامه‌های ورزشی، هنری، امور حمایتی، احکام، سبک زندگی و قرآنی در سطح کشور انجام می‌شود و ۱۲ سال است که سازمان زندان‌ها رتبه برتر در حوزه نماز و رتبه اول در اجرای آموزش‌های قرآنی را کسب می‌کند و ۲۱ هزار نفر در زندان‌های کشور از یک تا سی جزء، حافظ قرآن هستند.
وی گفت: طبقه‌بندی زندانیان بر مبنای سن، جنس، جرم، اتهام و محکومیت، جزو اصول اولیه سازمان است که در آیین‌نامه نیز مطرح شده اما آنطور که باید امکانات اجازه نداده به این سطح برسیم ولی باید به این سمت حرکت کنیم.
حجتی‌پور ابراز کرد: زندان‌های زنجان، جزو کم‌مساله‌ترین زندان‌ها برای سازمان بوده و تا کنون هیچ اتفاقی نیفتاده که سوژه بیگانگان برای جوسازی شود.
وی خاطرنشان کرد: امیدواریم با کاهش جمعیت کیفری و نظام‌مند کردن حبس‌ها به طبقه‌بندی مورد نظر برسیم.
در پایان این مراسم محمد جوادی به عنوان مدیرکل جدید زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان زنجان معرفی و از خدمات علاءالدین کریمی مدیرکل قبلی این اداره که به افتخار بازنشستگی نائل شد، قدردانی به عمل آمد.
انتهای پیام/

پژوهشیار