رئیس سازمان فضایی ایران خبر داد:

آخرین وضعیت چهار ماهواره ایرانی در دست ساخت/ برنامه پرتاب در دهه فجر

1398/10/02 - 11:41 - کد خبر: 10092
ماهواره ایرانی

نصر: رئیس سازمان فضایی ایران با تشریح آخرین وضعیت ساخت و پرتاب چهار ماهواره «ظفر»، «پارس یک»، «ناهید یک» و «پیام ۲ » گفت: برنامه ریزی برای پرتاب ماهواره «ظفر» در دهه فجر امسال در دست انجام است.

به گزارش نصر به نقل از مهر، مرتضی براری در گفتگویی با اشاره به اینکه مطابق با برنامه ریزی صورت گرفته، ماهواره‌های «ظفر»، «پارس یک» و «ناهید یک» تا پایان دی ماه برای پرتاب تکمیل می‌شوند، اظهار داشت: متخصصان سازمان فضایی ایران به صورت شبانه روزی در حال فعالیت برای تکمیل برنامه‌های مدنظر در عرصه ماهواره، ماهواره بر و ایستگاه زمینی هستند و در تلاش هستیم که با هماهنگی‌های در دست انجام به زودی خبرهای خوبی را از پرتاب ماهواره شاهد باشیم.
معاون وزیر ارتباطات با اشاره به برنامه ریزی برای تکمیل مراحل ساخت و تست سازگاری ماهواره‌های در دست انجام، گفت: برنامه ریزی این بوده است که در سه ماهه چهارم امسال یک ماهواره را به فضا ارسال کنیم.

«ظفر» در انتظار تایید زمان پرتاب از مراجع قانونی
وی با بیان اینکه اولین ماهواره مدنظر برای پرتاب، ماهواره «ظفر» متعلق به دانشگاه علم و صنعت است، گفت: این ماهواره در حال کامل شدن برای پرتاب است. تحویل پرتابگر شده و تست سازگاری با پرتابگر آن نیز با موفقیت انجام شده است. در همین حال در حال پیگیری پرتاب ماهواره «ظفر» از مراجع قانونی هستیم و امیدواریم به زودی و همزمان با دهه فجر در بهمن ماه امسال، این مهم محقق شود.
رئیس سازمان فضایی ایران خاطرنشان کرد: ماهواره «ظفر»، یک ماهواره سنجش از دور با قابلیت تفکیک تصویر ۲۲.۵ متر است که برای آن طول عمر بیش از دو سال در نظر گرفته شده و بالای ۵۰۰ کیلومتر از سطح زمین پرتاب خواهد شد.

تست موفقیت آمیز سازگاری «ناهید یک» با پرتابگر
وی با بیان اینکه هم اکنون تست سازگاری ماهواره «ناهید یک» ساخته شده در پژوهشگاه فضایی با پرتابگر نیز با موفقیت به اتمام رسیده است، گفت: این ماهواره یک ماهواره مخابراتی است که در پژوهشکده سامانه‌های ماهواره پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده و در راستای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی زمین آهنگ، مطرح و پیاده‌سازی شده است.
به گفته براری، فناوری‌های به کار گرفته شده در ماهواره مخابراتی «ناهید یک»، پایه اصلی فناوری‌های مورد نیاز ماهواره‌های عملیاتی کشور است.

پرتاب «پارس یک» با پیشرانش گاز سرد
رئیس سازمان فضایی ایران ادامه داد: فرآیند تست نهایی ماهواره «پارس یک» نیز تا ۳۰ دی ماه طبق زمان بندی تکمیل و آماده پرتاب خواهد شد. این ماهواره یک ماهواره عملیاتی سنجشی با ماندگاری بیش از دو سال است که در مدار بالای ۵۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار می‌گیرد. در این ماهواره از پیشرانش گاز سرد استفاده شده است.
براری ماموریت اصلی ماهواره «پارس یک» را تصویربرداری عنوان کرد و گفت: این پروژه در قسمت زیرسیستم‌ها و بخش‌های اصلی، با همکاری شرکت‌های دانش بنیان، دانشگاه‌های مطرح کشور و پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است.

ماموریت «پیام» تغییر کرد
رئیس سازمان فضایی ایران در مورد اینکه ماهواره «پیام ۲» که پس از پرتاب ناموفق «پیام امیرکبیر» تعریف شد، در چه وضعیتی است نیز گفت: این ماهواره یک ماهواره پژوهشی است که مراحل آخر تکمیل پروپوزال را طی می‌کند و اهداف و ماموریت اصلی آن متفاوت از ماهواره «پیام یک» خواهد بود. چرا که ما قصد داریم از این پس به سمت ساخت ماهواره‌های پروژه محور حرکت کنیم و دانشگاه در حال تهیه پروپوزال در این زمینه است.
براری گفت: در کنار این ماهواره‌ها، تولید پرتابگر جدید و ایستگاه زمینی دریافت ماهواره برای کنترل و دریافت دیتا نیز در حال آماده سازی است. مطابق برنامه ریزی ها برای پرتاب این ماهواره‌ها، قرار است از سه پرتابگر جدید و چند ایستگاه زمینی استفاده کنیم.

جدول ماهواره‌های در دست اقدام
ردیف نام ماهواره ماموریت ویژگی آخرین وضعیت کارفرما
۱ ظفر تصویربرداری با قابلیت تفکیک تصویر ۲۲.۵ متر سنجش از دور در انتظار دریافت مجوز پرتاب دانشگاه علم و صنعت
۲ ناهید یک ارسال سیگنال‌های رادیویی و مخابراتی مخابراتی اتمام موفقیت آمیز تست سازگاری با پرتابگر پژوهشگاه فضایی ایران
۳ پارس یک تصویربرداری عملیاتی سنجش از دور تکمیل تا ۳۰ دی ماه پژوهشگاه فضایی و شرکتهای دانش بنیان
۴ پیام ۲ پژوهشی سنجش از دور در انتظار تهیه پروپوزال دانشگاه امیرکبیر

ساخت و تحویل سالم ماهواره در مدار توسط بخش خصوصی
وی با اشاره به اینکه امروزه کشورهای مختلف جهان برای توسعه صنعت فضایی به دنبال قراردادن ماهواره‌ها در مدار زمین با استفاده از بخش خصوصی و برای کاربردهای عمومی هستند، گفت: برای مثال شرکت اسپیس ایکس برنامه ریزی برای پرتاب ۱۲ هزار ماهواره کوچک به فضا را برای اینترنت‌رسانی به مناطق دورافتاده و کم‌برخوردار جهان در دستور کار قرار داده است.
رئیس سازمان فضایی ایران گفت: ما نیز در راستای توسعه صنعت فضایی و مشارکت بخش خصوصی در ساخت و پرتاب ماهواره، تاکنون دو مناقصه برگزار کرده‌ایم. قصدمان این است که مراحل طراحی، ساخت و تحویل سالم ماهواره در مدار را به بخش خصوصی واگذار کنیم.
براری با بیان اینکه این مناقصه برای انتخاب پیمانکار طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره‌های سنجشی اپتیکی و راداری برگزار شده است، ادامه داد: تاکنون هفت کنسرسیوم مشارکت کننده در مرحله اول ارزیابی مورد تایید قرار گرفتند. به این معنی که سه کنسرسیوم برای ماهواره سنجشی اپتیکی و چهار کنسرسیوم برای ماهواره راداری در فراخوان اولین شناسایی پیمانکار، ارزیابی و تایید شدند.
به گفته وی، پس از این مرحله با ارائه مشخصات فنی و اعلام قیمت، انتخاب دو کنسرسیوم در این فرآیند، نهایی می‌شوند.
معاون وزیر ارتباطات گفت: تا دو هفته دیگر و پس از اخذ مجوز، اسناد فنی مناقصه منتشر می‌شود و تا دو ماه آینده، ارزیابی انتخاب پیمانکار نهایی خواهد شد. در نهایت تا حدود سه سال آینده، شاهد پرتاب ماهواره بخش خصوصی به فضا خواهیم بود.
انتهای پیام/

پژوهشیار