مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان؛

کشور امروز در بحران علمی و فرهنگی بسر می برد/ ترویج سنت حسنه نیکوکاری در جهت کمی و کیفی سازی دانشگاه ها

1398/10/02 - 08:00 - کد خبر: 10041
مهدی احمدی

نصر: مدیرعامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان گفت: مهم‌ ترین اهداف این بنیاد، اجرایی کردن ۱۸ بند اساسنامه است و باید در ۳۱ استان کشور، ۳۱ دارالفنون ساخته شود.

به گزارش نصر، "مهدی احمدی" در نشستی که با هدف تأسیس بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران تشکیل شده بود، اظهار کرد: همایشی با عنوان تجلیل از واقفین و تکریم از نیکوکاران در سطح ملی تا اتمام سال جاری برگزار خواهد شد؛ در این همایش مقرر شده است تا دستاوردهای رسانه‌ای ۳۱ استان در معرض دید عموم قرار بگیرد که با نظر کارشناسان، هدایای نفیسی ارائه خواهد شد. همچنین قرار بر این است که در ۳۱ استان کشور، بنیاد خیرین تشکیل گردد.
وی افزود: باید در کنار مدرسه سازی، احداث بیمارستان و مسکن سازی، به امر مهم معلم پروری نیز توجه ویژه ‌ای نمود.
مدیر عامل بنیاد خیرین دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر اینکه تمام استان‌ ها باید اولویت‌ های تشکیل پردیس و مراکز را عنوان کنند، بیان کرد: براساس مطالعات انجام گرفته، معلمانی که در دانشگاه تربیت معلم، آموزش دیده‌ اند بسیار تاثیرگذار هستند.
وی ادامه داد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که رسالت آن، تربیت دانشجو معلم و ساختن منابع انسانی مورد نیاز برای نظام آموزش و پرورش و پاسداشت کشور است.
احمدی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی است که رئیس جمهور کشور، رئیس هیات امنای این دانشگاه می‌ باشند و مقام معظم رهبری در ۱۹ اردیبهشت ماه سال گذشته حضور تاریخی داشتند و معتقد بودند امور استخدامی باید در رفع نواقص این دانشگاه، تلاش خود را مضاعف کنند.
وی با اشاره بر ریشه تاریخی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: امروزه این دانشگاه با یک شیب تند، در صدد جبران کمیت مرکز تعلیم و تربیت کشور می ‌باشد که سونامی خطرناکی است. کشور امروز در بحران علمی و فرهنگی بسر می برد چرا که کشور از لحاظ کمی در سال ۱۴۰۴ دچار یک سونامی خواهد شد! در آن سال حدود ۴۰۰ هزار معلم در کشور بازنشسته می شوند و باید از هم اکنون به فکر جایگزینی این تعداد معلم باشیم.
وی بر متحول شدن نظام آموزشی و اقدامات عمیق فرهنگی تأکید کرد و ادامه داد: باید در آینده نزدیک بعد از رفع این نواقص، به فکر کیفی سازی باشیم. معلمی که نتواند تمام تمرکز خود را در کلاس داشته باشد معلم خوبی نخواهد بود؛ لذا بنیاد خیرین حامی می ‌تواند در کمی و کیفی سازی این دانشگاه، کمک حال باشد؛ انتظار داریم استانداران محترم مکان های مناسبی را در اختیار دانشگاه جامع فرهنگیان قرار دهند.
مدیر عامل بنیاد خیرین حامی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: امروزه بنیاد خیرین با ایجاد ۳۱ شعبه در استان، در صدد برداشتن دو گام مهم است. مهم ‌ترین هدف بنیاد خیرین، اجرایی کردن ۱۸ بند اساسنامه است.
احمدی بیان کرد: خدمت و پیشینه کشوری را سنت حسنه وقف و نیکوکاری معرفی کرد که امروزه کمی مغفول مانده است و از رتبه ۲۳ به رتبه ۲۶ تنزل پیدا کرده است. باید سنت حسنه نیکوکاری را در جهت کمی و کیفی سازی دانشگاه ترویج کنیم.
وی گفت: باید بتوانیم مشکلاتی که امروز، پردیس ‌ها و مراکز آموزشی عالی کشور در استان‌ ها با آن روبرو هستند رفع کنیم. دومین گام طرح شعار یکصد، سی و یک را با تکیه بر ثروت مشروع نیکوکاران عملیاتی کنیم و صد هکتار برای ساخت پردیس‌ ها اختصاص یابد.
احمدی بر وجود ۸۰ خیر اشاره کرد و افزود: باید ۳۱ دارالفنون در ۳۱ استان کشور ساخته شود.
وی ادامه داد: قصد داریم تا پایان سال ۹۸ همایش ملی «تجلیل از واقفین و نیکوکاران» را برگزار کنیم و دستاورد های رسانه ای ۳۱ استان از اخبار خیرین در قالب خبری، پایگاه تحلیلی و رسانه های مکتوب را در معرض همگان قرار دهیم.
احمدی با بیان اینکه در تلاشیم این همایش را در شهر اولین ها برگزار کنیم تا مردم و خیرین با رسانه ها بیشتر آشنا شوند، اضافه کرد: با رای داوری به سه استان برتر هدایای نفیسی همچون سفر زیارتی، هدایای نقدی و محصولات فرهنگی تعلق خواهد گرفت.
"علیقلی حسینی اعظمی" در مراسم انتخابات اعضای بنیاد خیرین دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تبریز باید یک الگو و پایلوت قوی برای خیرین فرهنگی کشور باشد، اظهار کرد: این شهر با دارا بودن تمام ویژگی های فرهنگی و تاریخی، پتانسیل های بالایی برای جذب خیرین مدرسه ساز و فرهنگی دارد.
وی با اعلام اینکه به کمک خیرین نیازمندیم، افزود: باید برای پیشرفت روزافزون کشور معلمانی خوب تربیت کنیم تا در تمام مناطق کشور آموزش صحیح صورت گیرد چرا که چشم اندازهای بزرگ و وسیعی برای آینده داریم.
رئیس هیئت مدیره بنیاد خیرین دانشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در خاتمه با ذکر اینکه ما معلمِ قیمتی میخواهیم نه معلم به هر قیمتی. گفت: باید در کشور معلم  کیفی تربیت شود.
مدیر امور پردیس‌ های باشگاه فرهنگیان آذربایجان شرقی در نشست تاسیس بنیاد مذکور گفت: دانشگاه فرهنگیان، یک دانشگاه ماموریت گراست که به عنوان یک نظامی از نظام اجتماعی در راس تمام نظام‌ های آموزشی مطرح می‌ شود.
"اسدالله خدیوی" افزود: دانشگاه فرهنگیان اگر بتواند به صورت بهینه به ماموریت و رسالت اصلی خود، عمل کند باید به نظام سیاسی جهت دهد.
وی افزود: باید کنترل فرهنگی را از طریق تولیدات خود در دست بگیرد و نیروی مورد نیاز را تربیت کند.
خدیوی، رسالت اصلی دانشگاه فرهنگیان را تربیت معلم در تراز و شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و ادامه داد: نیاز آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۴، نزدیک بر ۳۰۰ هزار نیرو خواهد بود که این وظیفه ما را قدری سنگین‌تر می‌کند.
رئیس دانشگاه فرهنگیان تبریز با اشاره به اینکه دانشجو معلم در رشته های مختلف مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش در تبریز وجود دارد، گفت: امسال جشن یکصدمین سال نکوداشت مراکز تربیت معلم را در کشور گرامی داشتیم که نشان دهنده قدمت این مراکز و در عین حال فرسودگی تجهیزات این مراکز می باشد.
خدیوی در پایان سخنانش یکی از مشکلات دانشگاه فرهنگیان را کمبود فضا اعلام کرد و گفت: باید اماکن غیراستیجاری در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار گیرد. دانشگاه فرهنگیان بیشترین گستردگی جغرافیایی را در بین دانشگاه های کشور دارد. با این حال هیچ زمینی متعلق به این دانشگاه نیست و همه بصورت استیجاری از وزارت آموزش و پرورش است.
انتهای پیام/

پژوهشیار