گزارش نصر از آئین افتتاح بزرگ ترین موزه معاصر کشور در تبریز؛

تلفیق تاریخ و هنر در بزرگترین موزه معاصر کشور در تبریز

1399/12/24 - 15:29 - کد خبر: 39489 نسخه چاپی

نصر: موزه آثار استاد احد حسینی با نام نگارخانه حیدربابا با حضور مقامات استانی و شهری افتتاح شد.

به گزارش نصر، در این مراسم که ظهر امروز(یکشنبه) در نگارخانه حیدربابا واقع درمحوطه مقبره الشعرای تبریز برگزار شد، "محمدرضا پورمحمدی"، استاندار آذربایجان شرقی، گفت: تبریز و آذربایجان به وجود انسان های بزرگ در عرصه های مختلف شعر و ادب و هنر و... افتخار می کند. به عنوان نمونه اشخاصی مانند استاد احد حسینی کم پیدا می شوند که زندگی و انسانیت و تعامل بتواند در هنر وی نمایان شود. اگر به طور عمیق به آثار این هنرمند نگاه کنیم، شیرینی و تلخی های زندگی و قابلیت های فرهنگی، در آن دیده می شوند.
وی تبریز را شهری اسطوره ای خواند و خاطرنشان کرد: برای پیدا کردن رمز و راز آن باید به سراغ هنرمندان برویم و همه باهم دست در دست هم دهیم تا قابلیت منطقه آشکار شود.
پورمحمدی افزود: تبریز در همه عرصه ها، شعر و معماری و...، دارای سبک خاصی است که باید آن ها را احیا نماییم و خاطرجمع باشیم که اگر در بعد معنویات جامعه نتوانیم خوب عمل کنیم، قطعا در بعد مادی جامعه هم موفق نخواهیم شد.
استاندار آذربایجان شرقی در ادامه سخنان خود از کندی پیشرفت طرح مقبره الشعرا گلایه کرد و ادامه داد: درست است که ردیف اعتبارات این طرح محدود است؛ ولی باید همه دست به دست هم دهیم و این پروژه را تا تابستان سال آینده به اتمام برسانیم.

آن طور که لایق تبریز است، باید عمل نمائیم
در ادامه این مراسم، "ایرج شهین باهر"، شهردار تبربز، از جمله افتخارات مجموعه شهرداری، را ورود مدیریت شهری در تمامی حوزه ها دانست و گفت: مجموعه شهرداری علاوه بر حوزه های عمرانی و زیست محیطی، در حوزه های فرهنگی و علمی هم قدم های موثری برداشته است، که نمونه آن در حوزه فرهنگی، موزه حاضر و همچنین مجموعه موزه کاریکاتور، استاد بهتونی و... است، که در هفته های آینده به بهره برداری خواهند رسید.
وی با تاکید بر این که آن طور که لایق تبریز است، باید عمل نمائیم، تصریح کرد:  تلاش داریم بدون توجه به محدودیت و تحریم ها و به دور از حاشیه ها، خدمات ارزنده ای به مردم عزیز کلانشهر تبریز  ارائه دهیم؛ که دراین مدت ۴۱ ماهی که گذشت، در حوزه های مختلف قدم های خوبی برداشته شده است و نیز ادامه خواهد داشت.
شهین باهر افزود: توسعه خانه ستارخان که نصف فضای آن آماده است؛ پارک باغشمال تبریز که عملیات اجرایی آن شروع شده است و... و فاز اول آن تا خردادماه به بهره برداری خواهد رسید، از جمله اقدامات شهرداری است.
وی تبریز را شهری هنرپرور خواند و ادامه داد: باید برای هنرمندان این شهر، نقاشان، اصحاب هنر، تئاتر و.‌‌..، فضایی را ایجاد کنیم که این فضا در پارک باغشمال که به پارک هنرمندان نیز معروف خواهد شد مهیا است.

از کودکی عاشق هنر بودم
همچنین در آغاز این مراسم استاد "احد حسینی" از علاقه خاص خود به هنر گفت و ادامه داد: در سال ۱۲۳۳ در یکی از محلات سنتی تبریز متولد شدم و کل کودکی ام در محله کوزه گر خانه گذشت. وقتی وارد مدرسه شدم؛ متوجه شدم درس خواندن برایم سخت است، اما به نقاشی علاقه خاصی دارم.
وی افزود: بعد از اتمام دیپلم و سربازی، بیوگرافی انسان های بزرگ را می خواندم. بنابراین تصمیم گرفتم مجسمه این افراد را درست کنم؛ از نیم تنه انیشتین شروع کردم و نقاشی را کلا کنار  گذاشتم و الان حدود ۵۰ سال است فقط در این حوزه کار می کنم.
حسینی با بیان اینکه بیشتر مجسمه های زندگانی را می سازم، افزود: به منظور آموزش های بیشتر و برای ارتقای شغلم، به فرانسه رفتم و مجسمه سازی مدرن را در آن جا به مدت شش سال یاد گرفتم و به ایران برگشتم.
وی ادامه داد: بعد از بازگشت به ایران، کارگاه مجسمه سازی راه اندازی کردم و تصمیم گرفتم به طور دائمی در تبریز باشم و به این شهر خدمت نمایم و الان ۲۲ سال است که در تبریز زندگی می کنم و از این زندگی بسیار راضی ام. و خیلی خوشحالم که می توانم در شهر خود خدمت کنم.

مجسمه هایم تصویری از زیبایی های زندگی است
این مجسمه ساز با بیان این که مجسمه هایی درست می کنم که در آن زیبایی های زندگی را به نمایش بگذارم، تصریح کرد: این موزه شاید اولین  موزه انفرادی، در رشته مجسمه سازی در منطقه خاورمیانه باشد.
وی افزود: تمام تلاشم ارتقای این موزه و تبدیل آن به اولین موزه آموزشی انفرادی در کل دنیا در شهر اولین ها باشد.
حسینی در پایان ضمن تشکر از مسئولان و شهرداری تبریز برای در اختیار قرار دادن مکان این موزه، توصیه ای نیز به جوانان کرد و افزود: در سایه تلاش است که انسان شانس می آورد؛ تلاشم را باز هم ادامه خواهم داد، چرا که هیچ تلاشی بی ثمر نخواهد بود. باید همیشه با مشکلات همراه بود و بعد از شکست دوباره آغاز کرد و همچنین همیشه انسان ها جنبه های مثبت را در نظر بگیرند تا اعتماد به نفس آنان بیشتر شود.
این گزارش حاکی است در پایان این مراسم از "خوشنواز"، شهردار منطقه ۲ تبریز؛ "وظیفه شناس"، شهردار منطقه ۱۰ تبریز؛ "اکبر پورخردمند"، شهردار منطقه یک تبریز و "بابک شریفی"، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری تبریز تجلیل به عمل آمد.
این گزارش می افزاید، نگارخانه حیدربابا دارای  ۲۵ اثر مدرن، ۱۴ اثر ترکیبی و  تعدادی آثار مربوط به فولکلور آذربایجان اثر استاد احد حسینی است.
گفتنی است شهرداری تبریز برای ساخت و تجهیز این نگارخانه ۸۰ میلیارد ریال هزینه کرده است.
همچنین در این موزه علاوه بر آثاری که قبلا در موزه آذربایجان واقع بود، آثار جدید استاد احد حسینی نیز به نمایش گذاشته می شود.
انتهای پیام/
تلفیق تاریخ و هنر در بزرگترین موزه معاصر کشور در تبریز فاطمه قلی پور گنجه لو


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار