گزارشی از ممنوعیت‌های پروازی به ایران و سرگردانی مسافران در فرودگاه‌ها

پشت دیوار کرونا / سرگذشت سرگردانی مسافر تبریزی در آدیس آبابا

1398/12/09 - 12:54 - کد خبر: 15533 نسخه چاپی

نصر: با شیوع کرونا در نقاط مختلف جهان و لغو بسیاری از پروازها، راه مسافران برگشتی به ایران ‏بسته شده است.

به گزارش نصر به نقل از روزنامه شهروند؛ تصویر هراس از همه‌گیری ویروس سرکش و تلاش برای کنترل آن را در مرزهای ‏بسته و صف‌های کنترل علایم کرونا در فرودگاه‌ها می‌توان دید. عراق که بیشترین گردشگر ورودی به ایران ‏را دارد، از اولین کشورهایی بود که اعلام کرد پرواز‌هایش را به ایران لغو کرده است. کشور همسایه ‏یک هفته پیش اعلام کرد که تعدادی پرواز برای انتقال ایرانی‌های ساکن عراق انجام می‌دهد و از آن پس ‏تا تاریخی نامعلوم هیچ ویزایی برای ایرانی‌ها از سوی عراق صادر نخواهد شد. به دنبال آن ترکیه هم ‏مرزهای زمینی و سپس هوایی خود را با ایران بست. با این تصمیم برنامه نوروزی بسیاری از مسافران ‏ایرانی برای سفر به این کشور به هم خورد. کویت هم به دستور وزارت بهداشت این کشور اعلام کرد ‏که هیچ پروازی را از ایران نمی‌پذیرد و تمامی پروازها بین ایران و کویت لغو شده است. ‏اظهارنظرهایی از سوی کشور افغانستان به صورت شفاهی درباره لغو پروازهای ایران و این کشور ‏مطرح شده اما آنها هنوز به صورت رسمی در این‌باره حرفی نگفته‌اند. با تمام این اتفاقات درنهایت ‏سازمان هواپیمایی کشوری در واکنش به افزایش شمار مبتلایان و تلفات ویروس کرونا خبر داده که ‏می‌خواهد تعدادی هواپیمای خالی را برای بازگرداندن مسافران ایرانی به آن گروه از کشورهای همسایه ‏اعزام کند که پرواز به ایران را متوقف کرده‌اند.

سرگردانی در اتیوپی
بهزاد . ک  یکی از مسافرانی است که بعد از شیوع کرونا پروازش از آفریقا به ترکیه کنسل شد و به‌‏ناچار در آدیس‌آبابا ماند. تا روز جمعه که او و همکارش برای معرفی چند محصول از تبریز و تهران به ‏سودان رفتند، دست کم در آفریقا هنوز خبری از ویروس همه‌گیر نبود. بهزاد به «شهروند» می‌گوید: ‏‏«برنامه اصلی ما در سودان بود اما چون آمدن به آفریقا سخت و پرهزینه است، تصمیم گرفتیم بازار ‏کشور اتیوپی را که رشد اقتصادی خوبی دارد، بررسی کنیم. من صبح جمعه از تبریز و همکارم از ‏تهران، راهی استانبول شدیم و عصر همان روز به خارطوم پرواز کردیم تا آنجا هیچ مشکلی نبود.» آن ‏روز در ورودی خارطوم تب‌ مسافران را سنجیدند و از آنها خواستند که در فرمی، درباره علایم ‏احتمالی‌شان بگویند. این مسافر و همراهش هم فرم را پر کردند و استیکر قرمزی روی پاسپورت‌هایشان ‏چسبانده شد که می‌گفتند آنها سالم‌اند. «از آنجا باید به شهر عطبره در شمال شرق سودان می‌رفتیم. رفت و ‏برگشت‌مان سه روز طول کشید. کنار رود نیل بودیم که از آژانس مسافربری خبر دادند پرواز برگشت ما ‏از آدیس‌آبابا به استانبول و از آنجا به تهران کنسل شده است. قبل از آن هم یک‌سری شایعات بود اما ‏آژانس به نگرانی ما این‌طور جواب می‌داد که اینها صرفا شایعه است.» مسافران ایرانی تلاش کردند از ‏طریق دوبی، امارات و قطر بلیت بگیرند، اما موفق نشدند. بهزاد و همکارش صبح دیروز راهی ‏اتیوپی شدند. این مسافر ایرانی می‌گوید حالا مشکل اینجاست که دیگر معلوم نیست چطور به ایران ‏برگردد.
هراس ویروس کووید ١٩ هنوز در آدیس‌آبابا همه‌گیر نشده. بهزاد اکنون در هتلی در این شهر مستقر ‏است و می‌گوید نه در خارطوم و نه در آدیس‌آبابا ندیده که حساسیتی به این بیماری وجود داشته ‏باشد، جز اینکه در فرودگاه راهنماهایی برای پیشگیری به مسافران داده‌اند. «واقعیت این است که ‏فرهنگ سودان طوری است که اگر بیماری بیاید، خیلی زود همه‌گیر خواهد شد. همه از یک ظرف و با ‏دست غذا می‌خورند، دست‌ها را نمی‌شویند و به بهداشت خیلی اهمیتی نمی‌دهند. با این همه نه در ‏خارطوم و نه در آدیس آبابا در رفتار افراد حساسیتی به کرونا ندیدم. مگر در همان فرودگاه که ‏برنامه سراسری سازمان ملل را برای پیشگیری از بیماری دنبال می‌کنند.» مسافران ایرانی گیرافتاده در ‏اتیوپی حالا منتظرند که بلیت ارزان‌تر شود و بتوانند راهی ترکیه شوند: «راهی جز این نداریم. باید ‏ریسک کنیم. باید ببینیم با حساب‌و‌کتاب‌مان جور درمی‌آید یا نه. شاید اگر یک روز بیشتر بمانیم و بلیتی ‏ارزان‌تر داشته باشیم بهتر باشد، شاید هم همان بلیت گران را بگیریم و برویم استانبول، بی‌آنکه بدانیم ‏اجازه ورود می‌دهند یا نه. بی‌آن‌که حتی بدانیم کی می‌توانیم به کشورمان برگردیم.»‏
کمال هم مسافر کابل است، او برای روز شنبه، دهم اسفند از قبل بلیت داشته و تا دو روز پیش به او اعلام کرده‌اند که تمام پروازها به سمت تهران متوقف شده است. حالا در تماس مجدد ازطرف دفتر هواپیمایی ماهان در کابل، به او گفته‌اند که تنها یک پرواز آن‌هم ساعت ٨ صبح روز شنبه برای انتقال مسافران به تهران وارد کابل می‌شود و تنها مسافرانی که از قبل بلیت داشته‌اند را سوار می‌کند. کمال که در اولین سفرش به کابل به سر می‌برد در توضیح بیشتر به «شهروند» می‌گوید:« از دفتر هواپیمایی ماهان به ما گفته شد که پس از این پرواز، اصلا مشخص نیست که چه زمان پرواز دیگری به ایران انجام شود.»

گذر از چهار کشور برای رسیدن به ایران
کرونا دامن تیم‌ملی بزرگسالان کشتی ایران را هم گرفت. آنها و هیأت همراه که برای برگزاری ‏مسابقات قهرمانی آسیا به هند رفته بودند، برای برگشتن به تهران چند روز در راه بودند. «حسین ‏جمشیدی» یکی از خبرنگارانی است که با این تیم به هند رفته بود. او مجبور شد با تعدادی از ‏همراهانش به چهار کشور حاشیه خلیج فارس برود تا بتواند به تهران برگردد: «دوشنبه‌شب از هند به ‏سمت تهران پرواز کردیم اما امروز (چهارشنبه) بالاخره ساعت ۵ صبح در تهران بودم. اگر پرواز دو ‏روز قبل‌تر بود نیازی به چهار پرواز برای رسیدن به مقصد نداشتیم و کار کمی برایمان راحت‌تر بود. به ‏گفته فردی از سفارت عمان که با من همسفر بود، عمان به دلیل همه‌گیرشدن کرونا در ایران، پنجشنبه ‏پرواز اضطراری به ایران داشته تا بتواند یک‌ماه تعطیلی پروازها به ایران را استارت بزند.» او ادامه ‏می‌دهد: «داستان تعطیلی پروازهای عمان به ایران باعث شد ما از هند به شارجه پرواز کنیم بعد مسقط ‏مقصد بعدی‌مان شد تا از آنجا به دوحه برویم و درنهایت بتوانیم به سمت تهران پرواز کنیم. اعضای تیم ‌ملی زودتر از ما آمدند اما من همراه تیم داوری و پزشکی بودم. اعضای تیم‌ملی وقتی به عمان می‌رسند، ‏متوجه کنسلی پروازها می‌شوند برای همین از دوحه به سمت تهران پرواز می‌کنند. برنامه تیم پزشکان و ‏داوران هم پرواز به شارجه و بعد تهران بود اما متأسفانه یک ‌ساعت مانده به پرواز متوجه کنسلی شدیم. ‏همراه ما ٢٠- ٣٠ مسافر ایرانی دیگر هم بودند که با همین مشکل روبه‌رو شدند. قطر هم چنین تصمیمی ‏گرفته و دیشب- سه‌شنبه ۶ اسفند- آخرین پرواز به ایران را داشته است. یکی از دلایل تعطیلی پروازها ‏این است هواپیما از ایران مسافر نمی‌برد و باید خالی برگردد. راننده تاکسی فرودگاه امام(ره) می‌گفت دیشب- ‏سه‌شنبه ۶ اسفند-  پرواز تهران – استانبول اجاره فرود پیدا نکرده و مجبور شده به ایران برگردد.»
‏حسین می‌گوید: «بعد از سه، ‌چهار ساعت پیگیری فدراسیون دو راهکار به ما پیشنهاد شد، برگشت به ‏مبدأ و دیگری رفتن به عمان. امکان برگشت به هند نبود چون ویزاها برای یک‌بار ورود صادر شده ‏بود. موضوع دیگر قطع همکاری عمان و قطر بود که دردسرهایی برای مسافران به‌وجود آورد. به دلیل ‏قطع ارتباط این دو کشور برای گرفتن چمدان‌هایمان مجبور شدیم نفری ١٧دلار هزینه کنیم تا بتوانیم ویزا و بارهایمان را تحویل بگیریم.‎‏» به گفته او:   «پرواز دوحه به تهران خیلی شلوغ و پر از ‏ایرانی بود. همه در کشورهای اطراف گیر کرده و سرگردان مانده بودند و وضعیت‌شان مشابه ما بود. یکی از ‏مسافران ٣٠ساعت در راه بود و دیگری ۴٠ساعت. یکی از مشکلات این مسافران سرگردان این بود ‏که مجبور بودند هزینه پرواز به تهران را با وجود پرداخت در مبدأ دوباره بپردازند، مبلغی حدود ‏‏١٠‌میلیون تومان‎.» ‏ حسین می‌گوید در فرودگاه بین‌المللی تهران هم خبری از غربالگری نبود: «تنها صفی تشکیل شده ‏بود تا مسافران به ترتیب از مقابل دوربینی که روی چهارپایه‌ای کار گذاشته شده بود رد شوند. همین.» ‏ آخرین خبرها از کروناویروس (کووید١٩) حکایت از ابتلای ١٣٩نفر و جان باختن ١٩ نفر دارد.
پخش زنده از مسیح دانشوری‏
عکس‌‌ها و ویدیوهای منتشر شده در دو روز گذشته از یکی از اتاق‌های بیمارستان مسیح دانشوری که محل ‏بستری مبتلایان به کروناست، خبرساز شد. تصویر مربوط به چند بیمار است که در کنار ‏پرستاران و پزشکان با لباس‌های ویژه عکس گرفته‌اند. این تصاویر اتاق چهار بخش چهار ‏بیمارستان مسیح دانشوری است که از نخستین مورد اعلام ابتلای کرونا در کشور، به‌عنوان مرکز پذیرش این ‏بیماران شناخته شد. عکس‌ها و فیلم‌ها را میثم سعیدی گرفته؛ بیماری که از روز شنبه با تشدید ‏نشانه‌های بیماری، در بیمارستان مسیح دانشوری بستری شد. او کارشناس ارشد ارتباطات است و در ‏گفت‌وگو با «شهروند» توضیحات بیشتری درباره روند درمانش می‌دهد:  «سه‌شنبه هفته گذشته ‏از طرف دانشگاه علامه طباطبایی در قم جلسه داشتیم، یک روز آنجا بودیم و غذا را در رستوران ‏همان شهر خوردیم، یکی دو روز پس از بازگشت، احساس ضعف داشتم، بیماری خودش را با تب شدید، ‏سردرد، سرفه و تنگی نفس نشان داد. به همین دلیل روز شنبه با بالا رفتن نشانه‌های بیماری به ‏نزدیک‌ترین بیمارستان به ما که همان مسیح دانشوری است، مراجعه کردم و همان روز بستری شدم.» ‏میثم سی‌ودوساله است و ۶روز پس از بستری شرایط بهتری دارد اما در روزهای نخست توانایی یک قدم ‏راه رفتن را هم نداشته است. به گفته او در روزهای نخست بستری، اوضاع بیمارستان اصلا خوب نبود، ‏حتی آب هم نبود تا بیماران مصرف کنند و باید از شیر آب اصلی آب می‌خوردند اما حالا شرایط بهتر ‏و آب معدنی توزیع شده و حتی خود پرستاران و بیماران از نظر وسایل حفاظتی، آماده‌ترند و تعداد ‏پرستاران خیلی کم بود. در اتاق میثم، چهار بیمار مبتلا به کرونای دیگر هم بستری‌اند. بیشتر آنها با ‏اهالی قم در تماس بوده‌اند. بیشتر بیماران از نظر ریه به شدت آسیب دیده‌اند و مدام سرفه می‌کنند. میثم ‏می‌گوید: «بیشتر بیماران حال بهتری دارند، بعضی در روزهای نخست توانایی پایین آمدن از تخت‌شان را ‏نداشتند اما حالا راه می‌روند.» پزشک معالج به میثم گفته تا ١٠ روز دیگر مرخص است.»
بیشتر ترخیص شده‌های قم مشکوک به کرونا بودند نه مبتلا
وزارت بهداشت اعلام کرده که ۱۰‏‎ درصد مبتلایان به کرونای قم، مرخص شده‌اند، اما همسر یکی از ‏بیماران مشکوک به کرونا که خودش در بخش درمان فعال است، به «شهروند» می‌گوید که بسیاری از ‏ترخیص شده‌ها، مشکوک به کرونا هستند و جواب آزمایش خیلی از آنها هنوز از تهران نیامده است. ‏همسر او زن سی‌وشش‌ساله‌ای است که از ١١روز پیش نشانه‌های آنفلوآنزا داشت، او را به چندین ‏متخصص و فوق تخصص عفونی برده بودند و آنها تشخیص آنفلوآنزا دادند، درنهایت چهار روز پیش ‏نفسش به شماره افتاده، از ریه‌اش عکس می‌گیرند و مشکوک به کرونا می‌شود. درنهایت او را به مرکز ‏فرقانی در قم منتقل کرده و پس از تست ریه، در آی‌سی‌یو٢ بستری می‌کنند. به گفته همسر این بیمار، ‏او دقایقی قبل از بستری حتی توانایی نفس کشیدن نداشته، چهار روز پس از بستری، حالش بهتر شده و ‏به بخش منتقل شد اما همسر، با رضایت شخصی او را مرخص کرد:  «من خودم در کادر درمان فعال ‏هستم و می‌توانم از او مراقبت کنم، به همین دلیل تصمیم گرفتیم او را به خانه ببریم، حالا هم در خانه در ‏شرایط قرنطینه قرار دارد.» همسر این بیمار به «شهروند» می‌گوید که در همان روزهای نخست از ‏همسرش تست کرونا گرفته‌اند، اما هنوز پاسخ تست نیامده و آنها در انتظار نتیجه از انستیتو پاستور ‏تهران هستند. ‏
آخرین خبر
وزیر بهداشت: تعطیلی تمامی مراکز آموزشی در ستاد ملی مدیریت و پیش‌گیری کرونا تصویب شد. این مصوبه برای اجرا باید به امضای رئیس‌جمهوری برسد.
مرگ مشکوک پرستار لاهیجانی‏
روز گذشته خبر فوت نرجس خانعلیزاده، پرستار بیست‌وپنج‌ساله بیمارستان میلاد لاهیجان، نخستین خبر رسمی ‏از مرگ پرستاران بر اثر کرونا در کشور بود. هر چند گفته شده جواب تست این پرستار نیامده اما محمد ‏شریفی مقدم، دبیر خانه پرستار به «شهروند» می‌گوید علایم بالینی این فرد، رادیولوژی و آزمایش‌های ‏دیگر تأیید می‌کند که او بر اثر کرونا جانش را از دست داده، درحالی‌که هیچ بیماری زمینه‌ای نداشت: «‏ما از نحوه اطلاع‌رسانی و تست‌گیری از بیماران گلایه داریم. چطور می‌شود پاسخ تست همکاران ‏ما این‌قدر با تاخیر اعلام می‌شود.» او می‌گوید هیچ آماری ‏از تعداد پرستاران مبتلا در کشور ندارند و فقط مجبورند به شنیده‌ها اکتفا کنند. شریفی می‌گوید ‏در تماسی که با لاهیجان داشته حتی همکاران حاضر نشده‌اند اطلاعات دقیقی از اوضاع خانعلیزاده به او ‏هم بدهند: «گفتند پرونده اینجا نیست.» سروش علیزاده خبرنگار ساکن در رشت هم از نبود اطلاع‌رسانی مسئولان استانی وزارت بهداشت گلایه دارد و به «شهروند» می‌گوید که تست‌ها باید برای گرفتن ‏پاسخ به تهران ارسال شود و زمان زیاد پاسخگویی، مردم را سردرگم کرده است.
انتهای پیام/
پشت دیوار کرونا / سرگذشت سرگردانی مسافر تبریزی در آدیس آبابا نصر


نظرها بسته شده اند

نمایش 0 نظر

پژوهشیار