کد خبر :   73573  | تاریخ خبر : 1396/05/21  | ساعت : 17:39
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی:

گسل شمال غرب تبریز از فعال ترین گسل های کشور است


نصر: مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی گفت: گسل شمال غرب تبریز از فعال ترین گسل های کشور است.

به گزارش نصر، " توحید اخلاقی" ظهر امروز در کنفرانس ملی ساخت و ساز در مناطق لرزه خیز به ارائه راهکار های طراحی شده جهت کاهش آسیب زلزله ها، مقاوم سازی سازه ها و تامین امنیت بر عموم شهروندان اشاره کرد و اظهار داشت: امیدوارم مطالعه تاثیر گسل شیب لغز بر تونل های مترو با استفاده از مدل سازی در دستگاه سانتریفیوژ ژئوتکنیکی با پیگیری زوایای ناشناخته این امر در آینده به سرانجلام مطلوب برسد.
وی به کاربرد تونل ها اشاره کرد و گفت: تونل ها جزء تاسیسات زیر بنایی و شریان های حیاتی هستند که کاربرد های مختلفی در راه ها، جاده ها، راه آهن، مترو، لوله های انتقال آب، شبکه های جمع آوری و دفع فاضلاب و در صورت طراحی و اجرای صحیح تونل ها می توان در مواقع بحرانی به عنوان یک پناهگاه در پدافند غیر عامل به کارگرفته شود.
اخلاقی به انواع گسل، تونل و انواع کاربرد آن ها خاطرنشان کرد و گفت: تونل های مترو برای حمل و نقل شهری است و نوع گسل از نوع عادی و معکوس به صورت شیب لغز است.
وی با بیان اینکه تحقیقات صورت گرفته در دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی معتبر دنیا در خصوص تونل های سگمنتال  بسیار نادر است، اذعان داشت: روش ها مختلفی برای کارهای تحقیقاتی در ارتباط با خاک است که یک بحش از آن ها استفاده از مدل سازی عددی، ضوابط تحقیقی، تجربی و تئوردیکال است که بر مبنای اندازه گیری های انجام شده و داده های تجربی یا ساده سازی هایی که در روابط با رفتار خاک و تونل صورت می گیرد. از روش های دیگر می توان به مدلسازی فیزیکی با استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی در مدل های کوچک مقیاس است که به صورت سه بعدی با تعاریف داده شده شبیه سازی می شود.
مدیر کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی تصریح کرد: یکی از نمونه هایی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است، تقاطع گسل شمال تبریز با مسیر خط 2 در شمال شرق تبریز است. برای تعیین ضوابط حرایم ساخت و ساز ها، کارشناسان نقشه گسل شمال غرب تبریز را که یکی از فعال ترین گسل های کشور است، به صورت جد تحلیل و بررسی می کنند.
 اخلاقی افزود: در سازه های زیرزمینی به ویژه مترو ها ناچار از قطع مسیر گسل هستیم که به اجبار گسل تونل را قطع می کند. مکانیزم خرابی بررسی پوشش بالایی تونل، بازسازی و مقاوم سازی تونل ها از تمهیدات اتخاذ شده در زمان فعال شدن گسل ها است تا با بررسی چنین مکانیزم هایی بتوانیم از کمترین آسیب و تخریب برخوردار باشیم.
وی به دستگاه سانتریفیوژ که در دانشگاه تهران جزء تنها دستگاه معتبر از نظر ابعادی و عملکرد که  بزرگ مقیاس است، خبر داد.
اخلاقی اظهار داشت: برای مدل سازی گسلی که تونل را قطع می کند و خاکی که تونل در آن تعبیه شده است، از جعبه ای از جنس آلومینیوم آلیاژی با مقاومت بالا طراحی شده است تا در دستگاه سانتریفیوژ مورد استفاده قرار گیرد. نوع خاک ماسه ای با تراکم نسبی 60، رطوبت 5 درصد شبیه سازی شده است. دوربین و سنسور هایی برای اندازه گیری تغییر شکل ها، تنش ها و جابجایی در سطح خاک و داخل مقطع تونل طراحی و خریداری شده است که با عکسبرداری دیجیتال ما این تغییرات تدریجی را رسد می کنیم.
وی در پایان تصریح کرد: از 32تعداد آزمایش طراحی شده برای دو گسل عادی و معکوس به صورت شیب لغز، تعداد 20 آزمایش جزو آزمایش های اصلی تعداد 12 آزمایش جزو آزمایش های مقدماتی بودند.
انتهای پیام/