پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   99883  | تاریخ خبر : 1397/12/19  | ساعت : 19:20

"رضا اسماعیل زاده " در گفتوگو با نصر:

سیستم حمل ونقل، شریان های یک شهر پویا هستند/ هوشمندسازی حمل و نقل تبریز، ممکن اما نیازمند همکاری


نصر: اجرای برنامه‌هاي جامع در قالب شهرهاي الكترونيكي به این معناست که تمام خدمات شهری از طریق شبکه های اطلاع رسانی تامین شود و بدین ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان به منظور دستیابی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست،

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

با این که به کار گیری سیستم های هوشمند در کنترل حمل و نقل و ترافیک شهرهای بزرگ در ابتدا ممکن است برای دولت ها بسیار هزینه بر به نظر بیاید و به همین دلیل همواره جزء پروژه های عظیم به شمار بروند،اما حقیقت این نیست.

به گزارش سرویس فناوری نصر،حمل­ و­نقل  عمومی یکی از شاخص­ های توسعه یافتگی شهرها در عصر حاضر محسوب می­شود، از این رو در سال هاي اخير فناوري هاي جديدی تحت عنوان سيستم هاي حمل و نقل هوشمند در سطح جهاني مطرح است چراکه سيستم هاي هوشمند در صورت عملکرد صحيح، اعتماد مردم به شبکه حمل و نقل را افزايش داده و با بهينه سازي مجموعه، سالانه مقدار قابل توجهي صرفه جويي اقتصادي براي مردم و دولت را در برخواهند داشت.

کشورهايي که برنامه هاي سيستم حمل و نقل هوشمند را تجربه کرده اند به اجماع کلي در خصوص کاربردهاي ممکن اين سيستم رسيده اند زیرا قطعا  نمی­توان شبکه ­های حمل ونقل در شهرهای در حال توسعه را به روش های سنتی کنترل و مدیریت نمود.

مطالعات در زمينه توسعه فناوري اطلاعات در حوزه های مختلف از جمله حمل و نقل  نشان مي‌دهد حركت‌هاي انفرادي و توسعه پراكنده در اين زمينه عموماً موفق نبوده است، به همين جهت اغلب كشورهاي پيشرفته هوشمندسازی  را از طريق برنامه‌هاي جامع در قالب شهرهاي الكترونيكي دنبال مي‌نمايند.

یکی از این طرح های جامع شهری سیستم حمل‌ونقل هوشمند یا “Intelligent Transportation Systems” اطلاق می شود که مجموعه‌ای از ابزارها، امکانات و تخصص‌ها از قبیل مفاهیم مهندسی ترافیک، تکنولوژی‌های نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و مخابراتی است که به صورت هماهنگ و یکپارچه به منظور بهبود کارآیی و ایمنی در سیستم حمل‌ونقل به کار گرفته می‌شود، در نتیجه سیستم‌های حمل و نقل هوشمند به اختصار  ITS، سیستم‌هایی متشکل از فناوری های نوین الکترونیک، کامپیوتر، IT، الکترو مکانیک و … هستند که در برنامه‌ریزی سیستم های حمل و نقل زمینی، امروزه نقش بسیار مهمی ایفا می‌نمایند.

در سیستم‌های هوشمند ترافیک از تکنولوژی های اولیه‌ای مانند هدایت خودرو و سیستم کنترل چراغ‌های راهنمایی، تابلوهای اعلان ترافیک، دوربین سرعت سنج و سیستم خودکار شناسایی شماره خودرو گرفته تا سیستم‌های پیشرفته و پیچیده‌تری که بطور همزمان اطلاعات متفاوتی را از منابع متفاوت یکپارچه می کند، بکار می رود و مدیریت و بهینه سازی جریان ترافیک و روانسازی حرکت، مدیریت و کنترل حوادث، مدیریت اخذ الکترونیکی عوارض, هزینه پارکینگ, خرید و رزرواسیون بلیط و…، مانیتورینگ و کنترل حمل و نقل سبک و سنگین، مدیریت و پشتیبانی عابر پیاده و …از مهمترین عملکردهای سیستم حمل و نقل هوشمند به شمار می رود.

"رضا اسماعیل زاده" دکتری هوش مصنوعی و رباتیک، یکی از جوانان فعال این حوزه در تبریز در گفتوگو با خبرنگار نصر با بیان اینکه آﻟﻮدگی‌های زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ، ﮐﺎﻫﺶ ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺮژی، اﻓﺰاﯾﺶ‌ ﺧﺴـﺎرتﻫﺎی ﻣﺎدی و ﻣﻌﻨﻮی در ﺳـﻮاﻧﺢ و ﺗﺼﺎدﻓﺎت، ﻣﺸﮑﻼت ﻧﻈﺎرت و ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ در ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺮون‌شهری، اﻓـﺰاﯾﺶ زﻣﺎن‌های ﺗﻠﻒ ﺷﺪه و روﻧﺪ رﺷﺪ ﺳﺮﯾﻊ ﺗﻘﺎﺿﺎی ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﻪ وﯾﮋه درساعات اوج درﮐـﻼن ﺷـﻬﺮﻫﺎی دﻧـﯿﺎ  ازﻣﺴﺎﯾﻞ و ﻣﺸﮑﻼت ﺣﻤﻞ وﻧﻘﻞ سنتی است، گفت: مهندسان حوزه هوشمندسازی شهری سعی بر آن داشته‌اند تا با بکارگیری فناوری اطلاعات در حمل و نقل به‌عنوان راهکاری مناسب درجهت از میان برداشتن معضلات اساسی مدیریت ترافیک بهره‌ جسته‌ و مشکلات آنرا به حداقل ممکن کاهش دهند.

وی با اشاره به اینکه شهر نیویورک در سال 2003 تا 2005 دوربین های ویژن را برای کنترل ترافیک و رفتارهای اجتماع  در سطح شهر نصب کرد ، اظهار داشت: این دوربین های ویژن علاوه بر امکانات دوربین های ترافیکی عادی قابلیت تشخیص چهره، شمارش ، درک رفتاری و جمع آوری داده های منسجم دارند .

وی استفاده از پردازش تصویر دوربین های راهنمایی  را راهگشای بسیاری از مشکلات ترافیکی خواند و اظهار داشت: تصاویر ویدئویی از مکان های استــراتژیک و تقاطـــع های اصلی این امکان را برای اپراتورها فراهم می کند که جریان ترافیکی را به دقت زیر نظر داشته باشند یا با شناسایی لحظه ای پلاک خودروهای عبوری، امنیت شهروندان را تضمین کنند.

وی اضافه کرد: امروزه چراغ های راهنمایی متعددی در شهرهای مختلف جهان از سیستم شناسایی از طریق فرکانس رادیویی یا سنسورهای تشخیص خودرو استفاده می کنند و بدون نیاز به اپراتور انسانی، در موقعیت های شلوغی یا خلوتی ترافیک را مدیریت می کنند. مرکز کنترل ترافیک شهرداری مشهد نیز از سامانه ای مشابه بر سر چهارراه های شهر برخوردار است.

وی با بیان اینکه  حمل و نقل عمومی تبریز که بخش جامعی از آن به صورت خطی و از میدان راه آهن تا میدان بسیج طراحی شده است به دلیل مسیری سر راست امکان پیاده سازی بسیاری از فناوری های ساده اما کاربردی حمل و نقل هوشمند را دارا است، اذعان داشت: برای مثال با استفاده از الگوریتم های هوش جمعی و مجهز کردن ایستگاه اتوبوس به دوربین ویژن و GPRS ، ایستگاه هایی که افراد بیشتری در صف سوار شدن به اتوبوس ایستاده اند، شناسایی کرده و رانندگان از این موضوع با خبر سازند.

وی با بیان اینکه این روش نوعی زمان بندی الکترونیک محسوب می شود، گفت: یکی از خدمات اولیه حمل و نقل  هوشمند به کاربران وسایل نقلیه عمومی اطلاع رسانی از زمان دقیق رفت وآمد مترو و اتوبوس های شهری است، بر اساس این اطلاعات لحظه ای، مخاطب برنامه ریزی دقیق تری در سفرهای درون شهری خود خواهد داشت.

وی افزود: نصب این دوربین ها علاوه بر مشخص کردن پارامترهای ساده برای رانندگان و شرکت واحد اتوبوس رانی ، داده های جامعی را جمع آوری و در اختیار سازمان های مختلف شهر قرار می دهند.

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی با اشاره به اینکه شرکت گوگل با استفاده از دکل های BTS توانایی تشخیص ترافیک در سطح شهر را دارد و افراد با مراجه به نقشه گوگل در هر جای دنیا و حتی تبریز هم که باشند ممی توانند از وضعیت ترافیک پیش رو اطلاع داشته باشند، گفت: با طراحی یک برنامه یا نرم افزار شهری و استفاده از همین دکل ها که در اکثر نقاط شهر قرار دارند می توان داده جامعی را در اختیار شهروندان قرار داد تا کنترل ترافیک به بهترین نحو صورت گیرد.

وی با اشاره به دیگر قابلیت های هوشمند سازی حمل و نقل، ادامه داد: تحلیل لحظه ای اطلاعات از مسیرهای مختلف کمک خواهد کرد از برنامه زمانی وسایل نقلیه مطلع و در موارد لازم برای حل مشکلات احتمالی واکنش نشان داده شود.

وی افزود: اگر مسافران پیش از حرکت در یک مسیر از اطلاعات آن آگاه باشند، سفر درون شهری آن ها بسیار راحت تر و دلپذیرتر خواهد بود چرا که هراندازه روش های مدیریت این سیستم بهبود پیدا کند کیفیت زندگی در شهرهای مدرنِ امروز بهبود پیدا می کند.

اسماعیل زاده با بیان اینکه اطلاعات لحظه ای وضعیت ترافیکی، سیستم های حمل ونقل عمومی، پیچ ها و نقاط خطرآفرین در مسیر و تابلوهای ایستِ کامل از مواردی است که مسافر می تواند پیش از آغاز سفر خود، آن ها را از طریق تلفن همراه هوشمند دریافت کند، اذعان داشت: علاوه بر این اطلاعاتی مانند بهترین زمان برای سفر در یک مسیر، مسیرهای جایگزین یا اخبار مرتبط با ساخت وساز در طول راه، هزینه عوارضی و پارکینگ ها نیز از مواردی هستند که برای یک سفر بهینه در اختیار کاربر قرار می گیرد.

وی سیستم پرداخت الکترونیک و یک کارت واحد را از دیگر امکانات قابل ایجاد در هوشمندسازی حمل و نقل دانست و اظهار داشت: با ادغام سیستم های حمل ونقل در یک شهر هوشمند، کاربران دیگر وقت خود را برای خرید بلیتِ بخش های مختلف حمل ونقل هدر نمی دهند، در این سیستم یک کارت پرداخت الکترونیک تهیه و از آن برای تمام روش های حمل ونقل استفاده خواهد شد.

این پژوهشگر حوزه هوش مصنوعی در ادامه با بیان اینکه سیستم حمل ونقل به تعبیری شریان های یک شهر پویا هستند و در نبود این سیستم، زندگی مردم شهر یک زندگی ایستا خواهد بود، اذعان داشت: پارک کردن خودرو از مصائب جدید زندگی شهری این روزهاست که می توان با فراهم کردن امکاناتی مانند زیرساخت های مناسب، ارتباطات اینترنتی و دوربین های امنیتی، یافتن پارکینگ در نقاط مختلف شهر به شدت تسهیل داد، همچنین برنامه های هوشمندی ایجاد شده اند که می تواند رانندگان را به نزدیک ترین جای پارک مناسب هدایت کنند و قابلیت پیاده سازی در تبریز نیز موجود است.

به طورکلی اجرای یک شهر الکترونیک به این معناست که تمام خدمات از طریق شبکه های اطلاع رسانی تامین شود بدین ترتیب دیگر نیازی به حرکت فیزیکی شهروندان به منظور دستیابی به خدمات دولت و نهادهای خصوصی نیست،با این که به کار گیری سیستم های هوشمند در کنترل حمل و نقل و ترافیک شهرهای بزرگ در ابتدا ممکن است برای دولت ها بسیار هزینه بر به نظر بیاید و به همین دلیل همواره جزء پروژه های عظیم به شمار بروند، اما فواید و سودهای بسیار زیادی که در زمینه ی کاهش مصرف سوخت و انرژی وهم چنین مزایای که در اموری همچون کاهش آلودگی محیط زیست و کاهش سفرهای غیر ضروری و افزایش ایمنی دارد سبب شده که در به کارگیری سیستم های حمل و نقل تردیدی وجود نداشته باشد و خوشبختانه بسیاری از این امکانات توسط ما و جوانان فعال تبریز طراحی شده است و قابل اجرا است.

 

.................................................

گفت و گو از گلناز پورنامی

..................................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است