پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   98092  | تاریخ خبر : 1397/11/14  | ساعت : 00:49

اختصاصی نصر/

تَکرار ضرر و زیان به بیت المال در سازمان خصوصی سازی/ ماشین سازی تبریز دوباره روی میز مزایده رفت!


نصر: پس از افشای تخلفات گسترده صورت گرفته در روند واگذاری گروه ماشین سازی تبریز، سازمان خصوصی سازی دوباره سهام این شرکت را روی میز مزایده برد!

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، پس از شکست واگذاری سهام گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی و افشای ابعاد مختلف تخلفات این سازمان در واگذاری سهام این کارخانه، در اقدامی عجیب آگهی مزایده سهام گروه ماشین سازی تبریز دوباره توسط سازمان خصوصی سازی منتشر شد!

بر اساس اعلام جدید سازمان خصوصی سازی، بلوک سهام 98.28 درصدی شرکت ماشین سازی تبریز، بلوک سهام 100 درصدی شرکت ریخته گری ماشین سازی تبریز و شش دانگ املاک ائل گولی متعلق به گروه ماشین سازی تبریز با قیمت تنها 700 میلیارد تومان روز 24 بهمن به فروش گذاشته می شود.

 

گزارش رئیس دیوان محاسبات درباره تخلفات واگذاری ماشین سازی تبریز

انتشار دوباره آگهی مزایده گروه ماشین سازی تبریز در حالی است که رئیس دیوان محاسبات کشور در گزارش اخیر خود به مجلس شورای اسلامی واگذاری شرکت‌ ماشین سازی تبریز به قیمت ارزیابی سال 94 و 6 شرکت دیگر دولتی را به دلیل فقدان اهلیت و تخصص کافی توسط خریدار، موجب بروز ضرر و زیان به بیت‌المال عنوان کرد.

تخلفات سازمان خصوصی سازی در واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی این روزها بیش از هر زمان دیگری مورد توجه رسانه ها، سازمان های نظارتی و مردم قرار گرفته است به طوری که کمتر روزی است که خبری در این خصوص در رسانه ها منتشر نشود.

photo_2019-02-01_20-08-11.jpg

photo_2019-02-01_20-08-41.jpg

photo_2019-02-01_20-08-55.jpg

گروه ماشین سازی تبریز، بنیان دیزل، کشت صنعت دشت مغان، هپکو، نیشکر هفت تپه، آلومینیم هرمزگان و... نام هایی است که عملکرد سازمان خصوصی سازی را به چالش کشیده است.

در این میان واگذاری مبهم و منجر به نابودی صنایع دولتی به بخش خصوصی که کارخانه بنیان دیزل تبریز یکی از بزرگترین قربانی های خصوصی سازی است، علامت سوال بزرگی در برابر خصوصی سازی در ایران گداشته است.

صنایع زیرساختی و مادر در این میان اهمیت وافری و بنیادی دارند و گروه ماشین سازی تبریز یکی از بزرگترین و مهمترین این صنایع مادر در کشور است صنعتی شدن ایران مدیون آن است.

قریب به 15 سال است که گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز درگیر و دار سازمان خصوصی سازی گرفتار شده از قطار توسعه جا مانده است.

 

اعتراض نمایندگان مجلس به قیمت گذاری غیر واقعی سهام گروه ماشین سازی تبریز

قیمت گذاری غیر واقعی سهام گروه ماشین سازی تبریز مورد اعتراض نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت و منجر به مکاتبات متعدد آنان با دولت شد و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بیش از نیمی از دارایی های شرکت ماشین سازی تبریز از بهترین زمین های کلان شهر تبریز است، قیمت در نظر گرفته برای سهام و املاک گروه ماشین سازی تبریز را شده فاقد منطق اقتصادی عنوان کرده و تقاضای خروج این شرکت از لیست واگذاری ها را مطرح نمودند.

قیمت گذاری سهام و املاک گروه ماشین سازی تبریز در حالی صورت گرفته است که ارزش نشان تجاری و فناوری تولید ماشین افزارهای تولیدی گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز در ارزیابی مذکور به طور واقعی مورد توجه قرار نگرفته است.

اما بر اساس نامه شماره 100/3054 مورخه 1395/7/3 شرکت ماشین سازی تبریز، آخرین ارزیابی سهام این شرکت در تاریخ شهریور 1394 به مبلغ 6.837.859.000.000 ریال عنوان گردیده که مبلغ 5.994.419.000.000 ریال آن معادل 88 درصد از ارزش کل سهام به زمین و ساختمان های متعلقه و بقیه اجزا شرکت فقط به مبلغ 800.000.000.000 ریال ارزشگذاری شده است.

این قیمت گذاری در حالی صورت گرفته است که ارزش نشان تجاری و فناوری تولید ماشین افزارهای تولیدی گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز در ارزیابی مذکور به طور واقعی مورد توجه قرار نگرفته است.

در این رابطه بند ماده 2 آئین نامه قیمت گذاری سهام شرکت های دولتی، قانون برنامه سوم توسعه کشور تاکید می کند در قیمت گذاری باید نوع تولید و فناوری مورد استفاده بنگاه تولیدی ارزشیابی گردد و متاسفانه میزان این ارزشیابی ها با واقعیات هماهنگی ندارد و کل فناوری تولید ماشین آلات این شرکت که بالغ بر 30 نوع محصول و ماشین افزار استراتژیک مورد نیاز صنایع مختلف و راهبردی کشور از جمله صنایع خودروسازی، صنایع نظامی، نفت، گاز و پتروشیمی و... است، کمتر از قیمت از محصولات یک ساله تولیدی این شرکت معظم قیمت گذاری شده است.

 

بی توجهی به ارزش برند و ماشین الات منحصربفرد ماشین سازی تبریز

گروه ماشین سازی تبریز با سابقه بالغ بر 51 سال فعالیت تا کنون مبادرت به تولید و توزیع بیش از 100 هزار دستگاه ماشین افزارهای مختلف مورد نیاز صنایع کشور نموده و دارای صادرات به کشورهای آلمان، اتریش، ترکیه، عراق، سودان، سوریه، ونزوئلا و برخی کشورهای افریقایی بوده و به این جهت دارای برند ارزشمندی است که بنا بر ماده 2 آئین نامه قیمت گذاری سهام شرکت های دولتی که مقرر داشته ارزش سهام باید با توجه به بازار داخلی و بین المللی محصولات و موقعیت شرکت در مقایسه با رقبای تجاری و سهم شرکت در بازار تعیین گردد که مورد توجه قرار نگرفته است.

از طرفی بهای ماشین آلات و تجهیزات خاص و منحصر به فرد این مجموعه بیش از کل سهام شرکت ماشین سازی تبریز با کسر بهای زمین، ابنیه و تاسیسات قیمت دارد که فقط به عنوان نمونه وجود سه دستگاه سنگ مدل والدریچ برای سنگ زنی محورهای چندین متری ماشین های تراش بیش از بهای قیمت کارشناسی شده این شرکت است.

 

واگذاری سهام ماشین سازی تبریز بدون تجدید ارزیابی

با توجه به موارد ذکر شده به طور شگفت انگیزی این شرکت در اردیبهشت ماه 97 به مبلغ تنها 688 میلیارد تومان که معادل قیمت کارشناسی آن در شهریور 1394 بوده واگذار شد که ایرادات مهمی به آن وارد است و علی رغم افزایش چشمگیر بهای املاک، مستغلات و ماشین آلات ظرف سال 1394 تا 1397، بهای مجموعه ماشین سازی تبریز افزایش نیافته که مورد سوال جدی و حائز اهمیت است.

 

لزوم بازگشت گروه ماشین سازی تبریز به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر هم گفت: از وزیران صنعت و اقتصاد خواسته ایم از واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی صرف نظر شده و سهام این گروه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگردانده شود.

اسماعیل سعیدی از تشکیل جلسه مشترک برخی نمایندگان مجلس با نمایندگان سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، سازمان خصوصی سازی، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی و برخی سازمان های نظارتی در خصوص تعیین تکلیف گروه ماشین سازی تبریز خبر داد و به خبرنگار «نصر» گفت: نمایندگان مجلس و نمایندگان سازمان های حاضر در این جلسه در نامه به وزیران صمت و اقتصاد خواستار تعیین تکلیف سریع گروه ماشین سازی تبریز شدند.

وی به جایگاه ویژه و استراتژیک گروه ماشین سازی تبریز در بنیانگذاری و توسعه صنعتی کشورمان اشاره کرد و افزود: بر همین اساس خواسته شده است از واگذاری گروه ماشین سازی تبریز به بخش خصوصی صرف نظر شده و سهام این گروه به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران برگردانده شود و یا دستکم این کارخانه به وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی های مسلح یا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی واگذار شود.

 

ممنوع الخروج شدن رئیس کل سازمان خصوصی سازی

اما ممنوع الخروج شدن میر علی اشرف عبداله پوری حسینی تا پایان رسیدگی قضایی به اتهاماتی که به وی وارد شده است از جدیدترین ابعاد پرونده سنگین خصوصی سازی است.

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در پاسخ سوالی در خصوص ممنوع الخروج شدن رییس سازمان خصوصی سازی، گفت: گزارشاتی که در مورد عملکرد ایشان بوده باعث شده پرونده ای تشکیل شود. ممنوع الخروجی هم به خاطر این است که اگر حقوقی از عامه مردم متصور شود، ما بایستی از ضایع شدن حقوق مردم پیشگیری کنیم. به لحاظ اینکه مسایلی در رابطه با ایشان مطرح شده، ممنوع الخروج هست تا رسیدگی شود.

 

طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی در صحن علنی مجلس

این گزارش می افزاید، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی طی روزهای اینده بررسی خواهد شد.

احمد علیرضا بیگی به بررسی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و افزود: به زودی طرح تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان خصوصی سازی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی بررسی خواهد شد.

وی تاکید کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی از همه ابزارهای قانونی خود برای شفاف سازی در سازمان خصوصی سازی و برخورد با تخلفات گسترده در این سازمان بهره خواهند برد.

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، واگذاری سهام گروه مادر صنعتی ماشین سازی تبریز یکی از چالشی ترین واگذاری های سال های اخیر سازمان خصوصی سازی بوده تا کنون و پس از حدود 15 سال هنوز پرونده آن به واسطه تخلفات صورت گرفته در سازمان خصوصی سازی باقی مانده است!

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (2)

خداوند به داد کارگران وکارکنان این مجتکع ها که در اثر ساخت وباخت وبی کفایتی و سومدیریت آقای پوری حسینی،بیکار وسرگردان گشته اند برسد و وی را به سزای اعمالش برساند،انشاالله.
13:58:36 1397/11/14
بصیرت
  
لعنت بی حد و حصر خداوند برخائنین مملکت علی الخصوص سازمان ویران سازی صنعت.
14:38:37 1397/11/14
کارگر
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است