پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   97957  | تاریخ خبر : 1397/11/10  | ساعت : 13:19

تحقیق:

دروازه بانی شبکه های اجتماعی برتر از دروازه بانی رسانه های رسمی


نصر: یک تحقیق دانشگاهی در ایران نشان می دهد سیاست‌های دروازه‌بانی رسانه‌های رسمی ایران دربرابر دروازه‌بانی کاربران در شبکه‌های اجتماعی شکست خورده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر به نقل از عصرایران، نتایج یک تحقیق دانشگاهی مشخص می‌کند هیچ‌کدام از سیاست‌های دروازه‌بانی خبر رسانه‌های رسمی ایران برای اقناع افکار عمومی دربرابر جریان خبری شبکه‌های اجتماعی کارایی ندارد.

در این پژوهش که در قالب پایان‌نامه کارشناسی ارشد توسط روح الله انصاری و به راهنمایی دکتر اکبر نصرالهی و مشاوره دکتر محمدرضا رسولی در دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی منتشر شده است، تقابل سیاست‌های دروازه‌بانی رسانه‌های سنتی ایران (خبرگزاری‌ها، مطبوعات و پایگاه‌های خبری) با کاربران و جریان اخبار ویروسی در شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، توییتر و تلگرام) بررسی شده است.

این تحقیق که به دو روش تحلیل محتوای کیفی و مصاحبه عمیق انجام شده، ابتدا و در یک مطالعه نظری به بررسی نظریه‌های کلاسیک دروازه‌بانی خبر پرداخته و روند تغییرات مفاهیم دروازه‌بانی، سیاست‌های سردبیری و دروازه‌بانی رسانه‌های بزرگ جهانی را پس از ورود به عصر شبکه‌های اجتماعی و ورود شهروندخبرنگاران و کاربران به جریان خبر از سال ۲۰۰۵ بررسی کرده است.

یافته‌های این بخش مشخص می‌کند پس از گسترش استفاده کاربران اینترنت از شبکه‌های اجتماعی، سیاست‌های دروازه‌بانی رسانه‌های جهان کاملاً منطبق بر فضای جدید شده است. علاوه‌بر مراجعه به پژوهش‌های پیشین صورت‌گرفته توسط محققان ایرانی درخصوص شبکه‌های اجتماعی و خبر، جدید بودن مطالعات دروازه‌بانی در عصر شبکه‌های اجتماعی باعث شد تا این پژوهش در یک مطالعه وسیع جهانی به گردآوری، ترجمه و مقایسه اختصاصی از میان بیش از ۸۰ مقاله و کتاب علمی جدید منتشر شده بپردازد.


در بخش دیگر پژوهش، تحقیق با شناسایی ۷۸ موج خبری ویروسی مهم ایران از ۱۳۹۲ تا مردادماه ۱۳۹۷، چهار الگوی جریان خبری در ایران باتوجه به حیات موازی خبر در شبکه‌های اجتماعی را طراحی کرده است. یافته‌های پژوهش مشخص می‌کند تمام موج‌های خبری ایران در یکی از این چهار الگو قابل تعریف هستند: الگوی اول)‌ زمانی که خبر برای نخستین بار از سیستم دروازه‌بانی رسانه‌های رسمی روایت می‌شود.

الگوی دوم) زمانی که خبر در لحظه وقوع به‌صورت همزمان از دروازه‌های هر دو سیستم رسانه‌های رسمی و کاربران در شبکه‌های اجتماعی مشاهده و روایت می‌شود.

الگوی سوم) زمانی که خبر غیر سیاسی نخستین بار از سیستم دروازه‌های شبکه‌های اجتماعی روایت می‌شود و پس از ویروسی شدن خبر، رسانه‌های رسمی به موج خبری وارد می‌شوند و الگوی چهارم، زمانی که خبر سیاسی نخستین بار از طریق عبور از دروازه‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی روایت می‌شود و رسانه‌های رسمی به موج خبر نمی‌پیوندند.

از میان جامعه آماری، پژوهش چهار خبر را به‌صورت غیرتصادفی هدفمند انتخاب کرده و به دنبال‌کردن و مقایسه تکنیک‌های روایت این خبرها در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های رسمی پرداخته است. این چهار خبر عبارتند از «واکنش‌ها به پخش اعترافات رقصندگان اینستاگرامی (الگوی اول)»، بحران آب شهرستان خرمشهر (الگوی دوم)»، «کشف مومیایی منتسب به رضا پهلوی (الگوی سوم)» و «اعتراضات گوهردشت کرج در مردادماه ۱۳۹۷ (الگوی چهارم)».
بررسی موج‌های ویروسی این اخبار با استفاده از امکان اختصاصی آنالیز داده‌های وسیع (metadata) هشتگ‌های شبکه‌های اجتماعی در پایگاه Mediatoolkit استفاده شده است. همچنین در مصاحبه‌های عمیق تکمیلی با سردبیران خبر رسانه‌های سنتی و رهبران افکار فضای مجازی، واکنش‌ و عملکرد رسانه‌ها و کاربران نسبت به این موج‌های خبری بررسی شده است.

نتایج تحقیق مشخص می‌کند ترک کردن فضای مجازی توسط رسانه‌های سنتی ایران در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و عدم حضور رسانه‌های سنتی ایران در فضاهای افقی شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام، تلگرام و توییتر)، صرفاً فضای رسانه‌ای ایران را در اختیار رقبا و تفکر سیاسی مخالف نظام قرار داده است. همینطور در اخبار بررسی شده، هیچ‌کدام از مفاهیم و مضامین مدنظر دروازه‌بانان رسانه‌های سنّتی ایران دربرابر جریان اخبار ویروسی مورد پذیرش افکار عمومی قرار نگرفته است.

در همین راستا این پژوهش یک الگوی اجرایی کاربردی بر اساس پذیرش حضور ۵۶میلیون کاربر ایرانی در شبکه‌های اجتماعی را ارائه کرده و آن را به‌طور کامل شرح داده است.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است