پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   97917  | تاریخ خبر : 1397/11/10  | ساعت : 07:35

گفت و گوی اختصاصی «نصر» با دیوارنگار طرح خانه های تاریخی بر روی دیوارهای شهری کهن/

نردبان همت بر نگارش هنر دیواری


نصر: دیوارنگاری به‌ علت ارتباط تنگاتنگ با معماری، سازه‌ها و رویدادهای شهری نقش مهمی را در خلق نگاهی هنری در ذهن شهروندان دارد که با انتخاب کارشناسانه طرح ها می توان در زیباسازی شهری نیز تحولی اساسی ایجاد کرد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، یکی از عرصه‌های پیدایی هنر در زندگی ماشینی ما انسان‌ها در اجتماع کنونی نقاشی دیواری یا دیوارنگاری است. نقوش حاصله از یک دیوارنگاری در میدان‌های شهر، خیابان‌ها و دیوارهای اماکن اصلی شهر می‌تواند تا حد زیادی ذهن شهروندان را که به مسائل مختلفی چون فرم‌ها و شکل‌های خشک صنعتی، رنگ‌های مصنوعی و شرایط موجود اجتماعی عادت کرده‌اند، متوجه جهان زیباتری کرده و راهی برای تنفس ذات زیبایی شناسانه آنها ارائه دهد.

بدیهی است که نقاشی دیواری مانند هر ابزار هنری دیگری این قابلیت را دارد که به ارتقا رشد فکری، هنری، فرهنگی و اجتماعی یک جامعه کمک کند و تمامی پتانسیل‌های خود را در قالب خلق نگاهی هنری در ذهن مخاطبان در بستر اجتماع فراهم سازد.

این رشته از هنر به‌ علت ارتباط تنگاتنگی که با معماری، سازه‌های شهری و رویدادهای شهری دارد بسیار قابل تامل و تعمق است، روانشناسان و مدیران شهری بر این عقیده اند که گرافیک شهری با ابزاری به نام نقاشی دیواری می‌تواند جلوه‌های تازه ای از شهرها را در اختیار شهروندان قرار دهد.

اگرچه ممکن است یک شهروند تبریزی نام "پرویز  طالب پور" را نشنیده باشد، اما بعید است تا این لحظه یکی از ده ها نقاشی دیواری او را در یکی از مناطق سطح شهر تبریز ندیده باشد؛ جلوه های ویژه ای که از خانه های تاریخی بر دیوارهای متعدد شهر نقش بسته است بخشی از فعالیتهای هنری طالب پور را شامل میشود.

اما نکته قابل توجهی که در ارتباط با "پرویز طالب پور" وجود دارد، انتشار تصویری در شبکه های مجازی است که طی 2 هفته گذشته پس از بارش نسبتا سنگین برف آذربایجان در صفحه های مختلف منتشر می شد، پیکر تراشی که بر روی برف در شهرستان هشترود انجام شده بود توجه بسیاری از مخاطبان را به خود جلب کرد تا جایی که برخی طرح کنده کاری شده بر روی آن را طراحی دیجیتالی بر روی تصویر خواندند.

گفتنی است، خبرنگار سرویس فرهنگ و هنر نصر برای آشنایی بیشتر و اطلاع از گستره فعالیت های هنری "پرویز طالب پور" به گفت و گویی صمیمی با این هنرمند ارزنده پرداخت.

***

* آقای طالب پور از چه زمانی نقاشی بطور جدی وارد زندگی شما شد و تاکنون چه اقداماتی را در این رابطه انجام داده اید؟

سال 78 نقاشی را در تبریز با استاد اسدزاده آغاز کردم و پس از شرکت در نمایشگاه های متعدد، نقاشی را به عنوان حرفه اصلی در آموزشگاه هنری خود در شهرستان هشترود برگزیدم و تاکنون به آموزش بیش از هزار هنرجو در این رشته پرداخته ام.

* چه شد که نقاشی دیواری را زمینهی کار هنری خود قرار دادید؟

پس از قبولی در رشته نقاشی دانشگاه تهران و آغاز به تحصیل، به واسطه اساتید دانشگاه در چند پروژه دیوارنگاری شرکت کردم، پس از اتمام دوره تحصیلی خود به مدت یک و نیم سال در تهران به فعالیت پرداختم و پس از آن به تبریز آمدم.

 *عموما طرح هایی که برای پروژه ها در نظر می گیرید در چه قالبی هستند و اولین طرحی که در تبریز توسط شما بر روی دیوار نقش بست کدام است؟

اغلب طرح هایی که در تبریز انجام پذیرفته نمایی از خانه ها و مکان های تاریخی است و اولین طرحی که بر دیوارهای تبریز نقش بست نمایی از طاق های محوطه مسجد کبود بر دیوار ساختمان پارکینگ طبقاتی در نزدیکی شهرداری منطقه دو تبریز واقع در بلوار 29 بهمن (راهنمایی) بود.

*انتخاب طرح های دیوار نگارها به چه صورت است؟ آیا انتخاب طرح ها بر عهده شما است؟

با توجه به اینکه اجرای این پروژه ها به واسطه همکاری من با شهرداری های مناطق مختلف است لذا انتخاب طرح ها بر عهده کارشناسان شهرداری بوده و متاسفانه نقشی در انتخاب طرح ها ندارم.

در این خصوص معتقدم که هرچه قدر قدرت عملکرد و انتخاب هنرمندان در اجرای دیوارنگار ها بیشتر باشد، طرح های بدیعی برای اجرا ارائه خواهد شد، چراکه هنرمندان با توجه به تجربه و همچنین دانش زیبایی شناختی می توانند توازن مناسبی را با سازه های شهری و طرح های هنری ایجاد کنند اما متاسفانه در این رابطه شاهد آن هستیم که شهرداری ها عموما برای مقرون به صرفه بودن بیشتر از طرح هایی استفاده می کنند که در قالب موضوع های تکراری قرار گرفته اند.

* این گونه از نقاشی چه ظرفیتهایی دارد؟

با یک مرحله انجام کار نقاشی روی دیوار، به علت ماندگاری طولانیاش میتوان تا سالها از آن استفاده کرد، این کارها از لحاظ هزینه بسیار مناسب هستند و با توجه به بزرگی ابعادشان ظرفیتهای بصری برجستهای دارند و دیده میشوند. به جز اینها باید گفت که اجرای نقاشی روی دیوار لطف خاصی دارد که در نقاشی چاپ عکس و بنر  دیده نمیشود. ویژگیهای دیگری که بشود برای اینگونه یاد کرد ظرفیت اطلاعرسانی و آموزشی و حتی زیباسازی آن است.

* یکی از سختی های کار به نظرم سایزی است که شما روی دیوار باید نقاشی کنید.

بله این کار چهار سختی دارد، اولین سختی بحث بزرگ بودن کار است، کسی که روی بوم کار میکند هر قلمی که روی بوم میزند می فهمد که چه کار کرده و تناسب کار به چه صورت است ولی وقتی در آن سایز بزرگ کار میکنی، باید  از طبقه دهم داربست پله پله بیایی پائین بعد 100 تا 200 متر فاصله بگیری که ببینی رنگ و طرح مناسب است یا نه. دوم اینکه کار با رنگ تمام پلاستیک باید انجام شود و به خاطر اینکه با آب ترکیب میشود، سریع تبخیر می شود و باید سرعت عمل بالایی داشت. سومین سختی ارتفاع بالاست که خطرات جانی و سقوط کردن را دارد و چهارمین مورد هم سردی و گرمی هوا است که در باد و باران و گرمای تابستان و سرمای زمستان باید کار کنیم. کسی که نقاشی دیواری را به صورت جدی کار میکند، عشق و علاقه خاصی باید داشته باشد؛ از آب و گل در آوردن کار خیلی سخت است.

*این حرفه با چه خطرهایی روبرو است؟

در این کار بحث ارتفاع و چیرگی بر مشکلاتی چون ترس و دلهره و اضطراب وجود دارد. گاه پیش میآید که داربست پوشش کافی برای سطح دیوار ندارد و شرایط را برای کار دشوارتر می سازد، در مقابل همه این مسائل دغدغه دیگری به نام بیمه مطرح است که اکثر پروژه ها بدون بیمه از طرف پیمانکار و شهرداری ها صورت می گیرد. به همین دلیل تا حد امکان طرح ها را بصورت انفرادی انجام می دهم.

*پیش از این اشاره کردید که به غیر از نقاشی در هنر دیگری نیز فعالیت می کنید.

 بله، به غیر از نقاشی، نقش برجسته و کارهای حجمی و المان های استقبال از بهار را هم انجام می دهم.

*پس به نقطه عطف گفت و گویمان رسیدیم، یک روز برفی، یک تصویر و یک چهره برفی تراشیده شده در شبکه های مجازی!

بله درست است، روزی که برف نسبتا سنگینی بر شهرهای آذربایجان نشست در حال برگشت به خانه بودم که در یک لحظه به نظرم رسید، کیفیت برف نشسته بر زمین برای شکل دهی و تراشیدن مناسب است و همین امر اشتیاق من را برای شکل دهی آن چهره بیشتر کرد و نتیجه کار تصویری شد که در شبکه های مجازی منتشر شد.

*با توجه به قرارگیری آذربایجان  در منطقه ای سردسیر و برخورداری از حجم بالای برف در فصول سرما، آیا می توان پیکرتراشی بر روی برف و یخ را همانند کشورهایی مانند روسیه به عنوان برندی برای منطقه تبدیل کرد؟

البته که با توجه مسئولین استانی این امر قابل اجرا است اما به دلیل کم مقاومتی برف، استفاده از یخ مناسب تر است، این حرفه می تواند در فصول سرد به یکی از سرگرمی های ثابت و البته گردشگرپذیر منطقه تبدیل شود.

همانطور که طی سه دوره شاهد برگزاری سمپوزیوم مجسمه های سنگی در تبریز بودیم، در صورت توجه و فراهم سازی امکانات می توانیم هر ساله سمپوزیم مجسمه های یخی را در تبریز و حتی بصورت استانی برگزار کنیم.

*با توجه به اینکه شما در دو رشته نقاشی و مجسمه سازی مشغول به فعالیت هستید، چه برنامه هایی برای توسعه فعالیت خود دارید؟

در حوزه نقاشی و به خصوص دیوار نگاری ها برنامه های متنوعی را برای اجرا در سطح شهر به خصوص ایام نوروز در نظر دارم که امیدوارم با مساعدت و حمایت های لازم از سوی مسئولان استانی به ثمر بنشیند، در خصوص مجسمه سازی نیز با اعلام آمادگی علاقه مندان همچنان به اموزش این حرفه خواهم پرداخت.

البته امیدوارم در کنار فعالیت های مستمر هنرمندان مسئولان استانی زمینه لازم را برای گسترش فعالیت و همچنین ظهور طرح های نوین گرافیکی شهری توسط هنرمندان را فراهم سازند، چراکه با انحصارگزینی، پیشرفتی در توسعه زیبایی شهری حاصل نخواهد شد.

 

..................................................................

گفت و گو از نویده رئوف فرد

.................................................................

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (2)

بسیار عالی... دستمریزاد به هنرمند عزیز و ممنون از خبرنگار گرامی
07:56:22 1397/11/10
باغشمال
  
خسته نباشید.واقعا باید قدر چنین هنرمندانی رو دونست.
18:40:00 1397/11/14
بهراد
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است