پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   97656  | تاریخ خبر : 1397/11/04  | ساعت : 17:35

اختصاصی نصر/

"برندسازی صدا" راه حلی برای پیشرو بودن در عرصه تبلیغات /برندها بی صدا نیستند


نصر: برندسازی صدا که یکی از روش های برندسازی برای تبلیغات و افزایش فروش محصول یک برند است، راهکاری بین‌المللی است، چرا که موسیقی یک زبان جهانی است و یک شناسه بین‌المللی برای برند به ارمغان می‌آورد، همچنین موسیقی این قدرت را دارد تا خلق و خو و حالت انسان را تغییر دهد، حتی کمک کند تا وقتی مشتری در فروشگاه، محصول مورد نظر را تهیه کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فناوری نصر، در دنیای مملو از شرکت‌ها، ایده‌ها و محصولات، "برندسازی" نقش بسیار مهمی را بازی می‌کند، این لغت در واقع مفهوم‌های مختلفی را در خود می‌گنجاید و به عبارتی فرآیندی است که در مجموع منجر به خلق ارزش مطلوب محصول برای مشتری می‌شود و درک تمام چیزی‌هایی که مشتری باید در خصوص هویت تجاری از جمله حس، تجربه و تداعیات ذهنی. برندسازی با برتری دادن به یک برند (brand) باعث افزایش اعتبار و شهرت آن در بازار رقابت انجام می‌شود. روشی هوشمندانه در تجارت و تولید ثروت به حساب می‌آید.

 

ضرورت داشتن برند از این روست که با توجه به حرکت جوامع مصرفی به سمت‌ مدگرایی، در اختیار داشتن برند (brand) یا نام‌های تجاری معتبر یکی از راهکارهای ایجاد تمایز و شخصیت به شمار می‌رود و حقیقتی که در خصوص برندسازی باید روشن شود این است که این دانش چیزی بسیار فراتر از داشتن یک لوگو است.

 

این گزارش حاکی است، همه عناصر برندسازی باید برای جلب توجه مخاطبان به کار گرفته شوند، اگرچه اغلب بازاریاب‌ها از برندسازی بصری با استفاده تصاویر رنگ لوگو به اندازه برندسازی مبتنی بر کلمات آگاه هستند اما تعداد کمی می‌دانند می‌توان با ایجاد حس‌های مختلف در کاربر فرآیند برندسازی خود را کامل کنند.

 

برندسازی ایجاد حس است که برای بشر بیشترین پذیرش را دارد، زیرا شرکت دادن حس‌های شنوایی، لامسه، بویایی و چشایی در برندسازی، راهی اثبات شده برای متمایز کردن و به‌یادماندنی کردن برند و نیز برقراری ارتباط عاطفی مؤثر و قوی با مشتریان است، بنابراین برندسازی حسی چیزی بیش از کاربرد سنتی آن است.


بسیاری از بو‌ها، رنگ‌ها و صداها تداعی کننده خاطرات دلنشین مردم یک فرهنگ و یا سرزمین هستند. البته پیچیده‌ترین قسمت در مدیریت یک پروژه‌ی برندسازی حسی، همسوسازی و ایجاد تعامل درست میان فرایندهای مدیریت طراحی با فرایندهای مدیریت کسب و کار و بازاریابی کلاسیک است.

 

بسیاری از بازاریابان معتقدند برای اینکه بخواهید محصول خود را به مشتری بفروشید، باید به احساسات وی نفوذ کنید و صدا و موزیک که به نوعی جلوه‌ی احساسی دارند یکی از زیر مجموعه‌های برندسازی حسی هستند که با نام برندسازی صدا شناخته می شود، موسیقی و صدا به طور غریزی ریشه در ذهن دارند چرا که از همان زمان و ابتدا که به دنیا آمده‌ایم وارد ذهن شده است .

 

بحث برندسازی صدا در کمپانی خودروسازی آئودی به صورت تخصصی دنبال می شود و این شرکت را می‌توان نمونه‌ای موفق از برندها دانست که این موضوع را به‌طور جدی دنبال می‌کند، این شرکت صدای تمامی مدل‌های موتورهای خودروی خود را که تولید و ضبط کرده است و با استفاده از آهنگ‌های خودروها تبلیغات خود را پیش می‌برد و گفتنی است که 90درصد تبلیغات تلویزیونی این برند دارای موسیقی هستند.

این گزارش می افزاید،برندسازی صدا موضوعی است که پیش از این نیز در کشورهای مختلف و چه در ایران به آن پرداخت می‌شد اما نه با نگاه تخصصی، اما اخیرا افرادی تخصصا فعالیت خود در این حوزه را آغاز کرده‌اند.

 

در این راستا به سراغ یکی از فعالین و متخصص حوزه برندسازی صدا در تبریز رفته و پای صحبت‌های وی نشستیم، "سینا نویدی" مدیرعامل شرکت دیلینگ (شرکت برندسازی صدا) در گفتگو با خبرنگار نصر از اهمیت و تاثیرات این برندسازی در افزایش فروش محصول سخن گفت.

وی که معتقد است صدای هر محصول دارای معماری صوتی منحصر به فردی است، گفت: معماری صوتی از یکپارچه سازی موسیقی، آوا و صدا به منظور ایجاد تجربه میان شرکت و مشتری به وجود می‌آید و برای ساخت صدا برای یک شرکت باید کسب و کار را بشناسیم و تحلیل کنیم تا صدای منحصر به فرد آن را بسازیم.

وی با بیان اینکه این کار نیازمند تخصص در حوزه برندینگ، تبلیغات و موسیقی است، ادامه داد: موسیقی این قدرت را دارد تا خلق و خو و حالت انسان را تغییر دهد، شما را سرگرم کند و حتی کمک کند تا وقتی به فروشگاه مورد نظرتان می‌رسید، محصول مورد نظر خودتان را تهیه کنید.

وی که در حوزه مدیریت تبلیغات مدرک کارشناسی خود را کسب کرده است و از دوران کودکی به موسیقی و کار با سازهای مختلف علاقه‌مند بوده و تجربه‌های بسیاری در ساخت صدا و آهنگ‌سازی داشته است از سال ۹۵ مدیریت یک برندسازی صدا را عهده‌دار است و تا کنون برای بیش از ۷۰ برند آهنگ و جینگل (صدای کوتاه) ساخته است و می گوید: جالب‌ترین قسمت برندسازی صدا این است که یک کار بین‌المللی بوده و در کل دنیا قابل اجراست چرا که موسیقی یک زبان جهانی است و یک شناسه بین‌المللی برای برند به ارمغان می‌آورد.

وی اضافه کرد: اثری که از طریق شنیدن آن را حس می‌کنیم به طور عمیق تاثیر گذار است و قدرت صدا در برندسازی و تبلیغات بدون شک بسیار زیاد و غیرقابل انکار است، به طور مثال صداهایی که مرتبط با غذا و نوشیدنی هستند، مانند صدای حاصل از خوردن غذا، صدای جلز و ولز حاصل از قرار گرفتن غذا در روغن بطور خودکار موجب گرسنه شدن افراد و همچنین صدای کف کردن نوشابه به هنگام باز کردن درب آن هم حس تشنگی را به افراد انتقال می دهد بنابراین تولیدکننده انواع غذا و نوشیدنی یا حتی صاحبان رستوران‌ها تمایل به استفاده از این صداها برای دستیابی به ترکیبی از برندسازی زمینه‌ای و احساسی دارند.

 

"نویدی" گفت: دیدی که نسبت به برندسازی صدا دارم ارائه راه حلی برای فروش بهتر با آهنگ سازی و طراحی منحصر به فرد است و همیشه سعی می کنم راه حلی پیشنهاد کنم که هم به دل صاحب برند و هم مخاطبان برند بنشیند، چون حالت بصری ندارد و ذهن را درگیر خود می‌کند.

 

وی سبک آهنگ‌سازی خود را در طیف‌های مختلف دانست و اذعان داشت: به نسبت نوع کسب و کار و مخاطبان و حتی پیام تبلیغاتی (copywriting) نوع سبک موسیقی فرق خواهد داشت.

 

وی با اشاره به اینکه معمولا مجموعه‌ای اختصاصی به برندسازی صدا پرداخت نمی‌کند، اظهار داشت: متاسفانه کسانی که این کار را در کنار برندسازی تبلیغاتی انجام می‌دهند تخصص لازم برای تولید صدا را ندارند اما ما تخصصا با توجه به برند، موسیقی و صدای مرتبط با آن برند را می‌سازیم.

وی اضافه کرد:برندینگ صدا نیازمند خلاقیت بالایی است و به هیچ عنوان نباید تکراری باشد و نیازمند دید حرفه‌ای است.

 

"نویدی" معتقد است: آهنگ برای یک برند همانند ابزار لوکس است چون یک مایتاج نیست اما برای بهتر دیده شدن و تمایز یک برند با برندهای مشابه لازم است.

 

وی با بیان اینکه صدای انحصاری می‌تواند در ویدئوی تبلیغاتی، نرم افزار، اپلیکیشن و... به کار گرفته شود، گفت: هر شرکت می تواند با ساخت یک هویت صمعی یا شنیداری، بیشتر برای کاربر خاطره‌ساز باشد تا مشتری هرجا صدا را شنید برند مربوطه را بخاطر بیاورد به عبارتی می‌توان گفت کاربران نسبت به موسیقی سریعتر رابطه عاطفی برقرار می‌کنند.

وی در انتها با اشاره به اینکه کشورهایی همچون ترکیه ، آذربایجان و باکو بین کشورهای همسایه ایران پیشرو در بکارگیری برندسازی صدا هستند، خاطرنشان کرد: شرکت‌ها، برندها و استارتاپ‌های ایرانی می‌توانند موسیقی اختصاصی خودشان را داشته باشند و برای جذب مخاطب و ایجاد تمایز هیجان از هویت شنیداری استفاده کنند.

____________
مصاحبه از گلناز پورنامی
_____________

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است