پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   96868  | تاریخ خبر : 1397/10/19  | ساعت : 08:00

گفتگوی نصر با رئیس انجمن بازاریابی ایران شعبه آذربایجان شرقی:

ظرفیت بالقوه اما خاموش آذربایجان شرقی در بازاریابی و تجارت/لزوم مدیریت بروکراسی های افراطی و زائد اداری در استان


نصر:رئیس انجمن بازاریابی ایران شعبه آذربایجان شرقی گفت: شهر تبریز و آذربایجان شرقی سابقه خیلی طولانی در عمر فروش، تجارت، بازرگانی و تولید داشته اند،از این رو استعدادهای فروانی در این استان داریم که جز بهترین های منطقه هستند ولی امروز عقب افتادیم چرا که فشارهای داخلی و خارجی بر این قشر مسلط شد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، استاد ممتاز گروه مدیریت دانشکده اقتصاد و عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز به عنوان موسس و رئیس انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه آذربایجا‌ن‌شرقی در گفتگو با خبرنگار نصر، با اشاره برگزاری مراسم افتتاحیه با شکوه این انجمن، گفت: این مراسم با استقبال خیلی زیاد علاقمندان، مدیران، دانشگاهیان و صاحبان کسب و کار روبرو شد و نزدیک به هزار نفر حضور پیدا کردند و در همین ابتدا صد نفر برای حضور در هئیت موسسه اعلام آمادگی کردند.

وی با بیان اینکه بنا به صلاحدید انجمن علمی بازاریابی ایران 40 نفر از افرادی که ارتباط و دانش خوبی در مورد علم بازاریابی هستند برای انجام انتخابات برگزیدیم و از بین این افراد 9 نفر به عنوان اعضای هیئت مدیره انتخاب شد، اذعان داشت: عملا  انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه آذربایجا‌ن‌شرقی استارت کار خود را با این انتخابات زد و در مرکز نوآوری دانشگاه سراسری تبریز مستقر شد و آماده خدمت رسانی به صاحبان کسب و کار است.

وی افزود: جای خالی انجمن و فعالیت های سازمان دهی شده در حوزه بازاریابی در استان بسیار خالی بود و تا کنون تمام فعالیت های انجام شده در این حوزه به صورت جزیره ای انجام می گرفت،از این رو یکی از اهداف تشکیل انجمن در استان، تشکیل یک شخصیت واحد و قدرتمند برای فعالان بازاریابی آذربایجان شرقی و سرزمینی واحد است.

وی با بیان اینکه پیش از آغاز به کار انجمن انتقادهای مختلفی به گوشمان می رسید، اظهار داشت: شنیدن انتقادها و نکته سنجی کمک می کند تا از ابتدا عملکرد خود را به بهترین نحو پیش ببریم.

تولید و بازایابی، دو روی یک سکه

وی با بیان اینکه عمده انرژی صاحبان کسب و کار در بخش تولید صرف می شود، گفت: صاحبان کسب و کار زمانی که به مرحله بازاریابی و عرضه محصول می رسند دیگر انگیزه لازم را ندارند، این اتفاق سبب می شود میدان را به رقبای خود بسپارند.

این استاد ممتاز گروه مدیریت دانشکده اقتصاد دانشگاه سراسری تولید و بازاریابی را همانند دو طرف یک سکه دانست و اذعان داشت: اگر بهترین تولید را داشته باشیم اما نتوانیم خوب بازاریابی کنیم و یا بازاریاب خوبی باشیم ولی محصول خوبی نداشته باشیم با شکست مواجه می شویم.

وی ادامه داد: وقتی صحبت از انجمن بازاریابی می شود تصورها بر این است که مخاطب ما شرکت های تولیدی هستند در صورتی که دایره مخاطب انجمن بسیار گسترده است و به تجار، مردم عادی و...  و حتی مشاغل خانگی که به شدت در حال افزایش هستند خدمات می دهیم.

وی با اشاره به اینکه بنا به دلایل فشار اقتصادی به افراد زیادی به مشاغل خانگی روی آوردند، گفت: این انجمن کمک می کند صاحبان مشاغل خانگی به اهداف معیشتی خود برسند.

فاریابی،ارائه  آموزش های حرفه ای را یکی از وظیفه های انجمن بازاریابی خواند و اضافه کرد: برنامه های آموزشی در حوزه مهارت های بازاریابی، مشتری مداری، شناسایی بازار، تدوین استراتژی برندیگ و تحقیقات بازاریابی و  تجاری سازی ایده ها داریم وانجمن این امکان را دارد که بهترین های  کشور را دور هم جمع کند تا متقاضیان از خدمات آموزشی آنها استفاده کنند .

وی با اشاره به اینکه پرورش تکمیل کننده آموزش است، اظهار داشت:واقعیت این است که نیروهای تخصصی آماده به کار در حوزه بازاریابی بسیار کم است و جوابگوی نیازهای بازار استان نیست، صاحبان کسب و کار تقاضای بالایی برای مشاوره بازاریابی و برندسازی، مدیر فروش و... وجود دارد و این جاست که اهمیت پرورش افراد مستعد  دو چندان می شود.

وی با بیان اینکه انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه آذربایجا‌ن‌شرقی هر کس که استعداد بازاریابی را داشته باشد بعد از مصاحبه به عنوان نیرو جذب می کند و پرورش می دهد، اظهار داشت: به این افراد آموزش های لازم داده می شود و در کارگاه های انجمن حضور پیدا می کنند تا جهت ارائه خدمات به متقاضیان آماده شوند که در نوع خود فرصت سازی شغلی است.

مؤسس انجمن علمی بازاریابی ایران شعبه آذربایجا‌ن‌شرقی سومین وظیفه انجمن را ارائه مشاوره خواند و گفت: اعضای هئیت مدیره انجمن و اساتیدی که در این مجموعه حضور پیدا کردند مبتنی بر حرفه خود توانایی ارائه مشاوره های تخصصی را به صاحبان کسب و کار دارند.

وی با اشاره به علم نو ظهور نورومارکتینگ در حوزه بازاریابی، اضافه کرد: این علم که با استفاده از علوم شناختی شکل گرفته است و با بهره گیری از پزشکی و روانشناختی و مدیریت به خدمات جدیدی را به بازاریابی افزوده است و به آژانس های تبلیغاتی، خبری و برندسازی، صاحبان کسب و کار و... کمک می کند تا چگونه با استفاده از این علم بیشتر و بهتر در بازار حضور پیدا کنند.

فاریابی برگزاری آزمون های صلاحیت زیر نظر وزارت علوم را از دیگر امکانات فراهم شده در شمالغرب کشور توسط انجمن بازاریابی ایران دانست و اذعان داشت: این آزمون هر شش ماه یکبار برگزار می شود و شرکت کنندگان در صورت قبولی از این آزمون و گذشتن از فیلتر مصاحبه امکان فعالیت در عرصه های بازاریابی را کسب می کنند.

ظرفیت های بالقوه آذربایجان شرقی در حوزه بازرگانی

وی در خصوص وضعیت اقتصادی و کاربرد علم بازاریابی در استان نیز گفت: شهر تبریز و آذربایجان شرقی سابقه خیلی طولانی در عمر فروش، تجارت، بازرگانی و تولید داشته اند،از این رو استعدادهای فروانی در این استان داریم که جز بهترین های منطقه هستند ولی امروز عقب افتادیم چرا که فشارهای داخلی و خارجی بر این قشر مسلط شد.

وی ادامه داد: صاحبان کسب و کار توانمندی های فوق العاده ای در بازاریابی کاربردی دارند اما در عمل اجرا نکردند و جز اولویت هایی خود قرار ندادند، گاهی شعارهایی مثل شهر اولین ها را کسب کردند مغرور شدن را به همراه می آورد و اینگونه شد که از علم بازاریابی فاصله گرفتیم و سرمایه گذاری های لازم را انجام ندادیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز با بیان اینکه آموزش شرط لازم هست اما کافی نیست،اظهار داشت: استقرار علم بازاریابی برای کسب و کار نیازمند مولفه های بیشتری است، اکنون بنا به طبقه بندی بانک جهانی و سایت معتبر doingbussines.com رتبه 128 را در بین 190 کشور دنیا داریم.

وی افزود: متاسفانه از کشوری که تنها 281 هزار نفر جمعیت دارد و جزیره ای در شمالغربی ونزوئلا قرار دارد عقب تر هستیم و این در حالی است که ایران زمانی در جاده ابریشم قرار داشت و سابقه دیرینه ای در امر تجارت و بازرگانی  دارد،اگر نگاهی به گذشته تبریز بی اندازیم خواهیم دید 112 سال پیش اولین اتاق بازرگانی صنایع و معادن کشور در تبریز تشکیل شد ولی خوب اکنون در چه جایگاهی هستیم.

وی با انتقاد از طبقه بندی اخیری که از بین 166 نفر صاحب کسب و کار موفق نظرسنجی کرده اند و پرسیده اند به نظر شما فضای کسب و کار در استان چگونه است، اذعان داشت : من به عنوان فعال عرصه اقتصاد و فردی که با مشکلات این حوزه درگیر هستم نتیجه این طبقه بندی را قبول ندارم چرا که وضعیت کسب وکار استان را باید از کسانی پرسید که شکستی را در عرصه تجربه کرده اند.

لزوم مدیریت بروکراسی های افراطی  و زائد اداری در استان

فاریابی با بیان اینکه بعضی مشکلات و معضلات اقتصادی کشوری نیست و به خود استان باز می گردد، اظهار داشت: بروکراسی های افراطی  و زائد اداری آذربایجان شرقی، مسئله ای است که  می تواند در استان مدیریت شود.

وی ادامه داد: تشکیل جلسات همفکری و اتاق فکر رویدادهایی است که می تواند بخشی از مشکلات درون استانی را حل کند چرا که فضای کسب و کار امروز ما به شدت نیازمند متخصصین کارآفرین و بازاریاب است، پس بهتر است بجای مقصر دانستن یک دیگر دست به دست هم دهیم و مجموعه هایی را مثل انجمن علمی بازاریابی را حمایت کنیم تا به کسب و کار جان تازه ای ببخشند .

وی با بیان اینکه افزایش استارت آپ ها در استان بسیار خوب است اما متاسفانه آنها نیز با این مشکلات روبرو هستند، گفت: اکثر کسب و کارهای نوپا علاوه بر این مسائل ،مشکل بازاریابی دارند، اینکه ما در مرکز نوآوری دانشگاه مستقر شدیم جز تعهداتی است که به دانشگاه جهت کمک به این کسب و کار بستیم.

عضو هئیت علمی دانشگاه تبریز با اشاره به اینکه این کسب و کار می توانند با استفاده از تخفیفات حداکثری انجمن در بحث بازاریابی پیشرفت کنند و فرایند تجاری سازی موفقی داشته باشند ، گفت:این کسب و کارها به نوعی فعالیت دارند که شاید توسط یک نفر ایجاد شوند اما می توانند برای چندین نفر اشتغالزایی کنند  و هستند کسب و کارهایی که ایده های خوبی دارند اما سرمایه گذار ندارند.

وی ادامه داد: برای اینکه کسب و کاری راه اندازی شود به منابع مالی، انسانی، اطلاعاتی و فیزیکی نیاز دارد و باید فکر نو و اقتصادی داشته باشد تا حاشیه سود آن از هزینه بالاتر باشد ، همچنین مسئله ای را حل کند و یا شرایط موجود را بهبود دهد و از همه مهمتر اجرایی باشد ، به این نوع کسب و کار ها در حوزه مدیریت شهری ، بازاریابی بین الملل و... بسیار نیاز داریم.

وی با بیان اینکه بازاریابی  بخشی  از فرایند تجاری سازی است، اذعان داشت: انجمن می توانند با استفاده از امکاناتی که دارد اموزش های لازم براب جذب سرمایه گذار را ارائه دهد.

وی در انتها از علاقمندان و فعالین حوزه بازاریابی برای مشارکت با انجمن بازاریابی ایران شعبه آذربایجان شرقی دعوت به عمل آورد تا از خدمات اثر بخش انجمن استفاده کنند .

---------------------------

گفتگو از گلناز پورنامی

---------------------------

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (2)

سلابعنوان كسی كه ده سال سابقه فروش بازاریابی ومدیریت فروش داشته ام چطور میتوانم در انجمن عضو بشم؟
11:17:06 1397/10/19
سبحان
  
از نصر نیوز و اقای دکتر فاریابی ممنویم که این موضوع را بعنوان بزرگترین چالش در عرصه تولید و بازرگانی مطرح مینمایند . آنچه در ساختار تولیدی ما بعنوان چالش مطرح است نبود ساختاری برای بازاریابی است . ما در اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان بعنوان دبیر کمیته حمل و نقل و لجستیک استان برای تسهیل در امر بازاریابی و دسترسی خریداران و نحوه رصد کالا در فرایند حمل و نقل و لجستیک موضوع لجستیک الکترونیک را مطرح کردیم که تمام عناصر زنجیره تامین و حتی زنجیره ارزش را از تولید مواد اولیه تا مشتری بهم وصل می نماید . بازاریابی های ملی و حتی بین المللی توسط اشخاص بنظر میرسد باید دریک سیستم بزرگتر و جامعتر انجام گیردو شرکتهای حقوقی آنها را پشتیبانی نمایند . در دنیا چندین تولید کننده کالا، شرکتهای تامین کننده کالا را که آشنا به مفاهیم حقوقی و تجاری و بازرایابی هستند در سطح بین المللی بکار میگیرند . برای کاهش هزینه های حمل و نقل از شرکتهای تخصصی لجستیکی که در ایران وجود آنها بعنوان خلاهای تجاری است استفاده میکنند .
12:15:29 1397/10/24
نوشیروانزاده
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است