پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   81489  | تاریخ خبر : 1396/11/22  | ساعت : 19:10

یادداشت/

"مصادره" فیلمی با ژانر کمدی


نصر: گویا در ایران ژانر جدیدی به اسم «عطاران» ابداع شده و به این شکل است که فیلمی با فیلمنامه ای ناقص، کلید می خورد و در آن، رضا عطاران در موقعیت های مختلف قرار گرفته و عکس العمل نشان میدهد و شوخی می کند و نتیجه ی این می شود فیلمی در این ژانر نوپا. هر سال حداقل یک فیلم در این قالب داریم؛

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

عطاران در ایران دهه ی 50 (نهنگ عنبر) – عطاران روی فرش قرمز جشنواره کن (رد کارپت) – عطاران در برزیل (من سالوادور نیستم) و حالا هم عطاران به عنوان یه فراری سیاسی در خارج از کشور (مصادره). کارکتری که عطاران در این فیلم ها دارد، همه مشابه هم هستند؛ شخصیتی که نسبت به محیط و اتفاقات پیرامونش بیگانه و بی اطلاع است و تمامی موقعیت های طنز بر اساس همین مسئله ایجاد می شوند.

نبود یک داستان با پایه های قوی در تمامی این آثار دیده میشوند و همگی وابسته اند به شوخی های بداهه ی عطاران. مصادره بسیار تلاش میکند تا داستانی داشته باشد، امّا محصول نهایی فیلمنامه ای تکه تکه دارد که ازهم گسسته است.

شوخی ها نیز همه یا تکراری اند، یا بی معنی و بی مزه که مثل نهنگ عنبر، از فرمول سریال فمیلی گای استفاده کرده و شوخی های بی ربط کنار هم چیده شده اند. محتوای اکثر جوک ها هم یا مسائل جنسی بود یا شوخی های سیاسی قدیمی و هزاربار استفاده شده مهران احمدی در مقام کارگردان، به موفقیت خاصی دست نمیابد و در تجربه ی اول کارگردانی اش، از خود چیزی نشان نداد. گروه بازیگران هم همانطور است که انتظارش را میکشید. عطاران همان عطاران است و سیدی مثل همیشه نمک خود را دارد ولی بر خلاف تصورتان، در اکثر صحنه ها این دو با هم نیستند و در صحنه هایی هم که کنار همند، طنز خاصی دیده نمیشود.

این شاید بزرگترین باخت فیلم بود که نتوانست از چنین ترکیبی استفاده کند. جدا از اشکالات فنی فیلم مثل تدوین یا صداگذاری، این فیلم طراحی صحنه ی خوبی دارد و حس ساختگی بودن را نمیدهد.

در کل، مصادره یک کپی از نهنگ عنبر است که خود فیلم ضعیفی بود. این فیلم تلاش می کند که به هر نوع شوخی درجه 3ای دست بیاندازد تا مخاطب را بخنداند و در بخش هایی موفق هم شده، امّا پس تکلیف یک کمدی که شوخی هایش سر راست نباشند و برای لحظه ای، ذهن مخاطب را برای درک آن ها به کار بیاندازد چه می شود؟ البته این آفتی است که به جان تمام فیلم های کمدی ایرانی افتاده و صرفاً مختص مصادره نیست. در نهایت، مصادره فیلمی‌ست ضعیف در ژانر کمدی که تماشایش خیلی زود از یاد مخاطبانش می رود.

حمید رضا سعیدی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است