پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   72312  | تاریخ خبر : 1396/04/24  | ساعت : 12:00

مصاحبه اختصاصی «نصر» با هنرمندان هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز(۳)/

میناکاری هنری پنج هزار ساله/ ترکیبی از آتش، خاک و آمیخته با هنر نقاشی


نصر: معرفی هنرمندان و آثار خلاقانه آن ها یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه ملی است، چراکه شناخت دقیق و جامع هنرهای سنتی و دستی هنرمندان ایران امری مدنی است تا به وسیله آن بتوان از هنر و هنرمندان این مرز و بوم حمایت و زمینه های لازم را برای حفظ و پاس داشت این گنجینه با ارزش فراهم کرد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز با حضور هنرمندان چیره دست کشور پهناورمان در حال برگزاری است.این نمایشگاه که مامن همدلی و همکاری هنرمندان ایران زمین است در راستای معرفی ظرفیت های هنری و ایجاد فضایی مناسب جهت عرضه آثار خلاقانه این هنرمندان مبتکر، برپا شده است.

در همین راستا برآنیم تا در سری گزارشات «نصر»، با معرفی هنرمندان شرکت کننده و همچنین آثار ارزنده آن ها؛ گذر کوتاهی در تماشاخه فاخر هنر ایران اسلامی داشته باشیم.

*مینا کاری روی فلز

میناکاری یا مینا سازی هنری است که سابقه‌ای در حدود پنج هزار سال دارد و از صنایع دستی محسوب می‌شود. امروزه این هنر بیشتر بر روی مس انجام می‌شود ولی می‌توان بر روی طلا و نقره نیز آن را به عمل آورد. امروزه در ایران کانون تولید میناکاری شهر اصفهان می‌باشد و استادان برجسته‌ای در تولید آثار مینا مشغول به فعالیت هستند.

"محسن پیکام" هنرمند میناکار اصفهانی، در گفت و گو با روابط عمومی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، درباره هنر خود تشریح کرد: میناکاری هنری با پیشینه‌ای در حدود پنج هزار سال است که برای زیبایی بخشیدن زیور آلات و ظروف مختلف استفاده می‌شده‌است. این هنر ترکیبی از آتش و خاک است که با هنر نقاشی آمیخته می‌گردد و نقش‌های زیبایی را می‌آفریند. به گفته برخی کارشناسان و در پی تطبیق دادن میناکاری‌ های بیزانس با آثار ایرانی، این هنر در ایران شکل گرفته و سپس به دیگر کشورها رفته‌است.

 

وی ادامه داد: مینا به لحاظ روش تولید به دو دسته تقسیم می‌شود:

۱) مینای خانه‌بندی۲) مینای نقاشی

-مینای خانه‌بندی:
مینای خانه‌بندی شیوه‌ای قدیمی است که به «مینای سیمی» نیز معروف است از مفتول‌های بسیار نازک استفاده می‌شود. مفتول‌ها را به شکل دلخواه درمی‌آورند و با چسب روی قطعه کار قرار داده با یک لعاب شیشه‌ای روی آن را می‌پوشانند. پس از پخت و حرارت دهی آن در کوره رنگ های پودری در خانه های آن قرار گرفته و دوباره به کوره باز میگردد.

-مینای نقاشی:
روشی که امروزه در اصفهان مرسوم است به این صورت که نقشهای مینا بر روی لعابی شفاف شکل می‌گیرد. بدین منظور و برای میناکاری، ابتدا استادی مسگر یادواتگر می‌بایست که شی مربوطه را بر اساس طرح مورد نظر بسازد و سپس استادی میناکار روی آن را لعاب سفید رنگ بدهد.

مرحله لعاب دهی سه یا چهار بار انجام می‌گیرد و هر بار نیز همراه با قرار گرفتن در کوره با ۷۰۰ درجه گرما هست تا رنگ لعاب ثابت شود. سپس نقاشی روی این جسم سفیدرنگ انجام می‌شود و دوباره شی به کوره می‌رود.

پیکام با ابراز ناراحتی در مورد از رونق افتادن مینای خانه بندی، اظهار کرد: در حال حاضر «مینای خانه‌بندی» از رونق افتاده و فقط مینای نقاشی رواج دارد و مرکز آن نیز شهر اصفهان است.

وی نگاه تک محوری اقتصادی را بر روی این هنر، معضل و دلیل اصلی کاهش بازار کار عنوان کرد و گفت: خواهان فعالیت در حوزه میناکاری در اصفهان و سایر شهرها زیاد شده است اما متاسفانه نگاه صرفا اقتصادی به روند پیشروی این هنر ضربه زده و کیفیت کار را بشدت کاهش داده است، بطوریکه در برخی محصولات تولیدی دیگر حالت هنر دست وجود ندارد و با چسباندن برچسب طراحی شده بروی ظروف، اعتماد مردم را نسبت به هنرمند میناکار سلب کرده و بازار کار را بی رونق ساخته است.
 
میناکار جوان اصفهانی، کمبودتبلیغ و عدم آگاهی مردم در ارتباط با شناخت این هنر را یکی دیگر از معضلات بازار کار میناکاری روی فلز تشریح کرد و گفت: متاسفانه در سایر شهر های کشور، آگاهی و شناخت کافی از این هنر در میان مردم وجود ندارد، چراکه هیچگونه تبلیغ یا برنامه های آشناسازی در ارتباط با این رشته هنری صورت نپذیرفته است، بطوریکه در نمایشگاه ها نیز بسیاری از مردم این کار را با سفال به اشتباه گرفته و پیش زمینه ذهنی از میناکاری روی فلز ندارند.

پیکام در پایان سخنان خود از مسئولین سازمان خواستار رسیدگی و آگاه سازی نسبت به این رشته هنری شد و گفت: از مسئولان سازمان خواستارم تا فضای لازم جهت معرفی هرچه بیشتر این هنر را، با برپایی این چنین نمایشگاه هایی ایجاد کرده و پیش از حضور فعالان حوزه هنرهای دستی در نمایشگاه ها تبلیغات لازم را در مورد رشته هایی که نسبت به رشته های ملموس دیگر، ناشناخته اند، انجام دهند.

گفت و گو از نویده رئوف فرد

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است