پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   72310  | تاریخ خبر : 1396/04/24  | ساعت : 10:30

مصاحبه اختصاصی «نصر» با هنرمندان هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز (۲) /

گلیم بافی؛ آمیزه ای رنگین از هنر و طبیعت


نصر: هفتمین نمایشگاه ملی صنایع دستی تبریز با حضور هنرمندان چیره دست کشور پهناورمان در حال برگزاری است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر «نصر»،این نمایشگاه که مامن همدلی و همکاری هنرمندان ایران زمین است در راستای معرفی ظرفیت های هنری و ایجاد فضایی مناسب جهت عرضه آثار خلاقانه این هنرمندان مبتکر، برپا شده است.

معرفی هنرمندان و آثار خلاقانه آن ها یکی از مهم ترین اهداف برگزاری این نمایشگاه ملی است، چراکه شناخت دقیق و جامع هنرهای سنتی و دستی هنرمندان ایران امری مدنی است تا به وسیله آن بتوان از هنر و هنرمندان این مرز و بوم حمایت و زمینه های لازم را برای حفظ و پاس داشت این گنجینه با ارزش فراهم کرد.

در همین راستا برآنیم تا در سری گزارشات «نصر» با معرفی هنرمندان شرکت کننده و همچنین آثار ارزنده آن ها؛ گذر کوتاهی در تماشاخه فاخر هنر ایران اسلامی داشته باشیم.

گلیم بافی اصفهان
گلیم دست بافته ای ساده است از (تار پنبه یا پشم) و پود (پشم) که معمولاً از پشم حیوانات اهلی بر دار افراشته بافته شده که هر منطقه طرح مختص به خود را داراست و عموماً به عنوان فرش کاربرد داشته است.

"قمرالملوک سترک" یکی از هنرمندان گلیم باف قشقایی الاصل است که در هفتمین نمایشگاه صنایع دستی تبریز با لباس مختص ایل قشقایی چشم هر بیننده ای را به خود خیره میکند.

این بانوی هنرمند قشقایی ۶۸ بهار زندگی خود را در حالی سپری کرده است که زیبایی های طبیعت ییلاق بر سرخی گونه ها و گل های گلیم هایش نقش بسته است.

وی آغاز فعالیت خود را در حوزه گلیم بافی، دوران شیرین کودکی خود در ییلاق های استان فارس تشریح کرد و در ارتباط با گلیم قشقایی گفت: رنگ های تند و شاد از ویژگی های گلیم قشقایی است اما رنگ های متضادی نیز در کنار رنگ های قرمز و زرد به کار می رود. نقوش هندسی بخش اساسی طرح های قشقایی است، مانند: هشت ضلعی، ستاره هشت پره تصاویر طاووس، بز، آهو.

سترک در خصوص نحوه رنگرزی تار های گلیم، اظهار کرد: در بافت گلیم ها در گذشته از نخ رنگرزی شده با مواد رنگرزی طبیعی استفاده شده است که این سنت در بافت گلیم های سنتی مرغوب و اصیل تا به امروز هم ادامه دارد. مواد رنگرزی عموماً از منابع گیاهی و معدنی تهیه می شود، هر چند ممکن است از منابع حیوانی نظیر قرمز دانه هم استفاه شود. معمولاً نخ های تار که عموماً از پشم حیوانات تهیه می شود را رنگرزی می کنند که در بافت گلیم با ترکیب این نخ های رنگرزی شده تنوع طرح ها حاصل می گردد. پیش از من به تنهایی تارهای گلیم هایم را رنگرزی میکردم اما با گذشت زمان و افزایش سن، به استفاده از تارهای رنگرزی شده آماده روی آوردم.

این بانوی هنرمند ویژگی منحصربفرد آثار خود را تلفیق طرح های سنتی و مدرن معرفی کرد و گفت: من در آثار خود سعی کرده ام از طرح های تکراری دوری کرده و رنگ و لعابی مدرن تر به گلیم هایم بدهم تا هم مورد پسند نسل قدیم و هم نسل جدید باشد.

وی یکی از افتخارات دوره فعالیت خود در این زمینه را پرورش هنرجویانی میداند که در زمینه گلیم از نوآوری و ایده های متنوعی استفاده کرده اند و در این ارتباط ادامه می دهد: طی سال هایی که در این رشته فعالیت کرده ام شاگردان بسیاری داشته ام که با ایده پردازی و خلاقیت در نقش گلیم، آثاری متفاوت و ارزنده را خلق کرده اند.

بانوی گلیم باف قشقایی، افزود: استقبال جوانان اصفهانی از این رشته هنری، بسیار ارزنده و مایه مباهات است، چراکه با ورود نیروی جوان در این مسیر، تولید و عرضه این هنر رونق گرفته و ارزش گلیم حفظ میشود.

سترک با بیان اینکه نمایشگاه های صنایع دستی یکی از ظرفیت های مهم جهت معرفی و حفظ هنرهای اصیل سنتی ایرانی است، تاکید کرد: من به جز تبریز و بندرعباس در تمام نمایشگاه های برگزار شده در سطح کشور شرکت کرده بودم و با استقبال چشمگیر مردم و علاقه ای که به گلیم داشته اند، مواجه شده ام، اما درخواستی که از مسئولان سازمان دارم این است که کیفیت و نحوه ی برگزاری نمایشگاه ها را در سراسر کشور یکسان سازند تا هنرمندان در تمام نقاط  کشور بتوانند به راحتی محصولات خود را عرضه کنند.

گفت و گو از نویده رئوف فرد

انتهای پیام/

 

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است