پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   67941  | تاریخ خبر : 1396/01/21  | ساعت : 16:30

تناقض در پاسخ های مسئولان اجرایی استان/

معاون استاندار: 300 میلیارد ریال اعتبار نیاز تملک اراضی اتوبان تبریز-سهند/ شرکت عمران سهند: اراضی تملک شده اند


نصر: اتوبان تبریز - سهند را می توان یکی از نخستین مطالبات محقق نشده اهالی شهر جدید سهند خواند که سال ها است از سوی مسئولان وقت خلف وعده شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، ضرورت تکمیل اتوبان 33 کیلومتری تبریز - سهند از زمانی بیشتر خودنمایی کرد که بر اساس سیاست های دولت نهم و دهم شهر جدید سهند به عنوان مرکز ساخت مساکن مهر کلانشهر تبریز انتخاب شد.

به همین دلیل سرریز جمعیت این کلانشهر یک میلیون و 800 نفری در طول 6 سال گذشته به سمت سهند سرازیر شده است؛ حجم بالای جمعیت در حالی به سمت سهند سوق داده شده اند که مسیر تبریز - سهند همچنان قدمتی دیرینی دارد و هیچ توسعه ای به خود ندیده است.

مشکلات مختلفی از سوی مسئولان پیرامون این خلف وعده مطرح می شود و یکی از مهمترین آنها مقوله تملک اراضی مسیر اتوبان است که با وجود گذشته سال ها پاسخ های متناقضی از سوی مسئولان دریافت می شود.

معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی در این خصوص می گوید: جهت تملک اراضی اتوبان تبریز- سهند  300میلیارد ریال اعتبار نیاز است که شامل هزینه تملک اراضی پادگان شهید مدنی، اراضی روستای ارسنجان و اراضی منابع طبیعی واقع در مسیر می باشد.

محمد صادق پور مهدی افزود: تفویض اختیارات مورخ سوم اسفند ماه 1395 به شرکت مادر تخصصی عمران شهر جدید سهند انتقال یافت و مسئولیت اجرا و تکمیل پروژه به شرکت عمران شهر جدید سهند ابلاغ شد.

وی در ادامه به زمان تفیض اختیارات اشاره و اظهار کرد: در خصوص اظهارات دیگران اطلاعی ندارم ولی اتمام پروژه عمرانی وقتی به سرانجام می رسد که تخصیص اعتبارات و حل مشکلات حقوقی از جمله، تملک املاک واقع در مسیر به موقع انجام پذیرد.

وی تأکید کرد: پیشرفت فیزیکی این اتوبان ۶۰ درصد بوده و چالش های پیش رو، عدم تخصیص و تأمین نقدینگی پروژه می باشد.

این گفته های معاون عمرانی استانداری آذربایجان شرقی  در حالی مطرح می شود که  مدیر عامل شهر جدید سهند (که حدود 6 ماه است مسئولیت مستقیم این پروژه را در دست گرفته ) در گفت و گویی سخنان دیگری مطرح کرده و دلایل عدم پیشرفت اتوبان  تبریز- سهند را به صورت دیگری تشریح کرد.

"حبیب زمانی" در ارتباط با مشکلات مطرح شده در این پروژه چنین اظهار داشت: متاسفانه برخی ازهمکاران و نماینده‌ گان محترم اظهاراتی را در رابطه با اتمام پروژه اتوبان تبریز- سهند مطرح می‌کنند، که خود بنده نیز تعجب می‌کنم! که این اطلاعات را از کجا می‌آورند! راه اتوبان تبریز- سهند از میان اراضی و دهستان های گوناگون بود.

 "زمانی" ادامه داد: اما مشکل عمده ای که این اتوبان داشت ۲ مورد مربوط به تملک اراضی روستای اسفنجان (اسکو- تبریز) و یک مورد نیز مربوط به نقطه اتصال اتوبان تبریز- سهند، که گذر راه از داخل پادگان شهید مدنی سپاه بود و خوشبختانه با مذاکرات انجام شده چه با اهالی و چه با فرماندهان سپاه توانستیم این بخش‌های اتوبان را آزاد سازی و کار بر روی این قسمت‌ها را شروع کنیم.

وی در ادامه گفته بود: در مسیر، سمت‌هایی که عملیات زیر ساختی آن به اتمام رسیده، یک لایه آسفالت ریختیم که این لایه آسفالت اصلی محسوب نمی‌شود و لایه‌ای از روساز است، اما اگر این اتوبان را به اتوبان کسایی وصل کنیم دیگر مشکلی نخواهیم داشت در واقع حدود ۵ کیلومتر آن تا سال ۱۳۹۶ آماده بهره برداری است.

"زمانی"  در رابطه با قرار گرفتن پل بر روی دره اسفنجان بیان کرد: ما باید اراضی واقع در این مسیر را آزاد می کردیم که خوشبختانه  این کار قبلا انجام شده است و با شروع فصل کاری بزرگترین پل با مشخصات فنی خاص را شروع خواهیم کرد و محاسبه و تهییه نقشه های اجرایی آن در حال انجام است.

حبیب زمانی با اشاره به تهیه نقدینگی های سازمان عنوان داشت: باید بگویم ما منابع نقدی نداریم و وضعیت مالی هم در حد مطلوب نیست و باید منابعی را تهیه کنیم اما خوشبختانه دستگاه های اجرایی دست به دست هم داده اند و عنایت ویژه به این کار دارند.

 

بازدید وزیر راه از روند پیشرفت فیزیکی اتوبان

در ۱۹ فروردین ۱۳۹۶ طی حضور یک روزه وزیرراه و شهرسازی بازدید از عملیات اجرایی اتوبان تبریز-سهند صورت گرفت.

عباس آخوندی در خصوص اتوبان تبریز- سهند در حاشیه این سفر گفت: این اتوبان 33 کیلومتر است که ۹ کیلومتر آن در حال حاضر تکمیل شده است.

 

پایان سال 95؛ بهره برداری از اتوبان تبریز -سهند

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی فروردین ماه سال گذشته وعده داده بود: علیرغم پیگیری های انجام یافته تا پایان سال 95 تمامی کارهای اتوبان سهند انجام و پروژه آماده بهره برداری خواهد شد.

محمد اسماعیل سعیدی در گفت و گویی با اشاره به توقف اتوبان تبریز-سهند در سال 94 ،گفت: با توجه به اختلافات میان ما و وزارت شهرسازی بر سر موضوعاتی همچون اتوبان تبریز-سهند و آزاد راه تبریز-بازرگان و نگرفتن جواب قانع کننده، طرح استیضاح را در مجلس مطرح و اقدام به جمع آوری امضا کردیم.

وی در همین راستا ادامه داد: به دنبال این استیضاح سه جلسه با حضور معاونین و وزیر تشکیل یافت که یکی از این جلسات مختص اتوبان تبریز-سهند بود و نتیجه جلسه فعالیت دوباره در این اتوبان را به همراه داشت و بر همین اساس بخشی از بدهی ها از طریق اعتبارات وزارت خانه و بخشی دیگر از طریق اوراق پرداخت شد.

نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی میزان بدهی های پرداخت شده برای اتوبان سهند-تبریز را 4 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: علیرغم پیگیری های انجام یافته تا پایان سال 95 مابقی کارها انجام و پروژه آماده بهره برداری خواهد شد.

این گزارش حاکی است، اظهارات متناقض مسئولان پیرامون اتوبان 33 کیلومتری تبریز - سهند بی تردید امیدهای اهالی سهند را به یاس تبدیل می کند واگر با دقت به گفت و گوهای انجام شده طی ماه های اخیرنگاهی بیاندازیم، متوجه می شویم مسئولان هنوز اطلاع دقیقی از چگونگی روند این پروژه ندارند که این تنها بخشی از مستنداتی است، که نشانگرعدم نظارت درست آنان بر مطالبات به حق مردم به ویژه این پروژه می باشد که در اثر بی توجهی و یا کم توجهی سال ها طول کشیده تا به بهره بر داری برسد.

..............................................

گزارش از آیرین رحیمیان

..............................................

 

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است