پربازدیدترین ها
کد خبر :   67836  | تاریخ خبر : 1396/01/19  | ساعت : 08:13

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها(19)

دیدگاه توسعه ای کسب و کار


نصر: اگر صاحب یک کسب و کار هستید همواره باید دید توسعه ای نسبت به کسب و کار خود داشته باشید. یعنی اینکه افکار و عملکردتان به گونه ای باشد که روند رو به رشد کسب و کارتان را در پی داشته باشد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

رشد يك كسب و كار به معناي پيشرفت آن نسبت به شرايط كنوني است. كه اين پيشرفت مي تواند به معناي افزايش سود، كاهش تلفات، جذب مشتري بيشتر، پيدا كردن و وارد شدن در بازارهاي جديد، شناخته شدن و در ديد بودن بيش از گذشته و... باشد.

اگر مي خواهيد كسب و كار خود را توسعه دهيد بايد از آنچه كه مي خواهيد بدست آوريد، هر كجا مي خواهيد برسيد و آنچه كه مي خواهيد كسب و كارتان به آن تبديل شود ديد مناسبي داشته باشيد.

 برای به دست آوردن دید مناسب از کسب و کارتان در ابتدا باید وضعيت كنوني خود را اندازه گيري كنيد. شايد اكنون كه كسب و كاري داريد احساس قلبي شما اين باشد كه حرفه شما به خوبي پيش مي رود و رشد خوبي هم دارد ولي براي اطمينان از اين موضوع احتياج به معناي معتبرتري از اندازه گيري داريد. و اين كاري است كه هم قبل و هم بعد از هر فرايند بهينه سازي و توسعه انجام گيرد.

الگوي اندازه گيري بايد واقعي و سخت گيرانه باشد. و براساس برگشت پول و سرمايه تنظيم شود. اندازه گيري چيزهايي مانند رضايت مشتري اندازه گيري هاي نرم هستند كه ممكن است به سود بيشتر ختم شوند يا نشوند. البته احتياج نيست اين فاكتورها را اندازه گيري كنيد بلكه بايد يك رابطه مشخص و قابل اندازه گيري بين آنها و سود مالي وجود داشته باشد.

در قدم بعدی باید به سازماندهی عملیات بپردازید. با سازماندهي دوباره عمليات و فرايندها مي توانيد كسب و كار خود را به ماشيني كاراتر تبديل كنيد. براي اين منظور بايد اهداف خود را تعريف نماييد. برنامه و طرحي آماده كنيد مي توانيد از استاندارد ISO 9000استفاده كنيد آنچه انجام مي دهيد و آنچه مي خواهيد انجام دهيد بايد مستند باشد و ثبت شود. به اين ترتيب اهداف، كار ها و وظايف شفاف و مشخص مي شود.

پس از این مراحل اقدام به کاهش هزینه ها کنید.با استفاده از ابزارهاي TQM (مديريت جامع كيفيت) و البته ابزارهاي مشابه مي توانيد ضايعات مواد اوليه، كار و زمان لازم براي توليد محصول، فروش و تحويل آن را كاهش دهيد كه نتيجه آن بهينه شدن حاصل كار سازمان شما و افزايش مزاياي رقابتي سازمان شماست.

تلاش برای جذب مشتریان جدید و بیشتر مرحله بعدی کار شماست. با جلب رضايت مشتريان خود به كمك محصولات با كيفيت و سرويس هاي مناسب مشتريان سابق شما دوباره به سراغ شما خواهند آمد و همينطور مشتريان جديد براي شما خواهند فرستاد. البته قيمت شما بايد مناسب و قابل رقابت باشد و محصولتان در بازار به سهولت قابل دستيابي باشند.

همچنين بازاريابي و تبليغات بسيار مهم هستند چون به كمك آنها مي توانيد مشتريان بيشتري جذب كنيد. كيفيت، خدمات پس از فروش مناسب و رضايت مشتري عواملي اند كه مي توانند يك كسب و كار را طولاني مدت سرپا و موفق نگه دارند.

 پس از انجام مراحل فوق دوباره به اندازه گیری مجدد بپردازید براي بررسي رشد و پيشرفت خود و اينكه اين زحمات و تلاش ها به كجا ختم شده است بايد دوباره اندازه گيري كنيد.

در پایان باید تاکید کرد که که برای توسعه کسب و کار خود باید سیستماتیک عمل کنید اگر سیستماتیک عمل نمیکنید، بدانید همین الان برنامه ریزی ذهنی شما را محدود کرده است. اگر برنامه ای که برای توسعه کسب و کارتان نوشته اید برای سال جاری در گوشه ای افتاده است و در فرآیندهای روزمره شما اثری ندارد، بی تعارف بدانید که بر مبنای جرقه های ذهنی روزمره در حال فعالیت هستید و باور داشته باشید که سرعت پیشرفت و سقف انتظار شما متناسب با توانایی ذهنی شما در برنامه ریزی است. مطمئنا هر ماهه یا هفتگی تصمیماتی را تکرار میکنید و نمیدانید چرا روی یک موضوع چند ده دفعه باید صحبت کنید تا مرتفع شود. این یک واقعیت است که مدیریت غیر سیستماتیک از قابلیت ذهنی یک فرد خارج است و تنها با استفاده از یک ساختار و برنامه و تعهد به برنامه ریزی میتوانید توان اجرایی ذهنی خود را در سطح اجرا تشدید و تقویت کنید.

*سید حسین هاشمی - کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است