پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66944  | تاریخ خبر : 1395/12/19  | ساعت : 17:01

امیر کریم زاد شریفی *

بایسته های ظهور رسانه های نوظهور


نصر: اینترنت رسانه ای جدید با ماهیتی متفاوت از رسانه های پیش از خود است، و در عین حال تقریباً همه ویژگیهای آنها را در خود جای داده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

امکانات جدید اینترنت به شکل روزافزونی در حال گسترش است.اینترنت و فضای سایبر – گذشته از فواید آن – همراه با مخاطرات و آسیبهایی است که فرد، جامعه و حکومت را تحت تاثیر قرار می دهد؛ آسیب هایی که دولت ها و صاحبنظران عرصه اطلاعات را به چاره اندیشی واداشته است.
امروزه رسانه ها در تمامی سطوح زندگی بشری حضور دارند و ارتباطات بین فردی و جمعی به شکلی فزاینده با واسطه رسانه های نوین انجام می گیرد. روز به روز تعداد افرادی که از اینترنت استفاده می کنند در سراسر جهان در حال گسترش است. از طرفی دیگر رسانه های نوین با اشکال متنوعی در دسترس مردم قرار می گیرند.
دامنه تغییرات نرم افزاری و سخت افزاری این رسانه ها بسیار گسترده و بسیار سریع است. به گونه ای که افراد ناچار هستند که هم به لحاظ سخت افزاری (ارتقای سخت افزاری کامپیوترها و تلفن های همراه) و هم به لحاظ نرم افزاری (آپدیت های روزانه برای سیستم عامل ها و دیگر نرم افزارها)، با این تغییرات گسترده همراه شوند و به صورت مدام تکنولوژی های اطلاعاتی و ارتباطی مورد استفاده خود را به روز کنند.
تحولات صورت گرفته در حوزه رسانه ها طی یک دهه گذشته را می توان یکی از مهمترین و تاثیرگذار ترین تحولات در این عرصه خواند.
ظهور رسانه های دیجیتال از وبلاگ و وب سایت گرفته تا شبکه های اجتماعی همگی دست در دست هم داده اند تا شتاب توسعه رسانه ای در کشور بسیار پر سرعت تر از آنچه پیش بینی می شد باشد.
رسانه های جدید متولد می شوند و رسانه های گذشته شکل عوض می کنند؛ روزنامه ها منتشر می شوند ولی مطالبه مخاطبان شان تغییر می کند،  وبلاگ ها حیات دارند ولی اثرگذاری شان تغییر کرده، سایت های خبری پر رونق اند ولی با ظهور شبکه های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام ساختار محتوایی سایت ها بهم ریخته است.
خبرنگاران فعالیت می کنند ولی سرعت فعالیت شان در رسانه های مختلف متفاوت است؛ روزنامه ها با بازه زمانی بیشتر و کانال های شبکه های اجتماعی با صدم ثانیه رقابت می کنند.
امروزه باید به هر یک از این ظرفیت های ایجاد شده نگاهی عمیق کنیم نفوذ تلفن های همراه هوشمند در جامعه و گستردگی استفاده از شبکه های مختلف اجتماعی حکایت از آن دارد که مخاطبان امروز، مطالبه دیگری از رسانه ها دارند که آنها را بیشتر در رسانه های مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی مخاطب محور پیدا می کنند.
این امر تا جایی پیشرفته است که اکثر شبکه های تلویزیونی و برنامه هایشان با این همه کانال تلویزیونی و رادیویی با بازه زمانی نامحدود کانال های تلگرامی و اینستاگرامی به پا کرده اند که خود نشان از اهمیت این شبکه هاست.
امروز صرفا رسانه ها نیستند که جریان سازی می کنند بلکه مخاطب خود به واسطه ابزارهای نوین ارتباطی قدم در میدان جریان سازی گذاشته است که شیوع سریع و پرشتاب بسیاری از شایعات تاییدی در بر این ادعا است.
فعالان رسانه ای نیز در این وادی نیاز به نوعی تغییر عمیق در نحوه کار و حتی مهارت شان دارند. امروز تجربه در کنار تبحر و علم رسانه زمانی می تواند موفق و اثرگذار باشد که توان بهره مندی از رسانه های نوظهور را داشته باشد.
اگر امروز شاهد آن هستیم که گستره نفوذ بسیاری از شبکه های اجتماعی روز به روز با سرعت غیر قابل وصفی توسعه پیدا می کنند به این دلیل است که مخاطبان شان نیاز خود را از ان برطرف می کنند.
بی تردید در اوایل ورود هر تکنولوژی آسیب هایی در حوزه های مختلف جامعه را درگیر می کند ولی هیچ گاه این آسیب ها نمی تواند کلیت اصل را زیر سئوال برد.
اگر انسان های اولیه به شیوه های مختلف به دنبال ایجاد ارتباط با همنوعان خود بودند امروزه نیز این رسانه ها پاسخ همان نیاز انسان به دیده شدن و ایجاد ارتباط را تامین می کنند.
به نظر نگارنده مطلب آنچه که ماحصل ظهور رسانه های نوظهور است موضوع شفافیت و حذف موضوعاتی همچون فیلتر، سانسور و طبقه بندی اخبار است.
اما آسیبی که این نوع رسانه های می توانند به دنبال داشته باشند و بی تدبیری در خصوص بی توجه به آنها به بار خواهد داشت ، بی سروسامانی و ترویج بی بند و بار شایعات و اخبار کذب است.
چرا که اکثر این کانال های موجود در شبکه های اجتماعی بدون هویت مشخص اداره می شوند و این امر پاسخگویی گردانندگان آنها را غیر ممکن ساخته است؛ اگرچه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش دارد تا با برخی اقدامات هویت گردانندگان این کانال ها را شناسنامه دار نماید ولی بی شک در مقابل شتاب فوق العاده زیاد توسعه این نوع رسانه ها حرکت های کند اداری اثرگذار نخواهد شد و ما بار دیگر شاهد آن خواهیم بود که تا ساماندهی این نوع رسانه ها ؛ شکل جدیدی از وسایل ارتباط جمعی ظهور خواهند کرد.

نگارنده این مطلب معتقد است اگر قرار است حرکت های رسانه ای حرفه ای و منطبق بر قانون مطبوعات باشد دست اندرکاران این حوزه نیز باید خود را به روز کرده و با انجام برخی پژوهش های عملیاتی پیش بینی کنند که در طی یک سال آتی قرار است این نوع حرکت ها و پیشرفت ها چه سمت و سویی به خود گیرد بدون تردید اگر نتوانیم خود را با سرعت پیشرفت تکنولوژی همراه کنیم چاره جز غرق شدن در اقیانوس بیکران پیشرفت ها نخواهیم داشت و این یعنی مصرف کننده صرف بودن!

*مدیر مسئول نخستین رسانه دیجیتال شمال غرب کشور – نصر

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است