پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66696  | تاریخ خبر : 1395/12/14  | ساعت : 15:20

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها(13)

حضور فعالانه در فضای دیجیتال


نصر: با گذر زمان و پیشرفت و توسعه علوم مختلف ابزارها نیز برای رسیدن به اهداف در حوزه های گوناگون  به روز رسانی شده و حتی تغییر کرده اند. شايد بشرديروز كه با مبادله كالا به كالا آغاز فعاليت تجاري خويش را رقم زده بود هيچگاه رسيدن به چنين جايگاهي را در ذهنش تصورنمي كرد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

آري بشر امروز با انفجار اطلاعات و علوم مختلف توانست گامهايي بلند درعرصه فن آوري بردارد و موانع انسان ديروزي را پشت سربگذارد . معمولا هرعصري را با نام اختراعات و حوادث تاريخي آن دوره مي شناسند ، اگربخواهيم نگاهي اجمالي به تاريخ ابداعات بيندازيم بايد عصرحاضررا عصرارتباطات ناميد .

مهمترین ره آورد عصر ارتباطات اینترنت، فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی می باشد که هر کس بنا به فراخور نیاز خود از آن استفاده می نماید.

در عالم کسب و کار نیز فضای دیجیتال یک ابزار مناسب و قابل اتکا بوده که می تواند پیشرفت، توسعه و موفقیت های شگرفی را در پی داشته باشد. اگر صاحب یک کسب و کار هستید و همچنان به روش های سنتی به بازاریابی، تبلیغات و فروش می پردازید بدانید که از یک بازار وسیع و گسترده ای محروم مانده اید و هر لحظه امکان دارد رقبایی که در فضای دیجیتال فعالیت می کنند مشتریان شما را نیز به سمت خود جلب کرده و زمینه ورشکستگی کسب و کارتان را فراهم سازند.

در حال حاضر حضور فعالانه کسب و کارها در فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی به عنوان یکی از لازمه های ترفیع برند در بازار امروز به شمار می آید. فضای دیجیتال با گسترش نفوذ خود در همه جوامع، مفاهیم سنتی بازاریابی، بازارسازی و بازارسنجی را دگرگون ساخته و امکاناتی غیرقابل تصور را در اختیار کسب وکارها قرار داده است تا با هزینه هایی به مراتب کمتر و زمانی به مراتب کوتاه تر، اطلاعاتی دقیق و جامع از نظرات، انتظارات و دگرگونی های بازار، مشتری و رقبا به دست آورند.

در فضای دیجیتال بازاریابی محصولات و خدمات با بهره گیری از فناوری کانالهایی همچون بازاریابی محتوا، بازاریابی شبکه های اجتماعی، ایمیلی، ویدئویی، موتورهای جستجوگر، اینفوگرافیک و روابط عمومی آنلاین به صورت تعاملی، هدفمند و قابل اندازه گیری در جهت ترویج محصولاتو خدمات به مشتریان صورت می گیرد.

دلیل تاکید بر حضور مستمر کسب و کارها در فضای دیجیتال این است که امروزه حدود 24 درصد زمان مردم در سراسر جهان در فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی می گذرد و 81 دردصد کاربران موبایل خانه شان را بدون موبایلشان ترک نمی کنند و 55 درصد داشتن موبایل را بر تلویزیون ترجیح می دهند در ایران نیز چند ده میلیون نفر در شبکه های اجتماعی و رسانه های موبایلی فعالند  که همه این آمارها  از اهمیت موبایل و شبکه های اجتماعی و فضای دیجتیال به عنوان یک رسانه جدید و ابزار پر قابلیت حکایت دارد.

رسانه های اجتماعی یکی از اثربخش ترین ابزارهای بازاریابی در فضای دیجیتال هستند. در رسانه های اجتماعی افراد خیلی سریع نسبت به یک رخداد یک شایعه، یک محصول، یا یک برند واکنش نشان می دهند و اگر صاحبان کسب و کارها هوشیار باشند می توانند با استفاده از این پدیده اطلاعات بازار را خیلی سریع تر و کم هزینه تر از گذشته به دست آورند.

برای حضور موفق در فضای دیجیتال باید برنامه ریزی شده و اصولی پیش بروید و برای قدمهای اول پنج نکته زیر را مورد توجه قرار دهید

نخست باید از SEO  یا بهینه سازی موتور جستجو استفاده کنید. بهینه سازی ایمیل و اتوماسیون دومین نکته مهم برای حضور در فضای دیجیتال است. نکته سوم تدوین و ارائه محتوای مناسب است زیرا محتوای مناسب کارکرد بسیار معناداری در تبلیغات دیجیتال دارد.نکته چهارم بازاریابی در رسانه های اجتماعی است بدین معنی که باید با انتخاب رسانه اجتماعی مناسب محتوایی مناسب را در این رسانه تدوین و ارائه کنید که واقعیت شما، محصول و برندتان را به خوبی معرفی کند. نکته پنجم تبلیغات بنری است که در صورتی سراغ آن می روید که چهار مرحله قبلی را با موفقیت پشت سر گذاشته اید. چهار مرحله اول بازاریابی داخلی محسوب می شوند که هزینه ای ندارند اما مرحله پنجم هزینه زاست و در اجرای آن باید دقت بیشتری اعمال کرد.

برای به نتیجه رسیدن فعالیت ها در فضای مجازی و موفقیت در بازاریابی در شبکه های اجتماعی پیش از هر چیز باید مخاطب را به خوبی شناسایی کرده و رسانه درست را انتخاب و سپس با بهره گیری از توان کارشناسان به فعالیت کسب و کار در فضای دیجیتال و شبکه های اجتماعی نیز پرداخت.

در پایان باید تاکید کرد  فعالیت در فضای دیجیتال ،توسعه تجارت الكترونيك و فن آوري اينترنتي فرصتهاي جديدي براي تاجران و صاحبان کسب و کارها در مبادلات تجاري ايجاد می کند و نهایتا افزايش رشد تجارت ، فروش ،درآمد ،سرمايه‌گذاري،سطح رفاه زندگي مردم ،ايجاد فرصت‌هاي تجاري جديد براي صنايع و بنگاه‌هاي بازرگاني،جلوگيري از اتلاف وقت و كاهش ترددهاي بي‌مورد ، كاهش هزينه‌هاي اضافي و ايجاد رقابت در سطح بين‌المللي ،دسترسي سريع به اطلاعات،عدم حضور واسطه وكاهش هزينه‌هاي تبليغات كالا بويژه در سطح بين‌المللي را در پی خواهد داشت.

سید حسین هاشمی- کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است