پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66658  | تاریخ خبر : 1395/12/14  | ساعت : 08:05

گزارش اختصاصی نصر از آخرین وضعیت صنایع واگذار شده آذربایجان/

پتک تغییر کاربری بر تن نحیف صنعت آذربایجان/تغییر کاربری بنیان دیزل تفکری قرون وسطی است!/بدعت خطرناک تغییر کاربری منطقه صنعتی غرب


نصر: برخی تلاش های سود جویانه برای تغییر کاربری منطقه صنعتی غرب تبریز موجب نگرانی عمیق فعالان بخش صنعت کشورمان شده است.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس اقتصادی نصر، شرایط نگران کننده ای در بخش صنعت کشورمان حاکم شده است. رکود، تورم و فساد چون موریانه ای جان نحیف صنایع کشور را می بلعند و اجرای کج دار و مریز قانون اصل 44 هم قوز بالای قوز شده! تبریز و آذربایجان به عنوان یکی از بزرگترین قطب های صنعتی و تولیدی کشورمان روزهای سختی را سپری می کنند و بیشترین خسارت را از اجرای نادرست سیاست های خصوصی سازی متحمل شده اند.
صنایع مادر صنعتی پیشقراول های توسعه صنعت و رونق کسب و کار در کشور هستند؛ وقتی یک مجموعه مادر صنعتی از کار می افتد، نه تنها کارگران آن مجموعه از کار بیکار می شوند، بلکه ده ها و صدها واحد صنعتی بزرگ، متوسط، کوچک و خرد نیز به سبب تعطیلی آن واحد مادر دچار بحران و تعطیلی خواهند شد.
در آذربایجان شرقی 28 واحد بزرگ صنعتی توسط سازمان خصوصی سازی به بخش خصوصی واگذار شده است که از لحاظ تشریفات قانونی شاید همه چیز عادی بنماید، اما از لحاظ مایتحوا و نتیجه کار آنچه که مشخص است، عملاً عملکرد این سازمان از فرامین ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 عدول کرده و به قول مسعود پزشکیان خصوصی سازی با عملکرد اشتباه خود در بخش صنعت کشور خرابکاری کرده است.
در سال های گذشته این سازمان در سکوت رسانه ها یکی یکی صنایع کشور از جمله 28 واحد صنعتی بزرگ در آذربایجان شرقی را واگذار کرد که تعدادی از آن ها با حرف و حدیث هایی زیاد و به قیمت های غیر واقعی، نازل و اقساط چندین ساله به افرادی نا اهل واگذار شدند و امروز زخم چنین اشتباهاتی سر باز کرده و خون این زخم ها حالا از شرکت ماشین آلات صنعتی، بنیان دیزل، کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی،لیفتراک سازی سهند، نساجی و... بیرون زده است.

* پتک تغییر کاربری بر تن نحیف صنعت آذربایجان
در طی هفته های گذشته تخریب کارخانه بنیان دیزل مثل پتکی بر تن نحیف شده صنعت آذربایجان کوبیده شد و صدای اعتراض تند بسیاری از فعالان صنعتی را به تصمیم مسئولان آذربایجان شرقی برای تغییر کاربری این کارخانه بلند کرد. بنیان دیزل در بهمن ماه سال 93 با چراغ سبز مسئولان استان و تصویب کمیسیون ماده 5 تغییر کاربری داده شد و در همان زمان هم اعتراض تند فعالان بخش صنعت را به دنبال داشت، اما برخی مسئولان در پاسخ پیگیری های بعدی می گفتند دیگر پرونده تغییر کاربری بنیان دیزل مسکوت شده و مطرح نیست، اما درست دو سال بعد لودرها آوار ساختمان ها و تاسیسات کارخانه بنیان دیزل را به نیش گرفتند.

* برخی ها فکر می کنند همه چیز تجارت است
دکتر محمدباقر بهشتی، عضو هیات علمی دانشگاه تبریز در واکنش به تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: شعار اصلی اقتصاد مقاومتی رشد پویا است و معنای رشد پویا هم تقویت و رشد بخش تولید نه تنها در سال جاری، بلکه در همه سال ها است.
وی افزود: لازمه این امر این است که بنگاه های تولیدی ما تقویت شوند و اگر مشکلاتی دارند برطرف شوند، نه اینکه کارخانه های ما که بنیان دیزل هم یکی از مهمترین آن هاست، با تغییر کاربری دادن و تخریب حذف شوند.
بهشتی تاکید کرد: منطقه صنعتی غرب تبریز که صنایع بزرگی مانند بنیان دیزل، تراکتورسازی، ماشین سازی، کمپرسورسازی، بلبرینگ سازی و... در آن مستقر هستند اساس و بنیان صنعت آذربایجان شرقی را تشکیل می دهند و نباید با چنین عملکردهایی به منطقه صنعتی غرب تبریز آسیب زد.
این اقتصاددان برجسته کشورمان گفت: من کاملا با تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل مخالفم. متاسفانه تفکر ما در جامعه اقتصاد قرون وسطایی و حداکثر قرن 17 و 18 است و برخی ها فکر می کنند همه چیز تجارت است، در حالی که تجارت باید از تولید ناشی شود.

* ایران 6 برابر میزان مورد نیاز واحد تجاری دارد
بهشتی با تاکید بر اینکه هر واحد تولیدی که تغییر کاربری داده شود خیانت به کشور است، گفت: اساس و اصالت منطقه صنعتی غرب تبریز صنعتی است و تغییر کاربری آن کاملا اشتباه است.
وی افزود: در مدیریت شهری که همه چیز را عوض می کنند و تراکم فروشی می کنند و این مسئله همه در همان راستا قرار دارد. مگر در کشور ما واحد تجاری کم داریم؟ در ایران 6 برابر میزان مورد نیاز واحد تجاری داریم و تبدیل یک واحد تولیدی به تجاری از جنبه علمی و همه جنبه ها خلاف منافع ملی کشور است.
عضو هیات علمی دانشگاه تبریز تصریح کرد: مسئولین استان مفهوم اقتصاد مقاومتی را در شعار نه، بلکه در عمل یاد بگیرند؛ اولین کلمه ای که هدف اقتصاد مقاومتی است رشد پویای بخش صنعت و افزایش همیشگی رشد بخش تولید است.
این اقتصاددان برجسته ایرانی گفت: به مسئولان آذربایجان شرقی توصیه می کنم اشتباه تغییر کاربری بنیان دیزل را جبران کنند، چرا که این کار کاملا بر خلاف منافع ملی است.

* تیشه به ریشه صنعت آذربایجان
رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های خودروی تبریز هم گفت: تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل تیشه به ریشه صنعت آذربایجان خواهد زد و مثل سرطان سایر صنایع منطقه صنعتی غرب را گرفتار خواهد کرد.
یونس اکبرپور پایدار گفت: در سال اقتصاد مقاومتی اگر نمی توانیم صنعت استان را توسعه دهیم لااقل آنچه را که قبلا داشتیم را حفظ کنیم.
وی با بیان اینکه صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز نقش بسیار مهمی در رشد صنعت و اشتغال دارد، گفت: صنایع منطقه صنعتی غرب جزو صنایع مادر و استراتژیک هستند و به رونق واحدهای پایین دستی کمک شایان توجهی می کنند و هر چقدر بتوانیم باید این صنایع را تقویت کنیم.
رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های خودروی تبریز با تاکید بر اینکه تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل بر خلاف روح اصل 44 قانون اساسی است، گفت: واگذاری این صنایع به بخش خصوصی با هدف رونق، توسعه و شکوفایی این صنایع مادر انجام گرفته و نه تغییر کاربری و ایجاد مجتمع تجاری.
پایدار اضافه کرد: نمی دانم چه انگیزه ای پشت این کارها وجود دارد، اما از نظر ما تغییر کاربری و تخریب کارخانه نیان دیزل علیه منافع ملی و خسارتی بزرگ به صنعت کشور است.
وی افزود: تغییر کاربری بنیان دیزل با اصل 44 قانون اساسی منافات دارد و از مسئولان استان می خواهم مصوبه تغییر کاربری بنیان دیزل را لغو کنند، چرا که این کار نفع صنعت استان نیست.
رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعه و مجموعه های خودروی تبریز اضافه کرد: اگر کسی قصد ساختن مجتمع تجاری و تفریحی دارد می تواند در از زمین های خالی مناطق مختلف تبریز استفاده کند.

*بنیان دیزل نماد صنعت تبریز است!

مدیرعامل گروه تراکتورسازی ایران نیز در این خصوص گفت: وقتی خیابان اصلی منطقه صنعتی غرب تبریز "بنیان دیزل" نام گرفته است، یعنی این صنعت نماد یک شهر است و نمی توان آن را از میان برداشت.
ابوالفتح ابراهیمی با انتقاد از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: ما آن زمان که بنیان دیزل را واگذار می کردند، جلسات متعددی برگزار کردیم تا بنیان دیزل به گروه تراکتورسازی ایران واگذار شود و بخشی از موتورهای تراکتورسازی در این کارخانه تولید شود، اما بنیان دیزل را به ما نفروختند.
وی افزود: بنیان دیزل یکی از ظرفیت های بزرگ صنعت آذربایجان است و اولین کارخانه موتورسازی ایران است. آنجا را الان تخریب کرده اند، اما دوباره باید بسازند و بنیان دیزل را احیا کنند. اگر به هر حال تخریب صنعت در یک نقطه شروع شود، کل منطقه صنعتی غرب را مثل سرطان درگیر خواهد کرد و این خطرناک است.
ابراهیمی گفت: در این خصوص اعتراضم را به مسئولان استان اعلام کرده ام، نمی خواهیم هیاهوی سیاسی ایجاد شود، اما واقعاً کار درستی در تغییر کاربری بنیان دیزل انجام نگرفته است.
وی تصریح کرد: اینکه کسی مالک جایی است یک بحث است و ما به مالکیت افراد احترام می گذاریم، اما بعضی چیزها از جمله کارخانه های بزرگ منطقه صنعتی غرب تبریز مانند بنیان دیزل نماد صنعت تبریز هستند، وقتی خیابان اصلی منطقه صنعتی غرب تبریز "بنیان دیزل" نام گرفته است، یعنی این صنعت نماد یک شهر است و نمی توان آن را از میان برداشت.
نائب رئیس اول اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز ادامه داد: کسانی که مالک کارخانه های شهر اولین ها می شوند، باید در راستای حفظ اصالت و توسعه آنها تلاش کنند. واقعیت این است درباره صنایعی که سمبل تبریز هستند باید با احتیاط کامل عمل کرد. شاید بتوان در زمین بنیان دیزل یک برج بسیار عالی ساخت، اما نه در آنجا، بلکه جاهای خالی زیادی در تبریز داریم. این ها از خطوط قرمزی هست که باید خودمان رعایت کنیم تا این بدعت ایجاد نشود که بله می توان کارخانه ها را هم تغییر کاربری داد و برج سازی کرد و پاساژ ساخت؛ اساساً چنین چیزهایی در منطقه کاملا صنعتی غرب تبریز توجیه ندارد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: با این اقدامی که صورت گرفته، اشتغال و صنعت ما در مخاطره می افتد و نیروی انسانی متخصص سرخورده می شود؛ نیروهای متخصص را باید قدر دانست و با این رفتارها آن ها را زایل نکرد.

* فضای سبز صنایع منطقه غرب بیشتر از شهرداری منطقه است
ابراهیمی با رد برخی ادعاها در خصوص آلایندگی صنایع منطقه صنعتی غرب، گفت: نه، صنایع این منطقه آلایندگی خاصی ندارند، اگر هم داشته باشند تمهیدات زیادی شده که جلوی آن گرفته شود. در ثانی آلایندگی امثال بنیان دیزل بیشتر است یا صنایع نفتی؟
وی ادامه داد: ما تنها در مجموعه تراکتورسازی ایران فضای سبز بیشتری از شهرداری آن منطقه داریم و امروز بالای 20 هکتار فضای سبز مشجر در تراکتورسازی وجود دارد و برای افزایش فضای سبز هم اهتمام خاصی داریم. همه صنایع این منطقه فضای سبز گسترده ای دارند.

* تخریب بنیان دیزل در تاریخ صنعت آذربایجان برای همیشه باقی خواهد ماند
رئیس انجمن مدیران صنایع آذربایجان شرقی با انتقاد شدید از تخریب کارخانه بنیان دیزل، تاکید کرد: اتفاق تاسف برانگیز تخریب بنیان دیزل در تاریخ صنعت آذربایجان برای همیشه باقی خواهد ماند که کسانی یک کارخانه مولد را تعطیل کردند و با مجوز مسئولان استان آن را تخریب کردند تا به جای یک مرکز تولید مولد، یک مرکز تجاری و تفریحی ایجاد شود.
سید باقر شریف زاده با انتقاد شدید از صدور حکم تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، به خبرنگار «نصر» گفت: آن زمان که زمزمه واگذاری بنیان دیزل مطرح بود، گفتیم که در واگذاری ها رعایت اصل اهلیت بسیار مهم است و اگر امروز شاهد تخریب کارخانه بنیان دیزل هستیم، مقصر سازمان خصوصی سازی است.
وی با بیان اینکه خصوصی سازی ها در استان مشکل دار انجام شده است، پرسید: این سازمان چگونه بدون بررسی اینکه افراد خریدار این مجموعه اهلیت صنعتی دارند یا خیر، بنیان دیزل را که یکی از بزرگترین و مهمترین واحدهای تولیدی استان بود را واگذار کردند؟

* بدعت خطرناک تغییر کاربری منطقه صنعتی غرب
مدیرعامل سابق گروه ماشین سازی تبریز نیز با هشدار نسبت به وضعیت نگران کننده واحدهای بزرگ صنعتی خصوصی سازی شده تبریز و آذربایجان شرقی، گفت: تخریب کارخانه بنیان دیزل یک خسارت بزرگ است، اما خسارت بزرگ تر بدعتی است که در تغییر کاربری و تخریب این کارخانه اتفاق افتاد.
علی اکبر اصل خادمی با انتقاد از نحوه خصوصی سازی صنایع بزرگ و مادر آذربایجان شرقی، گفت: متاسفانه خصوصی سازی صنایع بزرگ استان با شکست مواجه شده و خسارت سنگینی به صنعت کشور وارد کرده است.
وی افزود: این یک واقعیت تلخ است که نقشی که قرار بود خصوصی سازی در توسعه صنایع تبریز ایفا کند اتفاق نیفتاده، چرا که ملاک واگذاری صنایع بزرگ تبریز فقط پول بود و هر کس که پول بیشتری می داد، صاحب کارخانه می شد بدون اینکه آینده و صلاح کشور و نیز برنامه های خریدار برای مدیریت و توسعه واحد صنعتی در نظر گرفته شود.
خادمی تصریح کرد: مبادا برخی واحدهای خصوصی سازی شده ای که به سبب سوء مدیریت وضعیت بهتری از بنیان دیزل ندارند، به سرنوشت تلخ بنیان دیزل دچار شوند.
خادمی گفت: اینکه این بدعت به وجود بیاید که کسی می تواند کارخانه بزرگی به هر طریقی خریداری کرده بعد تعطیل کند و دو سال بعد بتواند با اخذ حکم تغییر کاربری اش آن را تخریب کرده و مجتمع تجاری بسازد، بسیار خطرناک تر از تخریب بنیان دیزل است.

* بنیانگذار منطقه صنعتی غرب تبریز: برای این اتفاق متاسفم
بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز هم با ابراز تاسف از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، گفت: سلام من را به مسئولان استان برسانید و بگویید ما جدی نیستیم در کارمان؛ اگر می خواهیم پیشرفت کنیم، عاشقانه باید برای توسعه آذربایجان و ایران برنامه ریزی و کار کنیم و برای عبور از مشکلات و تنگناها از چیزی نترسیم و تلاش کنیم. اگر این طور باشد همه مشکلات حل می شود.
مهندس تقی توکلی، بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با انتقاد از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل، به خبرنگار «نصر» گفت: تغییر کاربری دادن و تخریب یک کارخانه در یک منطقه کاملا صنعتی برای ایجاد مجتمع تجاری کاری نادرست است و من برای این اتفاق متاسفم.
وی گفت: در این وضعیت، صنعت آذربایجان دارد از بین می رود و هر روز ضعیف تر می شود. هر کس آنجا را خریده است، بداند باید خط تولید بنیان دیزل را با همکاری شرکت های موفق آلمانی تغییر و توسعه می داد، چرا که بنیان دیزل یکی از پایه های صنعت خودروسازی تبریز بود.
بنیان گذار منطقه صنعتی غرب تبریز با انتقاد از تصمیم مسئولان استان در خصوص بنیان دیزل، گفت:  این کارخانه باید توسعه پیدا می کرد و علاوه بر ایجاد اشتغال برای جوانان، به رشد صنعت خودروسازی و صنایع پایین دست آن کمک می کرد.
پدر صنعت نوین آذربایجان تصریح کرد: وقتی کسانی که عاشق کار هستند، مدیریت صنایع را در دست بگیرند، موفق خواهند شد. در سال هفتاد با دست خالی کارخانه کبریت را بدون اینکه از بانک ها پول بگیرم، دوباره احیا کردم و حالا 100 سال است که این کارخانه کار می کند.

* صنایع منطقه غرب تبریز نگین صنعت آذربایجان هستند
عضو برجسته انجمن اقتصاددانان ایران خواستار توجه مسئولان کشور به لزوم رونق و توسعه صنایع منطقه صنعتی غرب تبریز شد و گفت: مسئولان به وظیفه ملی خود عمل کنند و جلوی آسیب به منطقه صنعتی غرب تبریز را بگیرند که خسارتی بزرگ است.
دکتر محمدباقر صدری افزود: صنایع منطقه غرب تبریز نگین صنعت آذربایجان هستند و با برخورداری از تکنولوژی های برجسته تولید و برندهای جهانی، اهمیت راهبردی در صنعت و اقتصاد کشور دارند که در صورت مدیریت صحیح می توانند موتور محرک توسعه صنعتی ایران باشند.
وی گفت: منطقه صنعتی غرب در سایه تلاش های مردان بزرگی چون آقایان مهندس توکلی، نیازمند، طوبی، توتونچی و... رشد کرده، اما به علت سوء مدیریت ها در برهه های مختلف با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است.
صدری به آغاز روند واگذاری صنایع بزرگ منطقه غرب به بخش غیر دولتی در از اوایل دهه 70 اشاره کرد و گفت: از زمانی که واگذاری صنایع مادر این منطقه به بخش غیر دولتی آغاز شد، برخی واحدها با مشکلات متعددی مواجه شدند و حالا پس از واگذاری قریب به اتفاق این صنایع به بخش خصوصی، کار به جایی رسیده که بنیان دیزل به عنوان یکی از بزرگترین صنایع این منطقه با تغییر کاربری و تخریب مواجه می شود.
این اقتصاددان برجسته کشورمان از روند خصوصی سازی صنایع بزرگ منطقه صنعتی غرب تبریز انتقاد کرد و گفت: در انتخاب منطقه این صنایع مطالعات بسیار دقیقی در دهه 40 انجام گرفت و این منطقه طوری انتخاب شد که از شهر نه خیلی دور باشد و نه خیلی نزدیک، اما امروز که این منطقه در داخل محدود شهرداری قرار گرفته، "زمین باز"ها در توقف حرکت رو به رشد و قطع تولید این صنایع نقش ایفا کردند و بنیان دیزل را تخریب کردند.

* برای حفظ منافع ملی اقدام کنید
این اقتصاددان برجسته ایرانی تاکید کرد: مسئولان آذربایجان شرقی باید برای حفظ منافع ملی در منطقه صنعتی غرب تبریز با جدیت وارد کار شوند و از تغییر کاربری و تخریب کارخانه بنیان دیزل جلوگیری کنند.
صدری افزود: در تبریز زمین های خالی زیادی وجود دارد که مناسب ایجاد مجتمع های تجاری و تفریحی هستند و امیدوارم مسئولان استان به نصیحت های مشفقانه صاحب نطران صنعتی و اقتصادی عمل کنند.
وی ادامه داد: از آیت الله مجتهد شبستری تقاضا می کنم گزارشی از اقدامات اخیر صورت گرفته را به محضر رهبری انقلاب ارائه کنند و با حساسیت موضوع تعرض به منطقه صنعتی غرب تبریز را پیگیری و تدبیر کنند.
صدری گفت: هیچ توازنی در توسعه شهر تبریز وجود ندارد و ساخت و سازها تا چند قدمی ائل گولی هم رسیده و در چهار گوشه تبریز حاشیه نشینی افزایش پیدا کرده و واحدهای صنعتی شرق تبریز را به به محدوده شهر متصل کرده اند. این وضعیت نگران کننده است و در آینده مشکلات بزرگی برای تبریز به وجود خواهد آورد.


* خصوصی سازی بی خردانه و بحران در سرمایه های عظیم صنعتی کشور
به گزارش نصر، 28 واحد تولیدی بزرگ آذربایجان شرقی از سال 1380 تا 1395 توسط سازمان خصوصی سازی و شرکت های سرمایه گذاری بانک های دولتی در حالی به بخش خصوصی واگذار شده اند که ابهامات زیادی در خصوص عملکرد این سازمان وجود دارد.
لیست 28 واحد بزرگ صنعتی واگذار شده به بخش خصوصی استان را شرکت های پمپ ایران، تراکتورسازی ایران، آهنگری تراکتورسازی، داروسازی زهراوی، ریخته گری تراکتورسازی، چرخشگر، ماشین آلات صنعتی تراکتورسازی، موتورسازان تراکتورسازی، کمپرسورسازی تبریز، خدمات صنعتی تراکتورسازی، لیفتراک سازی سهند، موتوژن، کلر پارس، پیستون ایران، مس مزرعه، بنیان دیزل، پالایش نفت تبریز، طرح فولاد میانه، فولاد آذربایجان، ماشین سازی تبریز، ریخته گری ماشین سازی تبریز، غله و خدمات بازرگانی منطقه 8، پتروشیمی تبریز، آذریت، صنایع چینی بهداشتی ارس و بلبرینگ سازی تبریز تشکیل می دهند.
واگذاری 28 کارخانه بزرگ صنعتی و معدنی آذربایجان شرقی توسط سازمان خصوصی سازی و شرکت های سرمایه گذاری بانک های دولتی در حالی است که ابهامات متعددی در قیمت، نحوه واگذاری و اهلیت خریداران آن ها وجود دارد که پس از 15 سال هنوز هم بی پاسخ مانده و گاهاً اسناد مربوطه از دسترس خارج است
اجرای کج دار و مریز اصل مترقی 44 قانون اساسی و خصوصی سازی بی خردانه سرمایه های عظیم صنعتی کشور، به مانند سرطان، بزرگترین صنایع آذربایجان شرقی را با بحران مواجه کرده است و یکی یکی این سرمایه های ملی را بر خلاف روح اصل 44 قانون اساسی از مدار تولید خارج و به تعطیلی کشانده است که تغییر کاربری و تعطیلی کارخانه بزرگ بنیان دیزل، شرایط بحرانی بلبرینگ سازی تبریز، کمپرسورسازی تبریز، ماشین سازی تبریز و... از نمونه های بارز آن است.
چنین شرایطی به هیچ عنوان مورد پذیرش مردم، فعالان صنعتی، مسئولان دولتی، قضایی و نمایندگان مجلس آذربایجان شرقی نیست و انتقادات تند مسئولان و نمایندگان استان در این خصوص بارها و بارها در رسانه ها منتشر شده است.
وقتی از 28 واحد بزرگ صنعتی صحبت می شود، سخن از قریب به اتفاق صنایع مادر آذربایجان شرقی است که تعدادی زیادی از آن ها چه در کشور و چه در غرب آسیا بی همتا هستند. بی شک رونق این واحدهای بزرگ، نقشی مهم و اساسی در رونق صنایع پایین دستی و دیگر بخش های اقتصاد استان و کشور دارد و نمی توان نسبت به این حجم بزرگ صنعت و اقتصاد کشور که با اهمال کاری سازمان خصوصی سازی (در خوشبینانه ترین حالت) با بحران های مختلف دست و پنجه نرم می کنند، بی تفاوت بود.
بی هیچ شکی سازمان های نظارتی و اطلاعاتی، خصوصاً سازمان بازرسی کل کشور می تواند نقش مهمی در حل مشکلات به وجود آمده و برخورد با تخلفات احتمالی در جریان خصوصی سازی 28 واحد صنعتی بزرگ آذربایجان شرقی و احتمالا واحدهای صنعتی دیگر استان ها داشته باشد.
مردم، نمایندگان و فعالان صنعتی آذربایجان شرقی خواستار شفاف سازی و برخورد با تخلف های احتمالی در جریان خصوصی سازی واحدهای صنعتی استان هستند و انتظار از مسئولان سازمان بازرسی صراحت بیشتر در عملکرد و گزارش آن به رسانه ها و افکار عمومی است تا یک بار برای همیشه پرونده ابهامات و تخلفات احتمالی خصوصی سازی ها در آذربایجان شرقی بسته شود.
... خداوند شاهد و ناظر اعمال ماست، هر کس در هر جایی که هست باید برای اعتلای کشورش بکوشد و منافع ملی و دراز مدت را بر منافع شخصی و کوتاه مدت ارجح بداند. گاهی کارهایی انجام می شوند که ننگ آن تا ابد دامن گیر عاملان آن می شود.
* گزارش از محمد سهرابی
انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (2)

بدعت نيست خيانت آشكار وبزرگي است مسببان امر بايد محاكمه شوند
10:46:53 1395/12/14
عباچي
  
این اعمال کاملا هدفمند و آمرانه انجام میگیرد تا آذربایجان را از یک تولیدکننده به مصرف کننده تغییر دهند.
09:36:27 1395/12/14
قولو
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است