پربازدیدترین ها
کد خبر :   66646  | تاریخ خبر : 1395/12/13  | ساعت : 23:37

پیمان پاکزاد

تبلیغات خاکستری و بدعت رسانه ای


نصر: تبلیغات جزء جدایی ناپذیر رسانه هاست و علت تاثیرگذاری آن اعتمادی است که مخاطبان به رسانه ها دارند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

مخاطب بر اساس محتوا، تبلیغات را باور کرده و دنبال کالاها و موارد توصیه شده در تبلیغات رسانه ای می رود و این نوع تبلیغات در رفع نیازهای مختلف روزمره اعم از پوشاک، خوراک و مواد بهداشتی و آرایشی مردم نقش مهمی را ایفا می کند .

بر این اساس باید رسانه ها با حفظ اعتماد نسبت به خودشان از این قابلیت برای افزایش اعتبار خود استفاده کنند نه برای منافع اقتصادی.
اما برخی از رسانه ها در چند سال گذشته برخلاف اخلاق حرفه ای، تبلیغات خاکستری با منبع مبهم و غیرموثق و اطلاعات و محتوا را بر تبلیغات سفید مبتنی براطلاعات درست ومنبع موثق ترجیح داده اند که علاوه بر اینکه در دراز مدت موجب کاهش اعتماد مخاطبان به رسانه های مذکور خواهد شد، سلامت روانی مردم را نیز تهدید می کند .
به نظر کارشناسان ارتباطات و رسانه، تبلیغات خاکستری نه منبع مطمئنی دارد و نه محتوای آن مورد تائید و اطمینان است؛ بر این اساس برخی رسانه ها از مبهم بودن محتوا و عدم دسترسی مخاطبان به اطلاعات شفاف و دقیق ، سلامت روانی و اعتماد مردم را فدای سود اقتصادی برای چرخاندن چرخ های رسانه ای خود می کنند .
گرچه این گونه از رسانه ها، داشتن مجوز و شرایطی را برای تبلیغات طلب می کنند ولی این مجوزها ضمانت کافی  برای سلامت کالاها و تولیدات مختلف را ندارند و نیاز به بازنگری دارند تا سلامت مردم به خطر نیفتد.
از این منظرتبلیغات نباید بیش از حد غلو کند، بلکه باید منبع موثق و معتبر داشته باشد تا تبلیغات سفید مورد نظر کارشناسان مبنای اخلاقی داشته و در برخی رسانه ها، منافع مادی به صداقت بیان و سلامت مردم ترجیح داده نشود.
*مدرس دانشگاه

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است