پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66500  | تاریخ خبر : 1395/12/15  | ساعت : 16:40

گزارش اختصاصی نصر/

فرودگاه ارس؛ در گیر و دار کلنگ زنی/ فرودگاه به ارس می رسد؟


نصر: صنعتی ترین منطقه آزاد کشور در حالی همچنان بدون فرودگاه است که پنج سال از اولین کلنگ زنی آن می گذرد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر،31 فروردین 1390 پروژه 12 میلیارد تومانی شهرک فرودگاهی منطقه آزاد ارس در زمینی به وسعت 120 هکتار با حضور مدیر عامل وقت برای اولین بار کلنگ زنی شد!

بعد از گذشت 5 سال از کلنگ زنی شهرک فرودگاهی منطقه آزاد ارس در 4 اسفند 1395 دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور گفت: پس از اخذ مجوز از هواپیمایی کشور مراحل احداث فرودگاه ارس آغاز می‌شود و مانند فرودگاه ماکو سعی خواهد شد تا ظرف مدت یک و نیم سال آینده این فرودگاه ساخته شود!

پروژه 120 میلیارد ریالی احداث شهرک فرودگاهی منطقه آزاد ارس در زمینی به وسعت 120 هکتار به دست علیرضا مقیمی مدیر عامل اسبق منطقه آزاد ارس با همراهی استاندار وقت با حضور پروفسور رحمان‌زاده کلنگ زنی شد، پروژه‌ای که بعدها ضرورت کلنگ زنی آن به دلایل غیر اقتصادی و به صرفه نبودن؛ طرح، زیر سؤال رفت و اجرای آن به صورت‌های دیگر ضرورت پیدا کرد.

با توجه به تأخیر و تعلل در احداث پروژه حیاتی شهرک فرودگاهی منطقه تجاری صنعتی ارس در گفت و گویی با ایرج حاتمی مشاور عمرانی مدیر عامل و معاون سابق امور زیربنایی منطقه آزاد ارس به تشریح آخرین وضعیت این منطقه پرداختیم.

مشاور عمرانی مدیر عامل و معاون سابق امور زیربنایی در ابتدا در خصوص لزوم احداث این طرح این چنین توضیح داد: لزوم ضرورت احداث سیستم حمل و نقل و باربری هوایی با توجه به وجود مشتریان و سرمایه گذاران خارجی و تردد این مسافران در منطقه آزاد، که طبق قانون نیازی به اخذ مجوز ویزا برای رفت و آمد ندارند ، یک ضرورت است.

حاتمی ادامه داد: با توجه به رشد روز افزون منطقه آزاد ارس به خصوص در بخش گلخانه ای و لزوم صادرات به کشورهای هم جوار نیاز مبرم به یک واحد ترابری سریع و سیر محصولات صادراتی در بازار جهانی، همچنین ورود محصولات خام وارداتی که در بارخانه ها بارگیری می شود و از طریق این منطقه وارد کشور می شود، پیش زمینه ای برای احداث یک طرح فرودگاهی بود.

وی در خصوص شفاف سازی کلنگ زنی این پروژه 12 میلیاردی در سال 1390 بدون اخذ مجوز چنین توضیح داد: در سال 90 با وجود مخالفت هایی که مطرح شد، مدیرعامل وقت پیشنهاد داد اول باند فرودگاهی ( پرواز ) برای فرود هواپیماهای 50 نفری احداث شود؛ که طبق نظر و صلاحدید مدیرعامل وقت این طرح به همان صورت اجرا شد؛ اول کلنگ زنی انجام شود، بعد مجوز خواهند گرفت!

حاتمی  در شرح بهتر جزئیات شهرک فرودگاهی ارس با توضیح، این طرح را این گونه تشریح کرد: با پیشنهاد احداث فرودگاه، بررسی ها در خصوص این طرح آغاز شد و مشاوران با مشخص کردن 12 نقطه در محدوده ی نوار شمال غربی و اختصاص هر محدوده به یک پهنای باند فرود،بررسی بر روی جزئیات طرح آغاز شد.

وی در ادامه افزود: با پیشنهادهای داده شده، احداث باند فرود هواپیماهای D4 که ظرفیت 200 نفر مسافر را دارند؛ به دلیل صرفه اقتصادیی که دارند در اولویت اجرای طرح قرار داده شد و سه نقطه برای احداث این باند در نظر گرفته شد ولی متأسفانه در سال 90 با وجود مخالفت های بنده و ضرورتی که برای احداث این باند فرود از طرف مدیرعامل وقت احساس شده بود اما! با این تفاوت که ایشان پیشنهاد دادند باند فرودی با هزینه کمتر و برای هواپیماهایی با ظرفیت 50 نفر موقت ساخته شود که به صرفه و بازدهی اقتصادی زیادی نداشت.

حاتمی در ادامه به دلیل مخالفت خود اشاره کرد و اظهار داشت: هواپیما های ظرفیت 50 نفری فقط 25 درصد هواپیماهای کل کشور را شامل می شود در صورتی که هواپیماهای 200 نفر 75 درصد هواپیماهای کل کشور را شامل می شود که منطقی است با توجه به ظرفیت هواپیمایی و بهره اقتصادی از هواپیماهای کلاس D4 ,200  نفری برای این فرودگاه استفاده شود که البته نظر مدیر عامل وقت در حد یک افتتاحیه و کلنگ زنی ماند!

ایرج حاتمی به اولویت های سال جاری و سرمایه گذاری های انجام شده در خصوص پروژه شهرک فرودگاهی منطقه آزاد ارس این گونه تاکید کرد: خوشبختانه با اصلاحیه هایی که در مورد این طرح بعد از 7-8 سال صورت گرفت و ارائه این طرح و بررسی آن توسط کمیته دائمی و فضایی کشور با اصلاح 2-3 مورد و بروزرسانی طرح و اخذ مجوز لازم این طرح از این کمیته و با اختصاص هزینه های لازم و طرح تملک اراضی و فنس کشی اراضی که بخشی ازفنس کشی و تملک اراضی نیز تا کنون اجرائی شده است و در جلسه فروردین ماه سال جاری 1396 به بررسی گذاشته و طرح چگونگی اجرای آن مطرح خواهد شد.

وی در خصوص 3 فروند هواپیمایی که در سال 90 به ناوگان هوایی فرودگاه افزوده شده بود نیز یادآوری کرد: با آمدن ایام نوروز هواپیماهای فوق سبک در باند 500 نفره شروع به تردد می کنند و در آسمان منطقه به پرواز در می آیند که با توجه به کثرت مسافران نوروزی به تعداد این هواپیما ها افزوده می شود و تاکید می کنم این هواپیماها از نوع فوق سبک بوده و هواپیمای مسافری محسوب نمی شوند.

حاتمی در پایان به سرنوشت خودروهای ارس پلاک بعد از احداث فرودگاه این گونه اضافه کرد: در کمیته زمان احداث فرودگاه این مسئله مطرح خواهد شد و در آن زمان در خصوص این امر تصمیم گرفته خواهد شد و من در این خصوص فعلا اظهار نظری نخواهم داشت.

..............................................

گزارش از آیرین رحیمیان

.............................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است