پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66356  | تاریخ خبر : 1395/12/07  | ساعت : 08:31

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها(12)

بقای کسب و کار با چاشنی خلاقیت


نصر: در دنیای پر از رقابت و دگرگونی کسب‌وکار، ایده‌های نو و خلاقانه متاع‌هایی گرانبها و کمیاب هستند که بر سر هر بازاری به فروش نمی‌رسند اما طرفداران و متقاضیان بسیاری دارند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

در هر زمینه ای که فعالیت می کنید اگر به دنبال سود و پول بیشتر هستید باید برای خلاقیت و نوآوری جایگاه ویژه ای تعریف کنید.مهم نیست که حوزه فعالیت شما چیست مهم این است که تا چه حد تلاش می کنید تا خلاقیت را در کسب و کار خود نهادینه کنید.

در حال حاضر خلاقیت و نو آوری در کسب و کارها از اهمیت ویژه ای برخوردار است بطوریکه اگر نادیده گرفته شود آینده و بقای آن کسب و کار را می توان در حاله ای از ابهام دید.

بواقع خلاقیت و نوآوری از والاترین ویژه گی های انسان است  کلیه علوم، تولیدات، فناوری ها صنایع،ابداعات،اختراعات،هنرها،ادبیات، موسیقی، معماری و  به طور کلی اساس انواع تمدن ها از ابتدا تاکنون و کلیه دستاوردهای بشری جلوه های گوناگون خلاقیت و نوآوری است  تمدن انسانی و زندگی وی بدون خلاقیت نمی‌تواند امکان پذیر باشد.

در دنیای کنونی که شاهد فضای رقابتی هستیم کسب و کاری موفق است که دایما در حال مطالعه و پژوهش و نوآوری باشد دیگر دوران گرفتن یک خط و ادامه دادن آن تا ابد درست نیست همواره باید برای تغییر و ارایه خدمات و کالای منطبق با نیاز روز و خواست مشتری برنامه ریزی کرد و آماده بود.

اگر صاحبان کسب و کارهایی که هم اکنون در حال سود دهی هستند تصور کنند که این روند بدون وقفه ادامه خواهد داشت اشتباه بزرگی کرده اند چراکه نیروی انسانی و روش های ارایه خدمات و تولید کالاهایشان روز به روز کهنه تر و برای رقبا قابل دسترسی تر می شود و روزی می رسد که می بینند جایگاه خود را در بازار از دست داده اند ورقبا جای آنها را گرفته اند.

پس اگر مدیریت یک کسب و کار را بر عهده دارید به سرعت درصدد ایجاد بخش تحقیق و پژوهش با بهره گیری از توان نیروهای خلاق باشید تا هم برای سالهای آتی خود برنامه داشته باشید و هم اینکه دایما و به صورت پیوسته مشتریان خود را با ارایه خدمات و کالاهای جدید منطبق با خواست و سلایقشان شگفت زده کرده و بخش بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهید.

پیش نیاز شکل‌گیری و گسترش ایده‌های نو، وجود بستر مناسب برای بروز خلاقیت در درون سازمان‌ها و شرکت‌هاست. حال سوال اینجاست که چگونه می‌توان برای گسترش خلاقیت و نوآوری در درون یک گروه کاری، بسترسازی کرد؟ و چگونه می‌توان ظرفیت‌های خلاقیت در درون گروه را کشف و به حالت بالفعل درآورد؟

پیش از تلاش برای پاسخگویی به این سوالات باید به ماهیت خلاقیت توجه کنیم. واقعیتی که بسیاری از ما از آن آگاهی نداریم این است که خلاقیت، صرفا یک استعداد و مهارت ذاتی نیست بلکه یک فرآیند هدفمند و برنامه‌ریزی شده است و بر همین اساس نمی‌توان انتظار داشت که فقط با استخدام یکسری افراد مبتکر و خلاق در یک سازمان، خلاقیت و نوآوری در آنجا به‌طور اتوماتیک شکل بگیرد بلکه برای نیل به این مقصود باید مراحل مختلفی را پشت سر گذاشت و پیش‌نیازهای متعددی را برآورده ساخت.

امکان بروز و تاثیرگذاری مثبت خلاقیت در هر سازمان، شرکت یا گروهی وجود دارد و با مدیریت و نظارت درست می‌توان کل گروه را، صرف‌نظر از اینکه اعضای آن از چه میزان پتانسیل خلاقیت برخوردارند، به یک گروه خلاق تبدیل کرد.

در این میان، نقش مدیران و رهبران، بسیار حیاتی و تعیین‌کننده است چرا که آنها می‌توانند با نظارت و کنترل بر فرآیندهایی چون نفرگیری، چیدمان اعضای گروه، برگزاری جلسات مشکل گشایی و تشویق اعضای گروه برای ارائه ایده‌های نو و بدیع، یک گروه خلاق و نوآور را تشکیل دهند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران دنیای مدیریت کسب‌وکار، موفقیت و پیشرفت هر گروه کاری در گرو کامیابی اعضای آن گروه در ارائه ایده‌های خلاقانه و نو است و هر گروهی که بتواند برای رسیدن به اهداف و مقابله با مشکلات از ظرفیت‌های خلاقانه خود به نحو بهتر و کامل تری استفاده کند، موفق‌تر خواهد بود.

بر این اساس، یکی از اولویت‌های اصلی مدیران و رهبران عبارت است از تمرکز روی بسترسازی و تقویت ایده‌های خلاقانه و کمک به بروز و ظهور آنها در قالب یکسری فرآیندهای هدفمند و منظم.

سید حسین هاشمی- کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است