پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66325  | تاریخ خبر : 1395/12/06  | ساعت : 13:56

اجرای نمایش "دوئت سازهای ناکوک" در گالری "کیاووش" تبریز/

خشم نهفته در ذات است اما موقعیت ها است که خشم را فرو می آورد


نصر: کارگردان نمایش "دوئت ساز های نا کوک" گفت: این نمایش تنها در پی نشان دادن بعد بیرونی جنگ نیست! درون انسان مخالف خشم اجرایی است اما خشونت هایی که در جامعه دیده می شود و همه افراد جامعه را درگیر می سازد، بر افکار و روان اثر گذاشته و حتی امتحان عمل خشونت آمیز را به یک اتفاق جالب تبدیل می کند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر،پرفورمنس آرت، به معنای اجرای هنری یک اتفاق واقعی بدون نمایش بودن، یکی از اقسام امروزین هنرهای معاصر است. این اجرا توسط یک یا چند اجراگر با همراهی مخاطبان حاضر انجام می پذیرد و این مشارکت محور اصلی اتفاق نمایش قرار می گیرد به طوریکه نتیجه نمایش به دست مخاطب ها رقم می خورد. این همان نمای کلی پرفورمنس آرت است.

این گزارش حاکی است، نمایش "دوئت سازهای ناکوک" در سالن اصلی گالری کیاووش در بین تعداد زیادی از مخاطبان اجرا شد. این اجرا جز اجراهای ضد خشونت و افراطی گری و بالاخص ضد داعش است که بیشتر در این اجرا اساس نمایش بر احساسات درونی و واکنش مخاطبان در لحظه مواجه با اتفاق حین نمایش پایه گذاری شده است. محور اصلی این نمایش نوعی نمایان ساختن واکنش های درونی و تاثیرهای روانی  هر فرد در برابر اتفاقات خشونت آمیز زنده در جامعه کنونی است.

در صحنه چهار اجراگر به صورت یک نوازنده ویلن سل، یک فرد بدون ساز و نشسته بر زمین و هردو با ماسک های ضدعامل شیمیایی و دو فرد راهنمای مخاطبان با یک آرشه ساز ویلن سل در حضور مخاطبان خودنمایی میکرد، مشخصه دیگری از صحنه که توجه مخاطبان را به خود جلب می کرد قرار گرفتن یک توالت فرنگی در پشت مرد نشسته بر زمین بود.

اجراگران راهنمای نمایش با حضور در بین مخاطبان به صورت اتفاقی افرادی را برای قرار گرفتن در صحنه برمی گزیدند و هر فرد را بر روی توالت فرنگی نشانده و مرد نشسته را که یقه پیراهن او را به صورت باز قرار داده بودند به مخاطب نزدیک می کردند و آرشه را در دست مخاطب قرار داده و به گلوگاه مرد نشسته نزدیک می کردند در این حین مرد ویلن سل نواز شروع به نواختن میکرد، مخاطب برگزیده گویی آشفتگی درونی خود را در مقابل فضایی که در آن قرار گرفته بود در لرزش دستان خود می یافت. نگاه هایی که به اطراف می انداخت پر بود از چراهای عمیقی که در چشم های مخاطبان حاضر در پی یافتن پاسخ آنها بود!

نوای ویلن سل و حزن درونی آن ترس ملموسی در وجود فرد برگزیده برانگیخته بود! درونش با دستانش همخوانی نداشت، غلیان درونی او را به کشیدن آرشه بر گلوی مرد مجاور وا می داشت اما دستانش هم چنان در لرزش بود و در یک آن آرشه را رها کرده و از جای خود بر می خاست؛ اما بودند افرادی که کشیدن آرشه بر گلوی مرد نشسته را حتی به اندازه چند سانت امتحان می کردند.

با انتخاب فرد دیگر توسط راهنمای نمایش این بار آرشه بر گلوی مرد نشسته، نشست و با نوای ویلن سل بر گلوی مرد نواخته شد، فرد برگزیده که گویی در آن لحظه حس درونی خود را با نوای ویلن سل آمیخته بود و گلوی مرد را سازی برای نواختن آلام خود ساخته بود از زخمی شدن گلوی مرد بی خبر بود، در آن حین تمام مخاطبان با تمام وجود آرشه های کشیده شده بر زخم های لب باز کرده را حس می کرد.

 در گیر و دار آرشه های چپ و راست کشیده شده یکی از مخاطبان، فرد برگزیده را از خواب عمیق آلام خود بیدار کرد و بر جایگاه نشستگاه نشست! نگاهی بر گلوی زخمی مرد نشسته و دستان خود کرد، برخاست و به سوی مرد نوازنده رفت و آرشه کشیده شده بر آلام فرد به فرد حاضر را در برابر دیدگان مرد نوازنده در هم شکست...

به گفته کارگردان، "دوئت سازهای ناکوک"  این بار با شکستن آرشه به پایان رسید، آرشه ای که در طول اجرا های متعدد خود تا به حال درهم نشکسته بود.

در گفت و گو با کارگردان این نمایش که خود نیز از پایان غیر منتظره این اجرا در تبریز شگفت زده شده بود از تاثیر ویدئوها و عکس هایی که از عملکرد گروه تروریستی داعش بر وی گذاشته بود وسبب طراحی این نمایش شده بود سخن به میان آورد و گفت: در این نمایش آرشه بر گردن نمادی از کشتن و ظلم وارد شده بر فرد ستم دیده و ماسک های شیمیایی بر صورت دو مرد بیان کننده دوئت دو تفکر متفاوت و کنشگر با هم است.

"امین مظفری" تاکید کرد: این نمایش تنها در پی نشان دادن بعد بیرونی جنگ نیست! هنر معاصر عموما به دنبال سوژه های روز جامعه است و هدف من از اجرای این اثر تصمیم گیری مخاطب در لحظه و همچنین نشان دادن احساس و واکنش آنی فرد در وضعیت قرار گرفته است.

این کارگردان جوان ادامه داد: دوئت سازهای ناکوک نشان گر روحیات مخاطبان است، روحیاتی که در درون وی در تضاد زمانی قرار گرفته است، بعضی از افراد برگزیده مشتاق امتحان کردن حرکت آرشه چند سانتی بر گلوی مرد نشسته بودند، بعضی توان ادامه دادن را نداشتند و بعضی این کار را به راحتی با همراهی نواختن ساز انجام می دادند اما با این حال همه مخالف این گونه روال خشم در جامعه هستند.

مظفری بیان کرد: درون انسان مخالف خشم اجرایی است اما خشونت هایی که در جامعه دیده می شود و همه افراد جامعه را درگیر می سازد، بر افکار و روان افراد اثر گذاشته و حتی امتحان عمل خشونت آمیز را به یک اتفاق جالب تبدیل می کند.

امین مظفری در پایان گفت: انسان تحت تاثیر شرایط است و در حال حاضر شرایط است که از نهایت خشونت درون ما جلوگیری می کند، خشونتی که برای هر کدام ما در موقعیت های مختلف اعم از خشونت در خانواده، جامعه، محیط کار و حتی به خود، توانایی بروز دارد.

خشم در درون همه انسان ها وجود دارد اما راه های انتقال آن بسته به شرایطی که در آن قرار داریم بسیار متفاوت است، شاید قدمی که برمیداریم قدم در راه برانگیختن خشم شخصی دیگر با اعمال خود باشیم و از اتفاقی که در درون فرد مقابل می افتد بی خبر باشیم. مهم ترین اقدامی که به عنوان یک فرد جامعه می توانیم انجام دهیم سنجش فکری درست از موقعیت های  خودمان است. شاید اگر سنجش های فکری معقولی در این جهان صورت می گرفت شاهد جنگ های امروزی نبودیم...

...................................

گزارش از: نویده رئوف فرد

..................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است