پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66060  | تاریخ خبر : 1395/11/30  | ساعت : 21:14

آخوندی در ایستگاه استیضاح/

تـاوان قـصـور


نصر: فاجعه هفت‌خوان 5 آذر امسال با برخورد 2 قطار در استان سمنان شکل گرفت 48 مسافر بهشت اثر ایمن نبودن واگن و نبودن وسایل اطفای حریق زنده زنده سوختند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، بالاخره طرح استیضاح آخوندی اعلام وصول شد و قرار است فردا در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح شود.

از شواهد امر پیداست طرح استیضاح آخوندی این بار بسیار جدی‌تر از استیضاح وی در سال 1394 است. آخوندی قبل از استیضاح 94 با استعفای رئیس سازمان هواپیمایی که در دوران وی حادثه سقوط هواپیما رخ داده بود موافقت کرد تا از میزان انتقادات بکاهد اما گویا این مدل برای فاجعه برخورد 2 قطار تکرار نمی شود و آخوندی در چالشی بزرگ‌تر قرار خواهد گرفت.

در موضوع برخورد 2 قطار در سمنان چند مورد واضح وجود دارد که قصور مسئولان وزارت راه را نشان می‌دهد؛ اول اینکه چرا قطار اولی که به هر علتی یک ساعت در خط آهن مانده بود و فقط 55 کیلومتر با یک ایستگاه فاصله داشت باید یک ساعت معطل شود و هیچ کمکی به آن نشود؟ دوم اینکه چرا باید سیستم کنترل اتوماتیک راه‌آهن به گونه‌ای باشد که با خطای محرز انسانی بتوان آن را از کار انداخت؟ سوم اینکه چرا این سیستم باید به گونه‌ای باشد که مسئولان راه‌آهن بارها تصور کنند به علت سردی هوا این سیستم خراب شده است؟

حمید بنایی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره علت وقوع این حادثه گفته است: این کمیسیون حساسیت بالایی نسبت به موضوع دارد و تمام زوایای علت وقوع چنین رخدادی را با کار کارشناسی گزارش کرده و به این نتیجه رسیده که هم نقص فنی و هم خطای انسانی در بروز چنین حادثه‌ای محرز است.

وی افزود: این موضوعی نیست که بتوان به آسانی از کنار آن گذشت، وزیر راه‌وشهرسازی باید درباره سهل‌انگاری‌ها نسبت به تجهیزات راه‌آهن و مدیریت آن پاسخگو شود. وی البته منکر هرگونه نقص فنی شده و خطاها و ایرادات را که بارها از سوی سیستم دیده شده، هشدار تلقی کرده که نقص فنی نیست.

جعفرزاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره پیگیری استیضاح آخوندی در مجلس گفت: من این اطمینان را به بازماندگان داغدار و مردم ایران می‌دهم نمی‌گذاریم خون مردمی که زنده‌زنده در آتش سوختند پایمال شود.

وی افزود: وزیر راه باید پاسخگوی کم‌کاری‌های زیرمجموعه خود باشد و نمی‌شود چنین اتفاق تلخی بیفتد و ما آن را فراموش کنیم.

ایمن‌آبادی با اشاره به کشته شدن بسیاری از هموطنان ما در حادثه هفت‌خوان گفت: 40 انسان بیگناه زنده زنده در آتش سوختند و نمی‌توان بی‌تفاوت از آن گذشت و این استیضاح را برای روشن شدن تخلفات انجام خواهیم داد.

نماینده مردم تبریز در مجلس با بیان اینکه استیضاح وزیر راه در بندهای مختلف از جمله موضوع قطار و عضویت خانواده وی در برخی شرکت‌ها است، گفت: برخی نمایندگان ابهاماتی درباره فرزند وی دارند که در بندهای استیضاح عنوان کرده‌اند.

محمداسماعیل سعیدی اظهار کرد: موضوع استیضاح وزیر راه و شهرسازی در 13 بند جمع‌بندی شده،البته تعداد افراد متقاضی استیضاح نیز زیاد بوده و هر کدام پرسش‌هایی مرتبط با بندها را در روز استیضاح بیان خواهند کرد.

وی با بیان اینکه استیضاح وزیر راه و شهرسازی در بندهای مختلف بوده که یکی از بندها موضوع قطار و بند دیگر مرتبط با عضویت فرزند وزیر راه و شهرسازی و خانواده وی در برخی شرکت‌هاست، افزود: برخی از نمایندگان ابهاماتی در خصوص فرزند وزیر راه و شهرسازی دارند که موضوع را در بندهای استیضاح عنوان کرده‌اند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو خاطرنشان کرد: استیضاح وزیر راه و شهرسازی عمل به وظیفه قانونی نمایندگان است که مردم ما را انتخاب کرده‌اند و ما به دنبال روشن‌سازی برخی از ابهامات بوده تا بتوانیم احقاق حقوق مردم را انجام دهیم.

وی افزود: وزیر راه و شهرسازی در روز استیضاح باید جوابگوی 13 بند ابهامات باشد و طبیعی است که اگر توضیحات وزیر بر مبنای مستند و قانع‌کننده باشد نمایندگان نیز قانع خواهند شد.

سعیدی با اشاره به اینکه برخی تلاش می‌کنند استیضاح را سیاسی جلوه دهند، تصریح کرد: این استیضاح سیاسی نبوده و یک استیضاح فنی است و نمایندگان در حوزه تخصصی، کاری و اجرایی ابهاماتی دارند و موضوعات سیاسی اصلاً مطرح نیست.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جان باختن تعدادی از مردم آذربایجان در فاجعه قطار تبریز و سمنان در ایستگاه هفت خوان سمنان، گفت: این حادثه مردم تبریز را متاثر کرد و مردم خواستار پاسخگویی وزیر در این زمینه هستند.

وی بار دیگر تاکید کرد: استیضاح وزیر فقط به خاطر این تصادف نیست بلکه وزیر کارنامه قابل قبولی ندارد و باید نسبت به عملکرد ضعیفش پاسخگو باشد.

سید هادی بهادری، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در گفتگویی در ارتباط با پاسخگویی وزیر راه به سولات طراحان استیضاح در جلسۀ کمیسیون عمران گفت: در این جلسه استیضاح کنندگان بعد از شنیدن پاسخ آقای وزیر به بند اول سوالات، با بیان اینکه قانع نشدیم جلسه را ترک کردند. قرار است که این محورها در صحن بررسی بشوند.

نماینده ارومیه گفت: محورهای خیلی مهمی در این طرح هست و نمایندگان بایستی جواب می گرفتند. طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی که در دستور کار جلسۀ روز یکشنبه اول اسفند ۹۵ قرار گرفته است، شامل ۱۳ بند زیر است:

۱ – عدم پاسخگویی مناسب به مطالبات اجتماعی در خصوص بحران ها و آسیب های شکل گرفته شده در سنوات گذشته، حال و آینده

۲-  سیستم ریلی به‌عنوان ایمن‌ترین شیوه حمل و نقل در دو سال گذشته در یک محل دارای دو سانحه مرگبار شده است در حالی که اولاً عامل آن مشکل مدیریتی و خطا در برنامه‌ریزی بوده و نه یک اتفاق. ثانیاً در استیضاح قبلی ایرادات اساسی ایمنی حمل و نقل ریلی هشدار داده شده بود و ثالثاً این سانحه دردناک در محوری اتفاق افتاد که هزینه ابهام‌آمیز تجهیزات سیگنالینگ آن مورد سؤال در استیضاح قبلی بود و بلاک‌بندی این مسیر به‌عنوان افتخار مدیریتی وزارت قلمداد می‌شد ولی همین بلاک‌بندی به‌دلیل سوء مدیریت و برنامه‌ریزی موجب سانحه شد.

۳ –  علت به‌کارگیری نیروی بازنشسته علی‌رغم مخالفت وزارت اطلاعات به‌عنوان مسئول حراست وزارتخانه چیست و چرا علی‌رغم تذکرات دستگاههای نظارتی ایشان را حفظ کرده‌اید و در قبال دخالت‌های گسترده ایشان در تخلفات اقتصادی و سوء استفاده‌های مدیریتی سکوت کرده‌اید؟

۴ –  توسعه فعالیت اقتصادی بنگاه‌های وابسته به جناب‌عالی در حوزه وزارت راه و شهرسازی چیست و نقش فرزند شما در قراردادهای وزارتخانه چه توجیهی دارد؟

۵ –  مسکن مهر را مزخرف اعلام کرده و مسکن اجتماعی که در سال اول وزارتتان جایگزین مسکن مهر اعلام نمودید هیچ‌گاه معرفی نشد. طرح جامع مسکن را هم متوقف و بخش مسکن را بلاتکلیف کردید.

۶ –  علت اینکه توافقات خرید هواپیما را مخفی انجام داده و متن توافق را حتی در اختیار کمیسیون عمران قرار ندادید، چیست؟

۷ –  علت اینکه در هیئت دولت به‌جای کار وزارتخانه به‌دنبال طرحهای حزب‌سازی هستید، چیست؟

۸ –  علت عدم شفافیت در قراردادهای شرکت فرودگاه‌های کشور و عدم نظارت بر فعالیتهای اقتصادی مدیران این شرکت چیست؟

۹ –  چرا بررسی سانحه آنتونوف ۱۴۹ تهران ــ طبس را متوقف نمودید؟

۱۰ –  در خصوص ۴ سانحه مرگبار هوایی و ریلی چه پاسخی دارید؟

۱۱ –  برای کشته شدن سربازان راکب اتوبوس در فارس چه پاسخی به جامعه دادید؟

۱۲ –  در تمام دنیا با سوانحی چون سقوط آنتونوف و قطار سمنان، مدیر مربوطه استعفا یا برکنار می‌شد اما شما در سانحه آنتونوف که با مجوز غیرقانونی رئیس هواپیمایی وقت فعالیت می‌کرد، رسماً از ایشان حمایت کردید و جلوی استعفای ایشان را گرفتید، چه پاسخی به افکار عمومی دارید؟

۱۳ –  کریدورهای بین‌المللی عبوری از ایران به‌دلیل عدم اقدام به‌موقع در کشورهای مجاور جایگزین شده و عملاً فرصتهای نسلهای آینده در حال از دست رفتن است، چه پاسخی دارید؟

طرح استیضاح وزیر راه و شهرسازی در شرایطی انجام می شود این استیضاح تنها به فاجعه قطار تبریز-مشهد محدود نمی شود و مردم و نمایندگان آذربایجان شرقی از عملکرد ضعیف این وزارتخانه در اجرای طرح های راه و شهرسازی استان انتقاد دارند و معطلی چندین ساله پروژه های متعددی مانند راه آهن میانه – تبریز، بزرگراه اهر – تبریز، بزرگراه شبستر- تسوج، مرند – جلفا، بزرگراه تبریز – سهند و... و عقیم ماندن پروژه آزادراه تبریز – بازرگان علامت سوال هایی است که در ذهن شهروندان آذربایجان شرقی وجود دارند که بی پاسخ مانده اند.

در این حال حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل در آذرماه گذشته در شرایطی که وزیر راه و شهرسازی پس از فاجعه مصیبت بار قطار تبریز-مشهد تحت فشارهای زیادی از سوی مردم و رسانه ها برای استعفاء و نمایندگان مجلس برای استیضاح به دلیل ناکارامدی در مدیریت راه آهن کشور و دیگر بخش های حمل و نقل قرار گرفته بود، مورد توجه ناظران قرار گرفت.

بخشی از ناظران معتقد بودند حضور معاون رئیس جمهوری در آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و سرکشی به پروژه های نیمه تمام راه آهن و بزرگراه و دادن وعده هایی برای تسریع در اجرایی شدن این پروژه ها به سبب تلاش دولت برای جلب رای اعتماد مجدد نمایندگان مجلس در طرح استیضاح "عباس آخوندی" است تا وزیر راه با دست خالی به جلسه استیضاح نرود.

سفر محمدباقر نوبخت در حالی است که پروژه های راهسازی آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل دچار کم توجهی وزارت راه و شهرسازی بوده اند و برخی از پروژه ها مانند راه آهن تبریز-میانه قدمتی به اندازه دو دهه دارند و برخی نیز مانند راه آهن اردبیل در بودجه امسال رقم قابل توجهی دریافت نکرده اند و برخی نیز مانند آزادراه تبریز- بازرگان با برخی کارشکنی ها متوقف شده اند.

اما بخشی دیگر از ناظران معتقدند و فاجعه قطار تبریز- مشهد هر چند حادثه ای به غایت تلخ و دردآور بود، اما می تواند موجب توجه بیش از پیش دولت به زیرساخت های حمل و نقل ریلی و جبران کمبودها و کم توجهی های گذشته دولت به بخش راهسازی و راه آهن آذربایجان باشد. آنها سفر محمدباقر نوبخت به تبریز، ارومیه و اردبیل را فرصتی مناسب برای برآورده کردن خواسته های به حق مردم آذربایجان در توجه به توسعه زیرساخت ها می دانند و امیدوارند این سفر و توجه دولت نه از روی رویکردهای سیاسی و تلاش برای دست پر نشان دادن وزیر راه در روز استیضاح، بلکه از روی توجه به «اقدام و عمل» در سال اقتصاد مقاومتی باشد.

در هر حال در جلسه فردای مجلس شورای اسلامی، عباس آخوندی مورد استیضاح نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت و در این طرح علاوه بر سوء مدیریت وزارت راه در فاجعه قطار تبریز-مشهد، مسائل مهم دیگری مطرح خواهد شد.

امیدوار هستیم دولت پس از فاجعه مصیبت بار قطار تبریز-مشهد کمبودها و بی توجهی گذشته به این بخش مهم را جبران کند تا دیگر هیچ گاه شاهد بروز حوادثی این چنین تلخ نباشیم.

بخش راه یکی از مهمترین زیرساخت های توسعه کشورهاست آذربایجان شرقی در زمینه بزرگراه ها، آزادراه ها و راه آهن یکی از فقیرترین استان های کشور است، در حالی که آذربایجان شرقی به عنوان دروازه ورود به اروپا و قفقاز باید پیش تر از این ها زیرساخت های راه و حمل نقل خود را تکمیل شده می دید.

عباس آخوندی فردا باید به سوالات زیادی پاسخ دهد تا بتواند با کسب رای اعتماد دوباره مردم، دوباره بر مسند یکی از مهمترین وزارتخانه های زیر ساختی کشورمان تکیه زند.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است