پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   66046  | تاریخ خبر : 1395/11/30  | ساعت : 15:44

گزارش نصر از آغاز اجرای نمایش "اتابک پارکینین تراژدیسی" در تبریز/

تراژدی سردار ملّی در پرده های سفید/ستارخان در جنگ با ظلم هنر آفرید


نصر: زنگ افتتاح نمایش "اتابک پارکینین تراژدیسی" 26 بهمن در تئاتر شهر تبریز با حضور خانواده سردار ملّی، به دست "علی اصغر شعر دوست" به صدا در آمد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر نصر، "علی اصغر شعر دوست" با حضور در این مراسم و افتتاح نمایش "اتابک پارکینین تراژدیسی" خوشحالی خود جهت حضور در تبریز و شرکت در این مراسم ابراز کرد و گفت: بسیار خرسندم که زاده شهری هستم که شهره در جوانمردی و ایثارگری دارد و شیرمردانی مانند ستار خان و باقر خان را در تاریخ خود جاودانه ساخته است.
نماینده سابق مردم تبریز در مجلس  با بیان اینکه مردم تبریز همواره پیشرو آزادی خواهی و مبارزه با استبداد و استعمار بوده‌اند، اظهار داشت: هنوز هم صدای مشروطه خواهان از کوچه پس کوچه‌های تبریز، محله های  چرنداب، سرخاب، خیابان، امیر خیز به گوش می‌رسد.
شعر دوست افزود: ستارخان نهضت مقاومت را از تبریز شروع کرد و آن را تا تهران پیش برد و برای استقلال، آزادی و قانون جان خود را پیشکش ملت شریف ایران کرد و این راه ادامه یافت تا در بهمن سال 56 پرچمی را که ستارخان و مبارزان مشروطیت بدست گرفته بودند، بار دیگر به احتراز درآمد. امیدوارم این نمایش بعد از تبریز در تهران و دیگر شهرها نیز اجرا و به معرفی زحمات و تلاش‌های این مبارزان غیور بپردازد.

سفیر سابق ایران در تاجیکستان  با بیان اینکه مردم آذربایجان همواره از تمامیت ارضی ایران دفاع کرده‌اند، یادآور شد: در دوران پس از پیروزی انقلاب نیز سربازان غیور لشکر عاشورا با فرماندهی سرداران رشید خود، برای یکپارچگی ایران از سراسر آذربایجان به جبهه‌های جنگ رفته و برای ایران جان خویش را در طبق اخلاص نهادند
وی در پایان از نویسنده، کارگردان، و سایر عوامل این گروه برای تولید چنین اثر ارزشمندی قدردانی کرد.
این گزارش حاکی است، این نمایش  به نویسندگی " مرتضی هاشم پور" و کارگردانی " سیروس مصطفی"  با بازی بازیگرانی همچون: ابراهیم عباس علی‌زاده، سیروس مصطفی، محمدرضا قنبری، رامین بوستانی، میثم حبیبی، بابک قره‌خانلو، عاشیق عیسی قراخانلو  در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز به هنرنمایی پرداخت.

این نمایش به زبان ترکی اقامت چند روزه ستارخان در پارک اتابک بعد از گلوله خوردن وی که در بستر نقاهت و تب بوده و در هذیان‌گویی بسر می‌برد را روایت می‌کند که عامل به شهادت رسیدن سردار ملی بعد از چهار سال و سه ماه می‌شود. در این اثر که بعد های مختلف شخصیت ستارخان به پنج کاراکتر تقسیم شده بود، هر کدام سعی در اجرای روحیات و تفکرات مختص زمان بحران پارک اتابک را داشتند، طبق گفته های کارگردان این نمایش پیش از به صحنه رفتن " اتابک پارکینین تراژدیسی"، هدف این نمایش روایت تاریخ، روی صحنه نبوده بلکه تلفیق هنر با واقعه تاریخی و ایجاد فضای تراژیک آن روزها برای مخاطب معرفی شده است اما این درحالی است که نمایش طبق دیالوگ ها و اسامی تاریخی نام برده شده همچنان سعی در روایت تاریخ دارد.

نکته قوت و قابل توجه این نمایش در جذب مخاطبان خود با توجه به موضوع ملّی و بومی که داشت ، حضور مسئولان دولتی و نهاد های فرهنگی استان بود که الارغم عدم حضورشان در طول جشنواره فجر استانی، برای تماشای این نمایش به تئاتر شهر تبریز آمده بودند، این یکی از ارزش های بزرگ این نمایش تلقی می شود که توانایی جلب اعتماد مسئولان دولتی را در مورد ارزش و ظرفیت بالای تئاتر تبریز، کسب کرده بود.  
در حاشیه برگزاری این نمایش نظرات کارشناسان حوزه تئاتر خودنمایی می کرد که در اینجا به نظر دو کارشناس حوزه تئاتر و فیلم اشاره می شود.

"علی پوریان" کارشناس ارشد بازیگری درباره فضای ملودرام گونه نمایش برخلاف عنوان آن توضیح داد و گفت:  برخلاف اسم نمایش "اتابک پارکینین تراژدی سی" این نمایش در سطح یک درام باقی ماند. حتی گاهی به ملودرام سوق پیدا می کرد که این جنبه ملودراماتیک را میتوان در تاکید متن و گاها اجرا بر تاثیر گذاری احساسی بر تماشاگر مشاهده کرد. به عنوان مثال می توان به این موارد اشاره کرد: مواقعی که عاشیق در جای جای نمایش ترانه هایی فولکلور اجرا می کند و نمایش بطور کلی متوقف می شود و یا دیالوگ های شعار گونه ای که به صورت مستقیم به سوی تماشاگر پرتاب می شود تا بر حس وطن دوستی مخاطب که گاه به وطن پرستی افراطی سوق پیدا می کند، صحه بگذارد.

وی ادامه داد: در واقع این نمایش برهه ی کوتاهی از زندگی ستارخان ( از لحظه تیر خوردن تا مرگ) را مد نظر قرار داده و سعی دارد بصورت کابوس وار نقبی بزند به فضای خفقان دوره ای که مشروطه داشت به شکست می انجامید. ولی به نظر من چالشی که در درون ستارخان در جریان است در حد و اندازه ی یک تراژدی پرداخت نشده و ما صرفا مویه واگویه ای را از زبان 4 بازیگر که سعی میکنند هرکدام بعدی از ابعاد شخصیتی ستارخان را نشان دهند مواجه می شویم. اما اینکه چقدر توانسته اند ابعاد گوناگون این شخصیت را نشان دهند جای بحث دارد و اصلا آیا شخصیت ستارخان آنقدر پیچیده گی دارد که بتوان از چهار بعد مختلف به آن پرداخت کرد؟ و اگر دارد این ابعاد چه تعارضی باهم دارند که بتوانند در کشمکش با همدیگر درامی تراژیک خلق کنند؟  

پوریان در ادامه اظهار داشتت: در این نمایش به چالشی که در درون ستارخان در جریان بود به اندازه ی یک تراژدی پرداخت نشده بود و ما صرفا مویه واگویه ای را از زبان 4 بازیگر که سعی می کردند هرکدام بعدی از ابعاد شخصیتی ستارخان را نشان دهند مواجه می شدیم و این درحالی بود که این افراد ابعاد مختلف شخصیت ستارخان نبودند. چون تقریبا همه آن ها در طول نمایش - به جز در مواردی که بحث تسلیم ستارخان و دادن اسلحه به میان میامد- بر وضعیت موجود مویه می کنند و چالشی دراماتیک بین این اشخاص صورت نمیگیرد. در واقع این ایده یک ایده ی خوب است که به نظر من عقیم مانده و کار کارگردان را سخت تر کرده است؛ اگرچه کارگردان سعی کرده است با طراحی میزانسن های اکتیو و با کار کردن بر روی بازی و لحن بازیگران فضایی دراماتیک خلق کند و این خلاء متن را پر کند. در این میان  یکدستی بازی ها و بازی خوب خود سیروس مصطفی در خلق تیپ های مختلف از نقاط مثبت کار بود.

نقدی بر "اتابک پارکینین تراژدیسی"
"حسین اصل عبداللهی" کارشناس ارشد تئاتر با اشاره به اینکه در روایت داستان از اسامی اشخاص تاریخی به صورت روایتی نام برده شده است، اظهار داشت: اسامی که در متن نمایش از آنها نام برده شده بود در روایت تاریخ به وفور شاهد تکرار آنها بوده ایم و این امر در سیر نمایش نقطه خاصی از تاریخ را روشن نمی کرد و صرفا جهت افزایش بار احساسی نمایش به کار رفته بود و از تاثیر عمیق و واقع آن در درک واقعه می کاست.

عبداللهی ادامه داد: روایت نمایشنامه یک روایت غیر رئالیستی بود، بدین شکل که کاراکتر ستارخان تکثیر شده بود تا از زوایای متفاوت شخصیت را برای مخاطب نمایان کند اما عملا به علت عدم تمایز بین کاراکتراهای مختلف در بیشتر مواقع نمایش، تفاوتی از نظر چند بعدی نشان دادن این کاراکتر دیده نمی شد به صورتی که ممکن بود در نظر اول مخاطب متوجه ستارخان بودن هر بازیگر نشود.حال با توجه به این نکته، اصرار کارگردان بر خلق فضایی رئالیستی عمدتا در دکور و نور حاکی از بلاتکلیفی یا عدم تحلیل مناسب از متن در کارگردانی نمایش بود.

وی با تاکید بر فضای تاریک و غم انگیزی که محتوی تاریخی نمایش در بر داشت افزود: ذات لحظات سپری شده ای که در پارک اتابک بر سر ستار خان گذشته، تاریک و نشان از خفقان زمان حاضر بوده است و متاسفانه این شاخصه در دکور و صحنه نمایش به صورت رنگ سفید پرده ها و نور شدید صحنه با فضای وهم آلودی که داستان داشت در تناقض بود.

  این گزارش حاکی است،  در پایان این مراسم "سامی سردار ملی"، نواده ستارخان  طی سخنانی اظهار داشت: برخی در صحبت کردن هنرمندند، برخی در بیان زیبایی‌ها، ستارخان نیز در جنگ با ظلم هنر آفرید. تاریخ معلم انسان‌هاست و باید از این معلم درس بگیریم، با مطالعه و درس گرفتن از تاریخ است که خواهیم توانست زندگی و خطاهای گذشتگان را تکرار نکنیم.

وی تصریح کرد: در کتاب آسمانی ما مسلمانان نیز آمده است که «در زمین بگردید و درس بگیرید» از این رو این برای ما تکلیف است و برای هنرمندان اهمیت بیشتری دارد که به تاریخ و فرهنگ و گذشته ی پرافتخار خود بیشتر آشنا باشند.

"سیروس مصطفی" کارگردان نمایش “اتابک پارکنین تراژدیسی” نیز طی سخنان کوتاهی با اشاره به مشکلات تولید این اثر گفت: متاسفانه هنرمندان در انتخاب متن محدودیت دارند، از مسئولان می خواهم از نویسندگان و نمایشنامه نویسان برای تولید آثار فاخر و بومی و نمایشنامه‌های ایرانی حمایت کنند.

در پایان این مراسم، از طرف خانواده سردار ملی با تقدیر از عوامل این نمایش به اعضای گروه آینا لوح تقدیر و تندیس ستارخان اهدا شد.

....................................................

گزارش از نویده رئوف فرد

....................................................

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است