پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   65930  | تاریخ خبر : 1395/11/30  | ساعت : 23:25

انزابی در گفت و گو با نصر:

انقلاب ما انقلابی مکتبی و جهانی است


نصر: مردان مبارز انقلابی که نقش بی بدیلی در وقوع انقلاب داشتند گفتنی های فراوانی از آن روزهای خون و قیام داشتند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، در بدو ورود به دلیل تأخیر 5 دقیقه ای که داشتم با دلخوری سری تکان داد و اما همچنان با نگاه بشاش جواب تاخیرم را داد؛ حساب کار دستم آمد، که با مردی دقیق و منظم هم صحبت شده ام.

بعد از سلام و احوالپرسی به اتاق مصاحبه راهنمایی شان کردم ، کت شان را با احتیاط از تن در آورده و شال شان را با دقت تاکرده برروی کت گذاشتند. سمت راست میز هم پاکت کتاب های شان را با چنان سلیقه ای تا کرده و کتاب ها را برای ارائه در مصاحبه روی هم چیدند که من در عجب مانده بودم.

به بهانه روزهای پر التهاب بهمن 56 و 57 با "احمد حسین انزابی" مبارز دوران انقلاب و مدرس دانشگاه به گفت و گو نشستیم:

وی در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: خوشحالم که خبرگزاری نصر فعالترین شبکه خبری رسانه آذربایجان است،امیدوارم این رابطه تداوم داشته باشد هم در بحث های خبری و هم بحث های تحلیلی، اقتصادی و مسائلی که جامعه نیازمند آن است وجنبه خبر به معنای اطلاع رسانی و تحلیل و گذاره های علمی می تواند در توسعه این خبر گزاری نقش اساسی ایفاءکند.

انزابی بعد از تبریک ایام فرخنده دهه فجر گفت: معمولا وقتی از فعالان انقلاب صحبت می شود با عنوان نسل اول،دوم و امروز صحبت از نسل چهارم است.من نسل دوم هستم چون نسل های اول پشت سرامام و آنهایی که در حوزه علمیه قم دهه بیستم و دهه سی ام و البته با شروع نهضت روحانیون دردهه چهل ام به امام لبیک گفتند بودند و جایگاهشان جایگاهی علمی، خطابه و بعد از آنها حوزوی ودانشگاهی وفرهنگی و بازاری،بود.

وی اضافه کرد: من فرزند حاج شیخ محمد حسین انزابی هستم پدرم1299 درتبریز متولد شده ،حوزه های علمیه تبریز و قم تحصیل کرده ود ر محضر بزرگانی چون:آیت الله حجت، آیت الله مرعشی نجفی، علامه طباطبایی وآیت الله شهیدی مسائل دینی را تلمذ کرده است وچون به خطابه و وعظ  علاقمند بوده ازهمان دوره جوانی در 18 سالگی وارد مدرسه صادقیه تبریز( که کالج گفته می شد)شده ودر نهایت خود مدرسه صادقیه وی را به عنوان معلم استخدام می کند و بعد از سه سال نیز به قم مهاجرت کرده و ملبس به لباس روحانیت می شود.

انزابی اضافه کرد: خانواده ما 14 نسل است که از سال 1920 در خامنه امام جمعه بودند و در آن زمان که تشیع رشد پیدا کرده به طور رسمی در ایران در خامنه موسس مدرسه علوم دینی بودند . ما 300 سال با سابقه سلسله روحانیت در خامنه بودیم و بعد به منطقه انزاب رفته و الان در حدود 120 سال است که در تبریز هستیم یعنی من و پدر متولد تبریز و پدر بزرگم در نجف بزرگ شده و تحصیلاتش در نجف بوده ؛ در واقع ما جزو خطه آذربایجان و خطه نجف اشرف و نهایتا تبریزهستیم. افتخار می کنیم که در تبریز شهر علم و سیاست و فقاهت ، شهراقتصاد و مدیریت، شهر نهضت و قیام وشهر قهرمان و قهرمان پرور هستیم.

وی اضافه کرد: بنده در این خانواده و در این فضای سیاسی و علمی دربهمن ماه سال 1325 متولد شده و در یک خانواده کاملا سیاسی بزرگ شدم اولین مدرسه ام مدرسه انوری با مدیریت مرحوم آقا میرجواد اقتصاد خواه بود و تا اول دبیرستان آنجا بودم، بعد از اتمام دوره اول دبیرستان وارد فضای سیاسی  پدرم شدم تا15 بهمن ماه که نقطه عطف روحانیت بود مستقیم و غیر مستقیم وارد صحنه شدیم. هفته ای چهار نوبت شهربانی پدرم را احضار می کرد و باید صبح اول وقت خودش را به شهربانی معرفی می کرد.

این مبارز سیاسی قبل از انقلاب افزود: سال 42 دوره دبیرستان را در رشته دبیری در مدرسه لقمان گذراندم و بعد ازاتمام در کنکورشرکت کرده (در آن زمان کنکوراستانی بود) و در رشته ادبیات فارسی پذیرفته شدم اردیبهشت ماه سال 46 حرکت های دانشجویی در دانشگاه ها و از جمله تبریزشروع شد، ولی گروه های خاصی بودند از دانشجویان که در تهران و تبریزحرکت های انقلابی و تظاهرات می کردند و به عنوان درخواست خواسته های صنفی مطرح بود.

وی ادامه داد: تهران و تبریز از اردیبهشت ماه 1356 حرکت های دانشجویی را شروع کرد اما تشکیلاتی نبود یک جور جوشش درونی دانشجویی بود که یک عده مستعد بودند و سخنرانی میکردند، آن موقع دانشگاه های فنی و ادبیات تبریز پر شور ترین دانشجویان را داشتند که حرکت های سیاسی در غالب خواسته های صنفی مطرح شد هر روز این حرکت ها ادامه داشت یک روز در دانشکده ادبیات و یک روز در دانشکده فنی تا آنجا که ما حرکت دانشجویی مان را کشیدیم به طرف بازار و اعتصاب کردیم بازاری ها هم مغازه ها را بستند و بعد ها هم مبارزات مان را به داخل مردم کشاندیم. من هم به عنوان یک دانشجو و فرزند یک خانواده سیاسی حرکت های سیاسی ام را شرو ع کردم که به علت شدت سختی ها زیاد ادامه نداشت بعضی ها را گرفتند بعضی ها به دامن چپی ها خزیدند و بعد ها هم صدایشان از کشور های بیگانه درآمد و به این ترتیب حرکت های دانشجویی به نوعی بایکوت شد واز سال 47 به بعد به صورت هماهنگ نبود مگر تشکل های مخفی،که گاهی درگیر می شدند وگاهی لو می رفتند.از سال 50 تا سال 54 سخت ترین دوران برای حوزه  ودانشگاه بود و بازاری ها هم اولین پشتیبانان نهضت بودند ولی خیلی سخت گیری می شد ومشکلات اقتصادی زیادی داشتند و همکاری دولت خیلی کم رنگ بود.

این مبارز سیاسی اضافه کرد: از سال 51 تا به الان در آموزش و پرورش هستم و به تدریس مشغولم ادامه تحصیلات ام  بعد از پیروزی انقلاب بود. دیپلم، کارشناسی ارشد را در رشته ادبیا ت فارسی و دکترا را در رشته ادبیات عرفانی گذراندم.

این مدرس دانشگاه افزود: ازلحاظ فعالیت های علمی اولین مقاله تحقیقی به عنوان تطبیق حقوق جهانی با حقوق اسلام را به قم فرستادم نشریه ی مکتب اسلام تنها نشریه ای بود که به عنوان یک نشریه دینی ماهیانه از قم منتشرمی شد. نشریه دوم در قم که جنبه سیاسی داشت مکتب تشیع بود که به صورت سالنامه بود ودر راس آنها مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی قرارداشت ومقاله من درآنجا انتخاب شد  ودر مکتب تشیع به عنوان یک مقاله برتر تطبیقی علوم اسلامی انتخاب شد.

انزابی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب، مدرس دانشگاه بودم هم مدیریت دولتی دانشگاه پیام نورکه بعد ها فعال شد و هم دانشگاه آزاد اسلامی که جزو ره آورد پیروزی انقلاب اسلامی است . در دانشگاه آزاد اسلامی، هم تحصیل و هم تدریس می کردم درآن زمان علومی چون(علم کلام –انسان شناسی-انسانی-علوم قرآنی-تاریخ قرآن-اخلاق اسلامی اخلاق کارگزاران،مسائل مدیریت)راکه کتاب نداشتند در دهه 60 تالیف کرده و تدریس می کردم. حرکت علمی من بعد از پیروزی انقلاب که مسئله فرا خوان ها مطرح شد بوده است وتا به امروز همچنان می نویسم. 100 مقاله در مجامع علمی عرضه کرده و16 کتاب درسی تالیفی دارم .

وی اظهارداشت: بعد از اینکه دانشگاه ها به خاطر تفکرات غیر دینی تعطیل شد مراکزتربیت معلم برای تربیت نیرو درآموزش و پرورش ایجاد شد تا دانشگاه ها به طرف تالیفات اسلامی سوق داده شوند. مراکز ترییت معلم در سراسرکشورنبود،بنابراین تبریزسهمیه رشته دینی، عربی و علوم تربیتی شهرهای (خراسان –مازندران- گیلان - آذربایجان غربی- آذربایجان شرقی- اردبیل- کردستان- ایلام وکرمانشاه) را تقبل کرد و سهمیه این 8 استان همه در تبریز مشغول به تحصیل بودند. درس های جدید با عنوان های جدیدانتخاب شد وعلوم تفسیری برای رشته معارف دینی افزوده شد و منابع دروس نیزازکتاب های تفسیری استاد شهید مطهری تعیین شد.

انزابی در پاسخ به این سوال که اصلی ترین پیام انقلاب بعد ازچهار دهه محقق شده است؟گفت: سالهاست روی این مسئله حساس شده ام باید بگویم انقلاب ما یک انقلاب مکتبی است ،مکتب پیروز شده است امروز این مکتب اسلام است که حاکمیت دارد وطبق وعده الهی این مکتب، جهانی خواهد شد و حاکمیت الله در جهان یک حاکمیت غیر قابل برگشت است.مکتبی پیشتاز، جهانی و عرضه شده بر قرآن، ودین اسلام و قرآن جهانی است هم از نظر آحاد مردم هم از نظر زمان.

وی افزود: ما یک ابر قدر ت مکتبی،سیاسی،اقتصادی، در جهان هستیم و ابرقدرت هایی چون آمریکا،انگلیس و... ترسی نداریم چون خودمان یک قدرت ایم وثروتمند ترین کشور جهان، چه از لحاظ اقتصادی و معنوی و چه رهبری و ولایت، والان که سی و هشتمین انقلاب را جشن  میگیریم این جشن مکتب ماست.جشن پیروزی ایده های اسلامی است.جشن جهانی شدن اسلام است.

امام راحل فرمودند: «پیروزی انقلاب اسلامی یعنی شروع حاکمیت الله در جهان»

این مرد مبارز اضافه کرد: همین انتخابات اخیر آمریکا که نمایندگان در مناظره سیاسی راجع به ایران حرف می زنند این قدرت نیست؟ این حضورنیست؟یعنی ما تسط کردیم ،تصرف کردیم مامسلطیم و سیطره نام ایران جهان را فرا گرفته است که بعضی کشور ها با ما هستند و برخی بر علیه ما، اگر ما در افریقای جنوبی حضور داریم این حضور، حضور انقلابی است وحضور ما در کشور های شرقی و غربی یک حضور مکتبی است.و این است که پیروزیم و این پیروزی ما مرهون پیروزی مکتب ماست.

وی در پاسخ به این سوال که شاه کلید بقای نظام چیست؟گفت:جایی که بحث، بحث مکتب و وعده الهی است باید جهانی بشود و قطعا خواهد شد بنابراین دوامش تضمین شده است.اول بسته به اراده الهی ودوم مشروط به حضور مردم، جان نثاری مردم که آخریش همان آتش نشانان شهید است.

وی تاکید کرد: ملت ما از دو جهت در صحنه هستند 1- پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی، -2 مبارزه با هر گونه ستم و دشمنی های استکبار جهانی، در واقع ما در دو جبهه هستیم جبهه پیشروی و جبهه دفاع از ارزش ها .

از انزابی در مورد نقش زنان در پیشبرد اهداف انقلاب پرسیدیم و وی اینگونه پاسخ داد: وقتی شما این سوال را مطرح می کنید مستقیما منتقل می شوم به مادرم ، پدری که انقلابی است و از سال 1332 در بازار شهر تبریز علیه شاه حرکت هایی دارد در همه ی این دوران مادر پشتوانه است، قیام 42 به رهبری امام در گیری ها شروع شد امام دستگیر شد و حرکت علما در همه شهرستان ها مخصوصا علمای تبریزشروع شد، بگیرو ببند ها شدت گرفت وازعلمای تبریز و 5 نفر از شخصیت ها از جمله پدرم را منتقل کردند به تهران (زندان قصر-قزل قلعه) پدربه اعدام محکوم شد و این خبر به خانواده اطلاع داده شد ما هم به عنوان یک نوجوان در این خانواده، چهارتا برادر دانش آموز بودیم وباز نقش مادرپررنگ بود وتنهایی با شهامت بار زندگی را به دوش می کشید من نقش خانواده را، نقش خانم ها و به خصوص مادران را در حرکت های انقلابی به ویژه از سال 42 به بعد همسو با آقایان می شناسم .همطراز با مردان پیش رفتند تا به عرصه شهادت .

وی در بیان خاطرات اش از دوران انقلاب گفت : دوران 15 خرداد و آذرماه 42 امام زندانی و تبعید شد مبارزات علمای تبریز از جمله انزابی در تهران تا سال 43 ادامه پیدا کرد نفی بلد بودند تا اینکه بالاخره به تبریز آمدند .تشکیل جلسات متعدد به خصوص عصر جمعه ها به عنایت و صلاح دید حاج آقا میلانی که حافظ حرکت امام در ایران بودند انجام می شد. میلانی در نامه ای ازعبد یزدانی خواسته بودند حالا که آقای انزابی در تبعید به سر می برند مبادا تنهایشان بگذارید تشکل و ایجاد یک هیئتی بدهید و ترتیبی بدهید جماعت باهم باشند. این بذری شد برای ایجاد هیئت مذهبی که عصر جمعه ها در منزل بزرگان ومتدینین انقلابی بر گزار می شد. سه تا پایگاه انقلابی در تبریز بود ( مسجد شعبان ، مسجد آیت الله شهیدی خیابانی و بیت شهید آیت الله قاضی) جلسات بیت شهید قاضی پنج شنبه ها و انزابی عصر جمعه ها برگزار می شد، که جان نثارانی زیادی داشت در همان زمان (44 )که هیئت تشکیل شد، نیمه اول سال 44 امام در تبعید ترکیه بودند در مهر ماه سال 44 امام وارد عراق(شهر نجف) شدند. یکی از مردان زرنگ وجان نثار و ارادتمند امام در هیئت که راننده بود به پدرم پیشنهاد می کند که آقای انزابی امام وارد نجف شده اند اگر خیرمقدم و خوش آمد گویی دارید من آماده ام ببرم وقاچاقی نامه را به نجف می برند. آبان ماه سال 44 هفته آخر مهرماه نامه پدرم به امام می رسد امام پاسخ نامه ها را می دهند ودر دوم آبان اولین پاسخی را که امام برای علمای شهر می نویسند به پدرم بوده و از پدرم تشکر میکند واشاره می کند که گویا پاسخ های من به دست شما نمی رسد وبه دیگران هم بگویید که من نامه ها را پاسخ گفتم و به دست شماها نرسیده و امام این نامه را پست می کند اما ساواک بلوکه می کند در پرونده و نمیدهد وکسی هم خبردار نمی شود به جز ساواک، که بعداز پیروزی انقلاب و فرو پاشی ساواک این اسناد پیدا شد.

 و امام دوم آبان سال 1344چنین می نویسد:

 خدمت جناب مصطفی ثقه الاسلام خطیب محترم آقای حاج شیخ محمد حسین انزابی دامت حفاظاته

به عرض می رساند تلگراف جنابعالی که حاوی تبریک ورود حقیر به عتبات و عالیات بود آن نامه ای که حاج ایوب آورده بود موجب تشکر گردید اما احتمال داده که جواب تلگرافی را نرسانند مبادرت به جواب کتبی شدم از خدای متعال موفقیت آن جناب و عموم مروجین دین شریعت مقدسه را در احیای کلمه طیبه اسلام خواستار و ملتمس دعا هستم والسلام و علیکم و رحمه الله از قرار اطلاع تلگرافات حقیر را نرسانده اند چنانچه تلگرافاتی که از ایران برای ما ارسال شده به من نداده اند نوعا جواب را نرسانده اند این معنی ظاهرا برای ایجاد نگرانی وتفرقه است جنابعالی این معنی را به هر نحو صلاح دانستید به حضرات آقایان ودیگران ابلاغ فرمایید.

رو ح الله الموسوی الخمینی

 و شهر اولین ها از نظر ارتباط با امام (اولین نامه امام به علمای تبریز)همچنان اولین هاست.

 

گفت و گو از رقیه علیپور

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است