پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   65844  | تاریخ خبر : 1395/11/26  | ساعت : 07:33

گزارش/

کمپین کفش تبریز الگویی برای حمایت از تولید ملی


نصر: تبریزی‌ها خالق یکی از نخستین حرکت‌هایی شدند که اگر مورد حمایت قرار گرفته و به واحدهای تولیدی دیگر سرایت کند شاید در ایران، چرخ تولید سریع تر از گذشته به حرکت درآمده و جلوی واردات بی‌رویه گرفته شود.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، این‌بار فروشندگان کفش چرم ایرانی در تبریز در حرکتی خودجوش و با ایجاد کمپینی با عنوان نخریدن کفش خارجی، مردم را به نخریدن اجناس وارداتی بخصوص چینی دعوت می‌کنند. با علیرضا جباریان فام، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان کفش تبریز که بانی این کمپین است، گفت‌وگو کرده‌ایم:
 

علت راه‌اندازی کمپین فقط کفش ایرانی چه بود؟

متاسفانه سال‌هاست کفش تولید داخل بخصوص کفش تبریز که از نظر کیفیت و مرغوبیت شهرت جهانی دارد با مشکلاتی عدیده مواجه است. به‌طوری که بیشتر تولیدکنندگان این صنعت به دلایل مختلف مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود شده بودند و بقیه فعالان هم با حداقل ظرفیت کار می‌کردند. هم‌اکنون حدود 40‌هزار خانواده به‌صورت مستقیم و 150‌هزار خانواده به‌صورت غیرمستقیم از صنعت کفش زندگی‌شان را می‌گذرانند و اگر ما به‌عنوان فروشنده و مصرف‌‌کننده بتوانیم از آنها حمایت کنیم، صنعت کفش ایران خانواده‌های بیشتری را صاحب درآمد می‌کند. در این مدت هرچه مشکلات خود را با مسئولان مطرح می‌کردیم نتیجه‌ای نداشت تا این که از حدود سه هفته پیش کمپینی با هدف ترغیب مردم به خرید کالای ایرانی و حمایت از تولید داخلی و به گردش آمدن چرخ اقتصاد ملی ایجاد کردیم.

ترویج کمپین چگونه انجام می‌شود؟

از حدود سه هفته پیش بازرسان اتحادیه با حضور در بازار تبریز و شناسایی فروشندگانی که فقط کفش ایرانی می‌فروختند تابلوهایی با مضمون «با افتخار کالای ایرانی می‌فروشم» را از طرف اتحادیه در این مراکز نصب کردند و باتوجه به استقبال بی نظیر شهروندان و خریداران از این طرح، تعداد دیگری از بازاریان که کفش خارجی می‌فروختند به ما پیوستند و با خارج کردن اجناس خارجی از مغازه‌شان تصمیم گرفتند از تولید ایرانی حمایت کنند. به‌طوری که از آن موقع تاکنون بیش از 500 واحد فروش اقدام به نصب تابلو و عرضه کفش تولید ایرانی و تبریزی کردند.

فکر می‌کنید همه فروشندگان به این کمپین بپیوندند؟

چراکه نه؟ هم‌اکنون حدود 1250 واحد فروش در شهر تبریز به عرضه کفش مشغولند که از این تعداد تاکنون بیش از یک سومشان به کمپین پیوسته‌اند و امیدوارم باتوجه به استقبال شهروندان از این طرح، حداکثر تا یک‌ماه آینده تقریبا تمامی فروشندگان کفش در تبریز به کمپین ما بپیوندند.

کمپین کفش چه تاثیری در ایجاد انگیزه برای دیگر اتحادیه‌ها در حمایت از تولید داخلی دارد ؟

این حرکت خودجوش می‌تواند برای سایر کالاهای تولید داخلی نیز اتفاق بیفتد. به این صورت که این کمپین می‌تواند به‌عنوان یک الگو برای سایر اتحادیه‌ها جهت فروش تولیدات داخلی خود باشد. چرا که تنها راه مقابله با کالاهای قاچاق و اجناسی که می‌توانیم در داخل مشابه آن را تولید کنیم انجام چنین اقدامات مردمی به جای محور قراردادن مبارزه فیزیکی است.

اصلی‌ترین مشکل صنعت کفش را درچه می‌بینید؟

مهم‌ترین مشکل صنعت کفش گران بودن مواد اولیه و تنوع در طرح و مدل آن است. هرچند قیمت تمام شده کفش‌های تولیدی در تبریز به دلیل بالا بودن مواد اولیه گران تمام می‌شود اما کیفیت و مرغوبیت کالا و نیز کمپین ایجاد شده تاحدود زیادی این گرانی را رفع می‌کند؛ چراکه بیشتر فروشندگانی که وارد این کمپین شده اند برای تولید و فروش هرچه بیشتر کالاهای خود راضی‌اند سود حاصل از فروششان کم شده اما چرخه تولیدشان همچنان بچرخد. از سوی دیگر مردم نسبت به مرغوبیت کالایی که می‌خرند مطمئن شده و جلوی فروش کالای نامرغوب هم گرفته می‌شود.

سعیده دلال‌علیپور- جام‌جم

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است