پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   65676  | تاریخ خبر : 1395/11/23  | ساعت : 15:47

گزارش «نصر» از مراسم جشن امضا و دیدار "گروس عبدالملکیان" در شهر کتاب تبریز/

شعر، این پیدای پنهان!


نصر: فلسفه زیر نور صریح خورشید اتفاق می افتد، اما  شعر در پس سایه ها آشکار می شود. شعر راز پنهانی دارد در دل خود! : شاعر گنجی را زیر خاک استعاره ها،ابهام ها ، ایهام ها و موسیقی ها پنهان می کند و این  راه را برای مخاطبش ایجاد می کند

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

تا با خواندن رشته به رشته شعر، این خاک ها را کنار بزند و به گنجی دست یابد که حتی ارزشی بیش از آن چیزی داشته باشد که شاعر سعی در پنهان کردن آن داشته است.
به گزارش نصر، "گروس عبدالملکیان" شاعر پر آوازه ایران، فرزند شاعر بزرگ معاصر " محمدرضا عبدالملکیان" است که به دلیل وجود طبع زیبا در سرودن شعر در خانواده فرهنگی و هنری خویش، این حرفه را از سن 11 سالگی شروع کرد. وی از سال 1377 مطالعه نظریه  و نقد های ادبی را آغاز و اولین کتاب خود را در سال 1381 با عنوان "پرنده پنهان" منتشر کرد.
" شهرکتاب تبریز"  میزبان "گروس عبدالملکیان" شاعر جوان و همچنین مخاطبان و دنبال کنندگان اشعار این شاعر پرآوازه ونامی بود. این مراسم که با استقبال بی نظیر و پر شور مردم هنردوست تبریز همراه بود از بخش های پرسش و پاسخ، شعر خوانی  و امضا کتاب های مخاطبان توسط گروس عبدالملکیان تشکیل شد.

در بخش پرسش و پاسخ گروس عبدالملکیان با اشتیاق و شکیبایی به پرسش های مهمانان خود یک به یک پاسخ داد.
وی در مورد شعر و رسالت شاعر سخن به میان آورد و توضیح داد: همچنان که کار یک فیلسوف، روانشناس و جامعه شناس پیدا کردن  ایده ای جدید است و مسئولیت ابلاغ آن را به شما  دارد تا آن ایده را به شما نشان دهد، شاعر نیز این رسالت را دارد که یک پدیده را بر شما نمایان سازد اما با این تفاوت که پدیده ای نمایان می شود که پنهان بوده است! شعر یک پیدای پنهان است!
 وی افزود: شاعر گنجی را زیر خاک استعاره ها،ابهام ها ، ایهام ها و موسیقی ها پنهان میکند و این  راه را برای مخاطبش ایجاد می کند تا با خواندن رشته به رشته شعر، این خاک ها را کنار بزند و به گنجی دست یابد که حتی ارزشی بیش از آن چیزی داشته باشد که شاعر سعی در پنهان کردن آن داشته است. شاعر مخاطب را در رسیدن به گنجی درونی یاری می کند. برداشت فرد به فرد از رشته های شعر نسبت به اشخاص متفاوت است؛ بطوری که هر جمله به تفسیر های متفاوت از درون فرد  تبدیل می شود. این قوای درون است که شعر را در غلیان های تعبیرات و برداشت ها می اندازد. اهمیت کار شاعر در این است که هم باید به چه گفتن توجه کند و هم به چگونه گفتن!
عبدالملکیان با اشاره بر اینکه  شعر کلاسیک و شعر های مدرن با گذر زمان مخاطبان خود را حفظ می کند و پیشرفت جامعه رو به سوی تغییری مدرن از اهمیت شعر کلاسیک نمی کاهد، تصریح کرد: زنده بودن غالب های کلاسیک شعر نشان از این دارد که هنوز حس و روح شعر کلاسیک در حال روح بخشی به درون  طالبان شعر کلاسیک است. شعر نیمایی، سپید و همچنین شعر درونی نیز در جریان است؛ چراکه روح جامعه، بودن آنها را می طلبد.

وی ادامه داد: ما در جهانی در حال زیست هستیم که رو به سوی مدرنی دارد. جهانی که انسانی مدرن می سازد، روحی مدرن می خواهد و در قبال آن روحش تشنه ی شعری فراخور جامعه مدرن با دغدغه های زمان خود است. نکته قابل تعمل این جریان زنده این است که چطور در جامعه ای مدرن شعر کلاسیک به حیات خود ادامه می دهد، که می توان پاسخ آن را از ذره ذره روزهای پشت سر گذاشته تاریخمان یافت. تاریخ شعر ما پیشینه ای دارد که دیوار های خانه اش با آجر های شعر کلاسیک بنا نهاده شده است و مردمانی داریم که در این زمان زندگی ای با حس و حال دوران سنتی  دارند یا با حس و حالی مدرن با شور و شوق شعر کلاسیک روزگار می گذراند. به همین واسطه است که در زمان حال، حالمان با هر دو فرم شعر جانی تازه می گیرد.
این شاعر جوان اظهار داشت:  صدای شاعر، زنده بر رنگارنگ بودنش است، هرچه رنگ رنگین کمانش بیش تر، زنده تر خواهد بود.
وی با مقایسه فضای ادبی غرب و شرق بیان کرد: سنت جهان غرب سنت فلسفی بیشتری دارد. در شرق شعر و عرفان پر رنگ تر است. دلیل اینکه در غرب کم تر از شعر استفاده می کنند این است که نگاه جهان فلسفی نگاهی بسیار منطقی و صریح است؛ فلسفه زیر نور صریح خورشید اتفاق می افتد وجایی برای ابهام وجود ندارد! مردمانی هم که در این جهان زندگی می کنند بر اساس منطق حاکم بر جهانشان صحبت میکنند اما شرق بر طبق دنیای عرفان پیش می رود.

وی ادامه داد:همان طور که فلسفه زیر نور خورشید نمایان است ، شعر در پس سایه ها آشکار می شود. شعر راز پنهانی دارد در دل خود! مردمان مشرق زمین هم در پس این سایه ها در جست و جوی کلام خود هستند و به همین خاطر است که مشرق زمینان در پی روزگاران  متفاوت خود، شاهد وقایع روزهای آرام و روزهایی که در اسارت جنگ های برخواسته از منطقه جغرافیایی خود بوده اند، در سخنان خود حس و حال روزگاران دیرین را دارند و کلام خود را در شعر می یابند.

عبدالملکیان درباره ارائه مضمون  شعر تاکید کرد: ریشه اصلی شعر در ناخودآگاه شاعر است اما تمام شعر حس و دل شاعر نیست . مضمون شعر ها توسط شاعر انتخاب نمی شوند بلکه این مضمون ها هستند که بر شاعر ظاهر می شود! شعر برخاسته از ناخودآگاه شاعر است، چیزی مانند خواب او است که می توان آن را روانکاوی کرد؛ به طوری که می توان بسیاری از آلام ، افکارو دردهای شاعر را از درون متن هایش بیرون کشید. به گفته ی "پل والری" شاعر و نظریه پرداز فرانسوی: «مصرع ابتدایی یک شعر هدیه خدایان است» سخنی که به میان می آورد بر الهام بر شاعر در شروع اشعار  دلالت دارد، الهامی که شاعر را بر آن میدارد که در پی الهام ابیات اولیه از حال خود خارج شده، بر ساخت و ساز و پردازش شعری ناب بپردازد و در این جاست که علم و دانش ادبی شاعر ثقل بیاناتش خواهد بود، شاعری حرفه ای است که با علم ادبی و تکیه بر تکنیک های ادبی خود این قدرت را دارد که با سروده های  دل انگیزش ریشه در رگ های احساس خواننده اش بنهد.
گروس معتقد است که علاوه بر الهام های دریافتی شاعر از فضای زندگی و حتی از رویا هایش، استفاده از گزینه های الهام بخش محیط زندگی کمک بسزایی بر نوع سرودن شعر شاعر دارد! شاعر برای ارتقای کیفیت اشعارش باید به موسیقی گوش فرا دهد تا زمزمه روحی موسیقی در درونش غلیان پیدا کند و رشته های شعرش پر شود از موسیقی درونش! شاعر باید فیلم های متعدد ببیند تا القای احساس را به مخاطب بیاموزد! شاعر باید از بستر های ایجاد شده در محیط اش استفاده کند.
در گفت و گوی کوتاهی که در پایان مراسم  امضا  با شاعر شیرین سخن مهمان داشتیم صحبت های دلنشینی از نگاه های مختلف او به شعر، به میان آوردیم و دقایقی را  گوش سپردن به کلام یک شاعر زیبا کلام سپری کردیم.
از او پرسیدم که موفقیت اشعار خود را در جذب مخاطب های خود در چه می یابد و عبدالملکیان با طمانینه و ادبیات خاص خود پاسخ داد: مطلع یک شعر اهمیت خاصی دارد که صد البته پایان بندی شعر را نیز نباید از قلم انداخت، چراکه پایان یک شعر اگر از آغاز آن اهمیت بیش تری نداشته باشد، کم تر از آن هم نیست. من اهمیت اشعارم را در این می بینم که با مصرع های اولیه شعرهایم پنجره ای رو به مخاطب گشوده و آن را داخل یک دنیا دیگر قرار دهم و سعی دارم تجسم  زندگی در آن دنیا را برای مخاطبانم سهل کنم. مخاطب با سطر سطر ابیات زندگی می کند، با مصرع ها خومی گیرد و لحظه ی پایان مصرع ها اگرچه شعر پایان می پذیرد اما نقشی که در ذهن مخاطب نگاشته است پایان ناپذیر خواهد بود.
عبدالملکیان با اشاره به سخن زیبا شاعر و نظریه پرداز فرانسوی "پل والری" مبنی بر اینکه «سطرها در نثر مثل قدم های ما در راه رفتن است، همواره  هدفمند هستند و بواسطه آن هدفشان هست که دارای ارزش می شوند؛ اما سطر ها در شعر مثل حرکات ما در رقص است، خود سطرها هستند که هدف خود قرار می گیرند.» چگونگی تشکیل زیباشناسی اشعار و همچنین اهمیت سطر ها در آغاز، بدنه شعر و پایان بندی شعر را بیان کرد.
گزارش خبرنگار نصر می افزاید، در شعر هایی که از "گروس عبدالملکیان" می خوانیم نکته بسیار جالبی که در آنها می یابیم استفاده او از کلمات مدرن رایج در جامعه بود مانند استفاده از کلمات رایج سینماگری؛ مونتاژ، فلش بک و ...که در تصویر سازی سطر ها در ذهن خواننده بسیار موثر بودند، وقتی درباره این موضوع با او صحبت کردیم با صلابت پاسخ داد:  کلمات در شعرهای من آزاد هستند وهیچ مرز و محدوده ای در ورود کلمات داخل اشعارم برای ایفای نقش خود وجود ندارد. بنابراین از کلمات زیادی با محتوای سنتی،مدرن و حتی تازه تشکیل شده در جامعه، همچنین اصطلاحات مخصوص هنرهای دیگر در اشعار خود با توجه به بستر و بافت هایی که می توانند در شعر ایجاد کنند، به کار می برم. البته جنبه مهم استفاده از این کلمات و اصطلاحات کاربرد آنها به صورتی است که پذیرفتنی و حضورشان طبیعی باشد.

عبدالملکیان در آخر سخنان خود به نکات مهمی اشاره کرد که برای شاعران جوانی که راه گشا و سرمایه های عرصه ادبیات خواهند بود، کمک بسزایی خواهد کرد، وی اظهار داشت: شعر ها باید به زبان شعر نوشته شود چرا که وظیفه شعر در این است که در زبان مبدا زیبا، عمیق و تاثیر گذار باشد و جایگاه خود را بواسطه کلمات خود ارتقا دهد تا در صورت ترجمه شعر توسط منتقدان و تفسیر گران  آثار محتویی جایگاه خود را حفظ کند؛ چراکه  در سرودن شعر علاوه بر صورت زیبا، تخیل هم اهمیت بسزایی دارد مخصوصا تخیلی که فلسفی و عمیق باشد نقش بسیار پر رنگ تری در افزایش محتوی شعر خواهد داشت.
گزارش نصر حاکی است، قطعا شهر زیبا و هنری تبریز در آینده ای نه چندان دور میزبان مهمان های کثیری از دنیای هنر خواهد بود، شهری که خود سر منشا بسیاری از هنرهای ادبی بوده است دست گرم هنرمندان جوانش را به گرمی خواهد فشرد.
گزارش از نویده رئوف فرد
انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است