پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   65507  | تاریخ خبر : 1395/11/20  | ساعت : 08:04

یادداشت/

ضرورت نگرش بنیادی به موضوع بنیان دیزل !


نصر: موضوع  تغییرکاربری اراضی کارخانه بنیان دیزل تبریز که روزگاری  یکی از صنایع مهم منطقه ای به شمار می رفت و محل اشتغال چند صد نفر کارگر بود  ، این روزها به بحث رسانه ای و مدیریتی استان مبدل گشته است .

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

بطوریکه احساس می شود این بحث در مواردی صیغه ی احساسی و غیر اصولی  به خود گرفته است و تجربه نشان داده است  تصمیم گیری در این گونه فضا ها و شرایط نخواهد توانست به نتایج مفید و کارسازی منجر گردد .
نا گفته پیداست الزامات توسعه ی تولید وصنعت بالنده که بتواند در شعاع خود به ایجاد رونق و نشاط اجتماعی هم  کمک کند مستلزم پیش شرط هایی است که اصلاح  رویکردهای سیاسی، عملکردهای مدیریتی  و تخصصی و تعامل اصولی با بازارهای هدف از مولفه های آن محسوب می شود .
فلذا به نظر می رسد باید بحث در این موضوع را از مسایل روبنایی و احساسی به نقطه های زیر بنایی و اساسی برد و مدیران را در این چالش به تلاش و حرکت اصولی وادار کرد و گرنه اگر تفکرات و بینش و باور مسوولان و  تصمیم گیران در قبال صنعت و تولید اصلاح نشود امکان بهره مندی جامعه از ظرفیت و قابلیت سازندگی سرمایه گذاری های صنعتی وجود نخواهد داشت و تاکید و تعصب صرف و احساسی  بر حفظ  اراضی و مکان های صنعتی داخل محدوده ی شهرها که شاید روند توسعه مناطق مسکونی و الزامات محیط زیستی ضرورت تغییر محل آن ها را ناگزیر کند ، ره به سر منزل مقصود نخواهد برد .
اگر به تاریخچه ی  بعضی واحدهای تولیدی  و صنعتی شهر تبریز  نگاهی  بیاندازیم خواهیم دید چه بسیار صنایع اشتغال زایی که  مجبورشده اند در اثر توسعه مناطق مسکونی و قرار گرفتن اراضی این کارخانه ها در محدوده ی شهر به محل های مناسب نقل مکان کرده و اتفاقاً این تغییر مکان ها به مدرن سازی ساختمان ها و تکنولوژی تولید صنایع مذکور هم منجر شده است .
برای تایید این مدعا می توان به انتقال کارخانجات نوشابه سازی  مثل کوکاکولا و پپسی و یا کارخانجات کبریت سازی ممتاز و توکلی و دیگر صنایع قرار گرفته در داخل محدوده ی شهری  مانند چرم خسروی ، حوله ی لاله  و حتی مراکز خدماتی و حمل ونقل چون ترمینال  و گاراژها و مرکز پلیس و اینک ضرورت خارج شدن پادگان و زندان  از محدوده ی کلان شهر تبریز که مقدمات آن فراهم شده است نوعاً اشاره کرد.
فلذا اگر تفکرات و سیاست گذاری ها و برنامه ریزی ها برای حمایت اساسی و اصولی از صنعت و تولید اصلاح و نهادینه نشود ولو اینکه اراضی وسیع و سالن های عظیم کارخانجات موجود  در داخل شهرها استقرار داشته باشند نخواهند توانست به اهداف جامعه  که همانا ایجاد اشتغال و نشاط و شکوفایی اقتصادی است جامه ی عمل بپوشانند .
درحال حاضر بسیاری از واحدها ی تولیدی و کارخانجات  معظم صنعتی مانند ماشین سازی ، پیستون سازی و لیفتراک سازی ، ایدم و سایر کارخانجات  بزرگ آذربایجان و دیگر شهرها  که روزگاری قلب تپنده صنعت منطقه به شمار می رفتند و برای  دهها هزار نفر اشتغال ایجاد کرده بودند  اینک به رغم حفظ اراضی و ساختمانها و سالن های تولید خود در داخل محدوده ی های مسکونی احیاناً درآستانه رکود و ورشکستگی قرار دارند و در مواردی از پرداخت حقوق کارگران خود عاجز هستند و تعدادی نیز با یارانه های دولتی به حیات خود ادامه می دهند !
بنا بر این امروز صنایعی می توانند جامعه را از وجود خود متنفع  ساخته و برای جوانان شغل و شور و امید بیافرینند که توانسته باشند  با مدرن کردن خطوط تولید و کاهش هزینه و ارتقاء کیفیت ، امکان رقابت با محصولات خارجی را پیداکرده و اقتصاد پویا برای  واحدهای خود ایجاد کنند .
اگرچه نمی توان منکررویکردهای غلط و مبتنی بر رانت دراجرای اصل 44  خصوصی سازی صنایع و به اصطلاح عامه «  خودمانی کردن »  واحدهای دولتی بود   و بیشتر شرکت های صنعتی واگذارشده  - که موارد آن در تبریز نیز قابل اشاره است -  به علت آنچه عدم اهلیت مالکان به اصطلاح خصوصی آنها نام برده می شود و در واگذاری برخی از آن ها هزاران تردید و شایبه وجود دارد ، در شرایط بحرانی قراردارند ولا جرم اعتراضات مستمر جامعه ی کارگری را موجب می شوند !
با این وصف مدافعان صنعت و تولید باید واقع گرایانه بر لزوم حمایت های اصولی و اساسی دولت و اصلاح رویکردها و نگرش ها تاکید داشته باشند و گرنه  چه بسا  همانگونه که ذکرشد شرایط زیست محیطی و  ملزومات توسعه  ضرورت انتقال مکان کارخانجات و صنایع  را اجتناب ناپذیر کند .
و البته  ازاین فاجعه ویرانگر نیز  نباید بی تفاوت گذشت که جریان فرصت طلب  نافذ در بدنه مدیریتی کشور همواره مترصد بهانه های عوام پسندانه و توجیه گرایانه ای است تا از رهگذر تغییر کاربری کارخانجات داخل محدوده های شهری و هر فرصت دیگری  ، نه برای مصالح عمومی بلکه در جهت دستیابی به ثروت های نجومی کماکان سوء استفاده کند !

ابوالفضل وصالی

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (3)

جناب اهل تبريز معمولا براي انتقال كارخانه قبل از تخريب كارخانه جديد احداث وراه اندازي ميشود بعد كارخانه قبلي تخريب ميشودبا توجه به اينكه اكثر پاساژهاي داخل شهربيكار مانه اندساخت مجتمع تجاري در منطقه صنعتي به هيچ وجه كارآيي لازم را نخواهد داشت دوم اينكه ساخت مجتمع تجاري كه درآن اجناس بنجل چيني فروخته خواهدشد به چه در مي خورد؟
21:24:02 1395/11/20
همشهري
  
چناب اهل تبریز ، لطفا حساب با حساب دیگر قاطی نشود !هرکسی در هر حیطه ای برای اقتصاد ، توسعه و اشتغال بکار قدم بردارد محترم است .در بحث بنیان دیزل با کسی پدر کشته گی وجود ندارد . یقینا اکر کسی ساختمان ساعت (شهرداری) را به هر دلیلی ویران کند!!مورد سرزنش قرارمیگیرد ولو هزاران کار خیر دیگر انجام دهد ویا حتی نمازشب خواند . ساختمان ساعت ، بنیان دیزل و امثالهم هویت تاریخی وصنعتی کشور واستان میباشند .کاربری آنجا صنعتی است وباید حفظ شود. تعدی به هویت صنعتی میتواند متاثر از سودجویی ورانت طلبی باشد درغیراینصورت ویرانگری داعش گونه که حتی به هویت های تاریخی وباستانی هم رحم نکردند .
21:07:06 1395/11/23
ایرانی
  
برای اولین بار در نصر نیوز حرف حسابی دیده میشود اما ذکر این مهم چون سرتیتر به بنیان دیزل متصل میباشد (واجب) است. جناب وصالی آتا سنتر که قرار است در بنیان دیزل اجرا شود در تعریف ساده (مجتمع) است و نه صرفاً پاساژ ولی به این توجه شود اگر صرفاً هدف کسب سود بود عقل، اقتصاد و ... میفرمایند: برو بسمت بستان آباد (هم جوار با اتوبان) چون زمین ارزان است و در حوزه بخشداری قرار میگیرد و با حداقل عوارض میتوان مجوزها را دریافت کرد. اما چرا؟؟ این نا اهل!!! بنیان دیزل را انتخاب کرده است!!! چون صنعت فولاد را هدیه استان کرده و میتوانست در جوار معادن سنگ آهن شرق کشور و یا خوزستان و اصفهان (مهد فولاد) این کار را انجام دهد، چرا هواپیمایی آتا (آرزوی دیرینه) را در اوج تحریمها و ضرر دهی به استان هدیه کرد؟؟؟ چرا صنعت خودروسازی را به استان هدیه کرد؟؟؟ چرا بی حاشیه ترین باشگاه ورزشی و فرهنگی را به استان هدیه کرد؟؟؟ و چرا و چرا؟؟؟ از همه اینها مهمتر چرا شرکتهای ثبت شده در استان را به تهران انتقال نمیدهد که حداقل در مالیات کسب سود بیشتر نماید؟؟؟ (موضوع کشکمکش چندین روز اخیر) و اگر شما به این چراها پاسخ فرمایید، شاید جواب چرا برای بنیان دیزل نیز مکشوف گردد، اگر نصر نیوز منتشر نماید و دوستان بدون حب و بغض اعلام نظر نمایند بنده آماده هستم به هزاران دلیل اثبات نمایم آنجه موجب این بوده عشق به خاک پاک وطن میباشد. آن نا اهلی که بعضاً دوستان معرفی مینمایند، سنگر بان بی ادعای سنگر تولید و اشتغال مام وطن در خطه آذربایجان است و حتماً نیز مثل همه بلد بود با آمار سازی ارزش بنیان دیزل را در بورس بالا برده و سود غیر قابل تصور (من شهروند) را نسیب خود میکرد.
08:53:31 1395/11/20
اهل تبریز
  

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است