پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   65347  | تاریخ خبر : 1395/11/17  | ساعت : 11:01

مدیر عامل اسبق بنیان دیزل در گفت و گو با ماهنامه کارآیی:

خریداران بنیان دیزل مشتری زمین آن بودند/ در جریان واگذاری‌ها به شایسته‌سالاری دقت نمی‌کنند


نصر:  مدیر عامل اسبق بنیان دیزل گفت: خریداران واحد صنعتی بنیان دیزل تبریز مشتری زمین آن بودند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، "محمد فروغی اصل" مدیر عامل اسبق کارخانه درمن دیزل یا بنیان دیزل که در حال حاضر عضو هیات مدیره ماشین سازی تبریز در گفت و گو با ماهنامه کارآیی افزود: در ایران کارخانه‌ها را به مزایده می‌گذارند و هرکسی که پول بیشتری پرداخت کند، کارخانه به او واگذار می‌گردد. بدی این روش این است که علاوه بر یک سری ساخت‌و‌پاخت ها که صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد:  عموماً کارخانه‌ها به افرادی واگذار می‌شود که مشتری زمین آن هستند. برای خود ما هم چنین اتفاقاتی افتاد هم در کارخانه بنیان دیزل که من خود در فاصله سال‌های 60 الی 65 مدیرعامل آنجا بوده‌ام و هم در مورد کارخانه کمپرسورسازی و ماشین‌آلات صنعتی که در آن‌ها هم مدیرعامل بوده‌ام.

وی اضافه کرد: مخصوصاً کارخانه ماشین‌آلات صنعتی که زیان‌ده بود و من آن را به سمت سوددهی بردم. بعد از رسیدن به سوددهی کارخانه را به بورس بردیم و قیمت سهام آن بیشتر شد و بعد از اینکه به مزایده گذاشتیم، این کارخانه واگذار شد. اما متاسفانه افرادی که این کارخانه را تصدی کردند، آن را به ورشکستگی کشاندند.

فروغی تاکید کرد: یعنی می‌توان گفت به جز شرکت‌هایی که یک طرف آن‌ها به دولت وابسته است مثل بانک‌ها و شستا افراد دیگری که این کارخانه‌ها را تصاحب می‌کنند درصدد استفاده و کسب زمین آن کارخانجات هستند.

مدیر عامل اسبق بنیان دیزل در ادامه اظهار داشت: من مشخصاً از شرکت ماشین‌ آلات صنعتی تراکتورسازی ایران مثال می‌زنم. به عنوان مثال این شرکت که در سال 80 زیان‌ده بود من به آن شرکت رفتم که در آن زمان شرکت 460 نفر پرسنل داشت اما پرسنل را به تعداد 260 رساندیم و تولید را پنج‌برابر کردیم. یعنی تقریباً تولیدی را که 100 عدد در سال بود. به 460 عدد رساندیم بدین ترتیب بهره‌وری بیشتر از 10 برابر شد زمانی که شرکت به سوددهی رسید، آن را به بورس بردیم و در آن‌جا شرکت به فروش رفت و سهمی که 180 تومان بود را 970 تومان خریدند.

وی اضافه کرد:  اما افرادی که این سهم‌ها را خریدند، به گونه‌ای که بلافاصله 200 نفر تعداد پرسنل را زیاد کردند چون دولت به ازای هر پرسنلی که استخدام می‌شد، 50 میلیون تومان کمک می‌کرد و از همین محل 10 میلیارد تومان کمک و وام کم‌بهره دریافت کردند، بعد دوباره وثیقه گذاشتند و وام گرفتند و یا محصولات را پیش‌فروش کردند چون کارخانه هنوز خوشنام بود و با توسل به این روش‌‍‌ها، مالکان جدید حدود 60 الی 70 میلیارد تومان پول گرفتند، سپس اعلام کردند که این کارخانه ورشکست شده است. در نتیجه رفتند و کارگرهای آن بیکار شده‌اند.

فروغی اصل در ادامه به روند فعالیت خود در صنایع تبریز اشاره کرد و افزود: من از سال 1360 در تبریز هستم، روز اولی که به این‌جا رسیدم، به عنوان مدیرعامل دورمان دیزل یا بنیان دیزل فعلی، انتخاب شدم. بنابراین آشنایی مفصلی با صنایع این منطقه دارم. ماشین‌‌سازی در سال 1346 تاسیس شد. هر چهار شرکت ماشین‌سازی، تراکتورسازی، ماشین‌سازی اراک و ذوب‌آهن اصفهان به صورت همزمان تاسیس شدند. قبل از انقلاب تصمیم بر این بود که این‌ها مراکز صنعتی باشند و بعد از آن‌ها سازمان گسترش ایجاد کرد تا این‌هارا اداره کنند. اصطلاحاً می‌گویند که سازمان گسترش مادری است که بعد از فرزند متولد شده است. پس از آن چرخشگر، ایدم، بلبرینگ و پیستون را ایران ناسیونال تاسیس کرد و درمن دیزل یا بنیان دیزل است را هم یک شرکت انگلیسی تاسیس کرد و هدف از ایجاد شرکت ماشین‌سازی، پیاده کردن انقلاب صنعتی در ایران بود اما در ایران و براساس قوانینی که بعد از انقلاب وجود داشت درون‌زایی تکنولوژی محقق نشد. ما تکنولوژی را خریدیم بدون اینکه بتوانیم آن را توسعه دهیم و یا آن را بومی کنیم و صرفاً از آن استفاده کردیم.

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است