پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   63738  | تاریخ خبر : 1395/10/18  | ساعت : 08:13

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها(5)

برنامه جامع بازاریابی ضامن موفقیت کسب و کار


نصر: در دنیای تجارت رقابتی امروز، بازاریابی یک عامل کلیدی در بقا و توسعه کسب و کارهاست. بازاریابی تنها به معنای فروش کالا نیست، هدف از بازاریابی افزایش فروش است و این ممکن نخواهد شد مگر این‌که مشتری و نیازهای او در ارتباط با محصول، شناسایی و درک شوند.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

 امروزه یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی که صاحبان کسب و کارها و کارآفرینان با آن روبرو هستند تعریف بازار آن‌ها و شناخت نیاز مشتریان می‌باشد. تعداد زیادی از آنها از تعیین یا ایجاد بازاری که محصول یا خدمت آن‌ها را تقاضا کند، غفلت می‌ورزند. متأسفانه دانش ناکافی از چگونگی درک کارآفرینان از بازاریابی و تحقیق بازار یکی از دلایلی است که کمتر در شکست کارآفرینان مورد اهمیّت قرار گرفته است.

 بسیاری از کارآفرینان در رابطه با مشتریان و رقیبان دانش کافی ندارند، آن‌ها فکر می‌کنند که می‌دانند مشتری چه چیزی می‌خواهد، چطور آن را می‌خواهد، کجا و چه وقت آن را می‌‌خواهد. در بسیاری از موارد مالکین کسب و کارها بیان می‌کنند که مشتریان آن‌ها کافی نیستند، درآمد ناکافی است، و نیازهای مشتریان تأمین نمی‌شود. در صورتی‌که تحقیق بازار می‌تواند به رفع این مشکل کمک کند و راه حل درست را تشخیص دهد.

بازاریابی و فروش به صورت طبیعی از استراتژی تبعیت می کند زیرا بیشتر استراتژی های خوب مبتنی بر درک عمیق بازار و مشتری هستند. بازاریابی در طی سال ها به شدت تکامل یافته است و بازاریاب ها عادت دارند دیگر مدیران اجرایی را با ایده هایی که ظاهر پیچیده دارند گیج کنند. اما علیرغم همه تغییرات، اصول اساسی بازاریابی دست نخورده باقی مانده اند و در حد شگفتی، ساده هستند.

بازاریابی برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ، تقش اساسی و مهمی در شناخت هدف و تعیین استراتژی مناسب ایفا می‌کند که درنهایت همه این موارد به فروش بیشتر و توسعه کسب‌وکار می‌انجامد.

شرما نیا پیرسون یکی از فعالان برجسته عرصه تبلیغات وبازاریابی اعتقاد دارد برای داشتن یک کسب و کار موفق، اولویت اول شما باید درک این نکته باشد که چه کسانی مخاطب هدف شما خواهند بود. علاوه بر در نظر گرفتن این موضوع، باید به این نکته هم فکر کنید که دوست دارید برندتان در بازار توسط دیگران چطور دیده شود. هدف‌گذاری موثر، هویت برند و پاسخ به این سوال که چرا مشتریان باید از برند شما خرید کنند نه از رقبای شما، می‌تواند باعث برتری و تمایز برند شما شوند.
حفظ انسجام در پیام‌هایی که از سمت برند به مشتریان هدف خود ارسال می‌کنید، قاعدۀ برند شما را تعیین می‌کند، باعث رشد و توسعه کسب و کار می‌شود و یکی از دلایل اهمیت بازاریابی است.

وی بر داشتن برنامه جامع بازاریابی به عنوان یک ضرورت برای هر نوع کسب و کاری تاکید کرده و می گوید: اطلاعاتی که شما در مرحله اول از مشتریان خود دریافت کردید، فقط یک شروع است و برای ادامه مسیر به استراتژی بازاریابی مشخص، چشم‌انداز رقابتی و تجزیه و تحلیل فاکتورهایی مثل: نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهدیدها نیاز دارید. به خاطر داشته باشید موانع و مشکلاتی که ممکن است جلوی موفقیت کسب و کار شما را بگیرند باید حین روند طراحی برنامه بازاریابی شناسایی شوند.

بازاریابی به معنی دانستن همه جواب ها نیست بلکه به معنی طرح سوالات هوشمندانه است. بهترین پاسخ ها، ساده ترین پاسخ ها هستند که به کنه کسب و کار می پردازند و بهترین راه برای رسیدن به کنه کسب و کار تمرکز بر استراتژی بازاریابی است.

بهترین استراتژی های های بازاریابی، استراتژی شفافی برای آزمون بازار و تحقیق بازار دارند. خلق استراتژی بازاریابی، فرایند طرح سوالات بسیار ساده است که دادن پاسخ به آنها با هر مقدار اعتماد به نفس، خیلی سخت است. بازاریابی آزمایشی و تحیقیق بازار راه برای یافتن خیلی از پاسخ ها و اطمینان از این نکته است که پیشنهاد خود را در بازار به صورت مرتبط و رقابتی حفظ می کنید.

اگر می خواهید در پروسه بازاریابی بحث مولدی داشته باشید بر این تمرکز نکنید که آیا از بسته بندی، تبلیغات یا بوی محصول خوشتان می آید یا نمی آید.این یک بحث ذهنی است که به هیچ جا نمی رسد در عوض بر استراتژی و اهداف بازاریابی تمرکز کنید.

به جرات می توان گفت برنامه جامع بازاریابی نقش مهم و تاثیرگذاری در موفقیت و شکست کسب و کارها ایفا می کند بطوریکه اگر برنامه و استراتژی مناسبی برای بازاریابی کسب و کارها انتخاب شود سود سرشار حاصل خواهد شد و در غیر این صورت ورشکستگی کمترین اثر انتخاب نادرست استراتژی بازاریابی خواهد بود. لذا صاحبان کسب و کارها باید به همان اندازه که در انتخاب پرسنل، دستگاهها، محل فعالیت و ... دقت و سرمایه گذاری می کنند در انتخاب برنامه جامع بازاریابی نیز باید حساسیت و دقت بسیاری زیادی به خرج دهند.

سید حسین هاشمی - کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است