پربازدیدترین ها
جدیدترین اخبار پربیننده ترین اخبار

کد خبر :   63353  | تاریخ خبر : 1395/10/11  | ساعت : 07:00

بررسی راهکارهای پیشرفت و توسعه کسب و کارها (4)

استراتژی های رونق کسب و کار


نصر: در نوشتارهای گذشته از تدوین استراتژی، مباحث راهبردی و ستونهای استراتژیک برای رونق کسب و کارها گفته شد و در این شماره به چند استراتژی اساسی  و رایج  که توسط نظریه پردازان بزرگ ارایه شده و مفاهیم آن به همراه معنایی که دارند و اینکه چطور می توان از آنها استفاده کرد تا اوضاع کسب و کارها رونق بگیرد اشاره می شود.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

در ابتدا به استراتژی خلق مشترک که توسط ونکاک راماسوامی ارائه شده اشاره می کنیم.بر اساس این نظریه می خواهیم با مشتریان خود کمی بیشتر کار کنیم، به خصوص  با درگیر کردن آنها در ابداع یا توسعه محصول. ایده های بزرگ و متعددی از طرف کاربران مطرح می شود بنابراین گوش دادن به حرف آنها و کارکردن با آنها عقلانی است. این اصطلاح چیزی بیش از «دادن اختیار به مشتری».به عبارت بهتر اجازه دهید مشتریان به شما کمک کنند محصولات و بازارهای جدید را ابداع و طراحی کنید.

مفهوم بعدی،استراتژی پرکاربرد اقیانوس آبی و اقیانوس قرمز می باشد که توسط چان کیم رایج شده است. بر اساس این استرتژی گفته شده سعی کنید در قلمروی که رقابتی در آن نیست رقابت کنید(برای تازه کارها در مقایسه با کسب و کارهایی که میراثی شده اند آسان تر است) به جای رقابت در اقیانوس قرمز بازارهای موجود، که در آن بر سر سهم بازار جنگ است قلمروهای جدیدی را کشف کنید که در آن بتوانید بدون رقابت موفق شوید. در این حال همه تحلیل های سنتی بازارها و رقبا از میان می رود زیرا شما با روشی کاملا تازه وارد رقابت شده اید. همچنین بد نیست  یک منحنی ارزش از آنچه مشتریان واقعا می خواهند ترسیم کنید و بعد محصول خود را از نو مهندسی کنید تا بر آن تمرکز داشته باشید و نه چیز دیگر.

مهندسی مجدد، این بیشتر یک بازی عملیاتی است تا یک استراتژی واقعی. در اصل معنای آن تعیین این بود که مشتری واقعا چه می خواهد و بعد تجدید سازمان فرایندهای سازمان برای تامین مطلوب آن. این کار یک انقلاب است زیرا کاری می کند تا کارکنان به دیدگاه افقی سازمان(فرایندها) نظر داشته باشند و نه دیدگاه عمودی قدیمی.

استراتژی گزاره ارزش، ساده ترین معنایش این است که به مشتری چیزی داده شود با قیمتی که می خواهد. این منجر به منحنی های ارزش می شود، ارزشی  را که مشتری می خواهد در مقایسه با آنچه شما می دهید و آنچه رقبا می دهند ترسیم کنید. منحنی ارزش را تحلیل کنید تا کمی مهندسی ارزش انجام داده باشید. چیزهایی را که مشتریان نمی خواهند قطع کنید و هزینه های خود را کاهش دهید و در همین حال بر چیزی که مشتری بیش از بقیه می خواهد تمرکز کنید.

استراتژی مدیریت وسبد، روشن کننده تکلیف شما و کسب و کارتان است، با بهره گیری از این استراتژی تعیین می کنید کدام کسب ها و محصولات را می خواهید از دور خارج کنید، باقی بمانند، ایجاد شوند و رشد کنند. در نهایت این استراتژی باید به شما امکان بدهد تا به موازنه ای از کسب های تولید کننده پول نقد و مصرف کننده پول نقد برسد.

استراتژی مزیت رقابتی و ایجاد تمایز نیز قابل توجه است. در کسب و کار خود در پی ایجاد مزیت هایی باشید که پایدار و غیر قابل تقلید باشند روی هم رفته از ایجاد تمایزهای ضعیف که به راحتی توسط رقبا امکان تکرار و تقلیدشان وجود دارد اجتناب کنید چراکه وقت و سرمایه خود را به هدر داده اید.سعی کنید با تولید محصول و خدماتی خاص مشتری ها و بازار را تا مدتها شگفت زده کرده و تحت اختیار خود قرار دهید.

همواره در تدوین و اجرای استراتژی ها دو فاکتور نوآوری و انعطاف پذیری را در نظر بگیرید چراکه قواعد و قوانین بازار و کسب و کار هیچگاه ثابت نبوده و تابع عوامل مختلف می باشد لذا مجموعه خود را همواره آماده تغییر و تحول نگه داشته و بگونه ای مدیریت کنید که انگار همین فردا بدترین اتفاق ممکن در حوزه کاری شما رخ خواهد داد.

*سید حسین هاشمی - کارشناس ارشد کسب و کار

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است