پربازدیدترین ها
کد خبر :   63031  | تاریخ خبر : 1395/10/05  | ساعت : 15:30

مهدی بزاز دستفروش/

مدرسه ی موزه


نصر: " موزه" بعنوان سازمانی غیر انتفاعی در خدمت پیشرفت جامعه محسوب می شود که شواهد مادی مربوط به انسان ها و محیط زیست آنها را گردآوری و حفاظت کرده، به تعبیر، تفسیر و نمایش آن می پردازد.

برای مشاهده عکس در ابعاد اصلی ، بر علامت ذره بین روی تصویر کلیک نمایید

به گزارش نصر، یکی از مهمترین اهداف شکل گیری موزه ها، مشارکت آنها در امر آموزش است. موزه به تعبیری بسیار ساده آئینه ای از تاریخ است که نظر به آن اسباب یادگیری، عبرت آموزی و تجربه اندوزی می شود، زیرا بخشی از تجربه گذر تاریخ، در مقاطع گاه هزاران ساله را در مقیاس چند ساعته پیش روی مخاطب قرار می دهد. ازاین رو موزه ها از نظر آموزشی و تربیتی دارای اهمیت خاصی می باشند.

چنانچه محتوای کتب درسی با مشاهده عینی آثار و شواهد در موزه ها توام گردد، بدون تردید بهتر و استوارتر در ذهن دانش آموزان جای خواهد گرفت و تصویر روشن تری از واقعیت های تاریخی و علمی بدست خواهدآمد. باید توجه داشت که یکی از ویژگیهای یادگیری در محیط های بیرون از مدرسه، نظیر موزه ها این است که دانش آموزان از فضای رسمی مدرسه و کلاس خارج می شوند و می توانند به دور از مرزبندی های آموزشی، آموختن را برای خود و دانش را از روی لذت و شوق شخصی فراگیرند.

از این رو موزه ها می توانند با ایجاد علاقه به یادگیری، لذت بردن از دانستن و اشتیاق پایان ناپذیر برای کار و فعالیت در میان دانش آموزان، نقش موثری در نظام تعلیم و تربیت ایفا نمایند. از سوی دیگر بازدید از موزه ها زمینه ای برای کاربردی کردن آموزش ها و انتقال مفاهیم درسی به میدان تجربه، عمل و رفتار می باشد، به بیانی دیگر موزه ها می توانند به دانش آموزان کمک کنند که وجه عینی مفاهیم ذهنی را در محیط های خارج از مدرسه درک کنند و این مراکز بعنوان پل ارتباطی بین آموزه های نظری و ذهنی با آموزه های عملی و مهارتی خواهد بود.

یکی از ویژگیهای آموزش از طریق موزه ، یادگیری به سبک مشاهده است. یافته های روانشناسان نشان می دهد که یادگیری از راه مشاهده پایدارتر و عمیق تر از سایر یادگیری هاست. اگر موزه ها را بمنزله مراکزی تلقی کنیم که از نظر وسعت، تنوع و فراوانی محرک های دیداری ، شنیداری و... جذاب ترین محیط آموزشی را پیش روی بازدیدکنندگان قرار می دهند، آنگاه می توانیم با اطمینان بیشتری به آموزش خلاق موزه ها ایمان داشته باشیم. فرهنگ دیدار از موزه ها به دانش آموزان می آموزد که با ((زیبا دیدن )) و (( خوب حس کردن )) و بهتر (( تجربه کردن )) می توانند بسیاری از موضوعات و مطالب درسی و غیر درسی را شخصا درک و تجزیه تحلیل کنند.

شاید برای عده ای این سوال مطرح شود که باتوجه به نوآوری های عصر جدید و ظهور فن آوریهای نوین در عرصه آموزش اطلاع رسانی و جاذبه خیره کننده رسانه های آموزشی جدید، چه نیازی به توسعه موزه ها و بازگشت به آثار گذشتگان می باشد؟

آیا بهتر نیست که دانش آموزان بجای آنکه توجه انرژی خود را صرف آشنایی با میراث باستانی و دستاوردهای دوران گذشته کنند، این انرژی و کنجکاوی را در ساختن آینده و آنچه که پیش روی خود دارند صرف کنند؟

در پاسخ به این سوالات باید گفت، هیچ تردیدی نیست که برای تربیت نسل جدید، باید از آخرین دستاوردهای علمی و فناوری های نوین استفاده کرد اما بلافاصله باید تاکید کرد که بدون توجه به تاریخچه علم و پیشینه چگونگی شکل گیری تمدن و بدون آگاهی از فرایند پدیدایی اختراعات و اکتشافات بشر در گذشته، نمی توان در ساختن آینده و خلق نوآوری های عصر حاضر مشارکت فعال نمود. به همین سبب تصور می شود که کارکرد موزه ها صرفا در حد حفظ آثار تاریخی کشورها آنهم به شکل ایستا و انباشتی از دستاوردهای متروکه بکار می رود و یا نهایتا برای بالیدن و افتخار کردن نسل جدید به آنچه که نسلهای پیشین کشور انجام داده اند محدود می شود، در حالیکه این نوع نگرش به کارکرد موزه ها نگاه صحیحی به جایگاه واقعی این مراکز نیست. در حقیقت، تقویت و توسعه فرهنگ بازدید از موزه ها و ایجاد نگرش مثبت به این مراکز در میان خانواده ها و مدارس موجب می شود که نسل جدید با مشاهده فعال و خلاق آثار گذشتگان و نحوه شکل گیری تمدنها و مقایسه و تحلیل عملکرد نسل قدیم، آینده خویش را با استفاده از تجربه های گذشته بهتر و درست تر شکل دهد.

مشاهده تفکر برانگیز ابزار و دست­­ساخته های شگفت انگیزی که نسلهای بشری در دهها قرن پیش تولید کرده اند و مطالعه و تامل پیرامون چگونگی تکوین مراحل پیشرفت علم، هنر و فرهنگ در طی هزاران سال از تاریخ تمدن، پرسشهای زیادی را در ذهن دانش آموزان ایجاد می کند. در واقع جایگاه و نقش موزه ها در مطالعه آثار گذشتگان برای مشاهده آنچه که بوده، نیست بلکه تحلیل چرایی و چگونگی پدید آمدن و آگاهی از سیر تحول دستاوردهای بشری نیز می باشد. دیدار از موزه های مختلف علمی، هنری وتاریخی موجب وسعت معلومات و غنای ذهن دانش آموزان می شود و آنان را با موضوعات و پدیده های مختلف، جز آنچه که در کتابها خوانده اند، آشنا می سازد. این درک و بینش، موجب توسعه فکر و تربیت استعداد و برانگیختن قوه کنجکاوی دانش آموزان می شود و در آن ذوق و علاقه به تحقیق و پژوهش و ابتکار و خلاقیت را پدید می آورد .

انتهای پیام/

مطالب مرتبط

نظرات (0)

 

استفاده از مطالب پورتال با ذکر منبع بلامانع است